cast
یاسمن کاتب

صفحه آرایی{Page Layout} چیست؟ +اصول و نکات مهم و کاربردی

یاسمن کاتب
29 مهر 1400
3071
7
متن مقاله

صفحه آرایی چیست؟

به فعالیت‌هایی مانند انتخاب فونت، طراحی صفحات، تناسب فاصله‌ کلمات و حاشیه و ... که باعث افزایش زیبایی و جذابیت صفحه و متن می‌شود، صفحه آرایی گفته می‌شود. عملیات صفحه آرایی قبل از آماده‌سازی صفحه برای چاپ انجام شده و پس از آن به نشریه فرستاده می‌شود.

صفحه آرایی چیست؟

مقاله پیشنهادی:  لیتوگرافی چیست؟

فاکتورهای مهم در صفحه آرایی

فاکتورهای مهمی در صفحه آرایی کتاب‌ها، مجلات، نشریه‌ها و... وجود دارد که رعایت کردن آنها کمک شایانی به مرتب‌تر شدن صفحه و متن می‌کند. در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم:

  • طراحی مناسب متن
  • انتخاب عکس‌های مناسب
  • رعایت فواصل بین خطوط و کلمات
  • اندازه کلمات
  • فونت مناسب و خوانا
  • خلاقیت در طراحی
  • رنگ مناسب برای چاپ

چرا باید صفحه آرایی کنیم؟

صفحه‌آرایی باعث می‌شود مخاطب راحت‌تر منظور و مفهوم مطلب را دریافت کند و بیشتر جذب خواندن ادامه مطلب شود. وقتی عکس‌ها و چیدمان مطالب مرتب و متناسب با نیاز خواننده باشد، خواننده ارتباط بیشتری با کتاب یا مجله برقرار می‌کند؛ همچنین چینش اصولی و درست کلمات و خطوط باعث راحت بودن چشم‌ها حین مطالعه می‌شود. اصول صفحه‌آرایی برای هر کتاب متفاوت است و به نوع و گروه سنی مخاطب، موضوع و ... بستگی دارد و باید پاراگراف‌بندی، رنگ و مشخصات متناسبی داشته باشد. به علاوه اندازه‌های استانداردی نیز برای صفحات کتاب وجود دارد که اغلب از آنها در صفحه‌آرایی استفاده می‌شود.

دوره آموزشی پیشنهادی: دوره جامع آموزش ایلاستریتور

عوامل موثر در اصول صفحه‌آرایی

  •  جنسیت و سن مخاطب

یکی از مهم‌ترین عواملی که در صفحه آرایی باید به آن توجه کرد سن مخاطب می‌باشد. یک طراح صفحه‌آرا باید با توجه به سن افرادی که کتاب یا مجله برای آنها تهیه شده است اندازه و نوع فونت، رنگ، تصاویر و طراحی جلد را انتخاب کند. برای مثال رنگ و عکس‌هایی که در یک کتاب قصه مناسب کودکان به کار می‌رود با یک رمان بزرگسال بسیار متفاوت است. از آنجایی که برخی از مجلات و بروشورها تک جنسیتی هستند یعنی مخاطبان آنها معمولا فقط خانم‌ها یا فقط آقایان هستند، بهتر است فاکتور جنسیت نیز در صفحه آرایی مورد توجه قرار گیرد. برای مثال مخاطبان مجلات مد و لباس شب زنانه یا جواهر آلات اغلب خانم‌ها هستند.

فاکتورهای مهم در صفحه آرایی

  •  سطح اجتماعی و میزان درآمد مخاطبان اثر

برخی از مجلات و کاتالوگ‌ها مانند کاتالوگ‌های کالاهای لوکس، گروه هدف و مشتریان خاص خود را دارند که در این صورت دست طراح برای استفاده از جنس کاغذ و جلد، کیفیت چاپ و ... بازتر است. در مقابل بسیاری از کتب و مجلات برای قشر متوسط جامعه تهیه می‌شوند و طراح در این حالت باید در انتخاب‌های خود هزینه لازم برای ساخت و چاپ آنها را در نظر بگیرد.

مقاله پیشنهادی: ایلاستریتور چیست؟

چه مواردی باید در صفحه آرایی رعایت شوند؟

عوامل متعددی در صفحه آرایی و طراحی یک کتاب مناسب موثرند که در ادامه مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

1. انتخاب نوع و اندازه قلم

انتخاب قلمی که خوانا باشد و مخاطب بتواند راحت و سریع آن را بخواند در صفحه آرایی بسیار اهمیت دارد؛ انتخاب یک قلم خوب باعث می‌شود اطلاعات نوشتاری راحت‌تر به خواننده منتقل شوند و سرعت خوانش را نیز افزایش می‎دهد. همانطور که گفته شد هدف از صفحه آرایی راحتی و ارتباط هر چه بیشتر مخاطب با مطالب است، بنابراین رعایت اصول استاندارد فاصله کلمات و سطوح با یکدیگر نیز در این امر تاثیر بسزایی دارد.  اندازه قلم نیز از فاکتورهای مهم در صفحه آرایی محسوب می‌شود که استاندارد های خاص خود را دارد. برای مثال منظور از قلم پوینت ۱۰ این است که فاصله دو خط 10 نقطه باشد و همه حروف الفبا مانند "آ" و "م" در یک خط موازی قرار گرفته باشند.

مقاله پیشنهادی: بلاگری در معماری

2. اندازه کاغذ مورد استفاده

اندازه کاغذ اغلب بر اساس نوع تقسیم و قطع مورد استفاده تعیین می‌شود. 


انواع قطع‌های رایج عبارتند از:

  • قطع وزیری
  • قطع رحلی
  • قطع رقعی 
  • قطع خشتی

رایج‌ترین تقسیمات، تقسیمی است که با هر بار تقسیم، اندازه کاغذ نصف می‌شود. یک طراح باید برای استفاده درست از فضا و جلوگیری از هدر رفتن کاغذ، بر این اصول مسلط باشد و این تقسیمات را در طراحی و صفحه آرایی در نظر بگیرد.

معنای ترکیب بندی در صفحه آرایی چیست؟

وقتی اجزا مختلف یکم صفحه و مطلب در کنار هم قرار می‌گیرند و یک کل واحد را تشکیل می‌دهند، به آن صفحه آرایی گفته می‌شود. رعایت تناسب و توازن بین متن، تصاویر و دیگر اجزای صفحه، از مهم‌ترین عوامل در ترکیب‌بندی و صفحه آرایی می‌باشد که بی توجهی به آنها باعث از بین رفتن ارتباط و حس خوب در مخاطب خواهد شد. یک طراح و صفحه آرای خوب و حرفه‌ای باید بر قواعد و اصول ترکیب‌بندی و صفحه آرایی مسلط باشد و به توازن بین عناصر مختلف صفحه مانند رنگ، تصاویر، خطوط، متون و ... توجه کند.

نرم افزار مناسب صفحه آرایی

مقاله پیشنهادی: ایندیزاین چیست؟

نرم‌افزار‌های مناسب صفحه‌آرایی کدامند؟

1.    نرم‌افزار ایندیزاین: adobe InDesign  معروف‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار برای صفحه‌آرایی می‌باشد که طرفداران بسیاری دارد و افراد و شرکت‌های زیادی در سراسر جهان از آن برای صفحه‌آرایی کتاب‌ها، مجلات و ... استفاده می‌‍کنند. نرم‌افزار ایندیزاین امکانات و ابزارهای فوق‌العاده ای دارد که برای صفحه‌آرایی بسیار مناسب است.

2.    نرم‌افزار پابلیشر Microsoft Publisher  نیز امکانات خوبی برای صفحه‌آرایی دارد اما اخیرا طرفداران خود را از دست داده است زیرا بیشتر افراد از ایندیزاین استفاده می‌کنند.

3.    نرم‌افزار ورد Microsoft word دارای امکانات ساده‌تری نسبت به ایندیزاین می‌باشد که برای افراد تازه‌کار بسیار مناسب است. اما برای صفحه‌آرایی بصور حرفه‌ای مناسب نیست.

مقاله پیشنهادی: کورل دراو چیست؟

کلام آخر

صفحه آرایی از عوامل مهم در محبوبیت، خوانایی و میزان فروش کتب و مجلات می‌باشد و به همین علت اهمیت ویژه‌ای نزد نشریه و نویسنده دارد. یک طراح موفق باید به تمام جنبه‌های یک اثر دقت کند تا بتواند یک صفحه متناسب را طراحی و ارائه کند. جالب است بدانید صفحه آرایی در کشورها و فرهنگ‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد و اصول دیگری داشته باشد.


شما علاقمندان می‌توانید با مراجعه به صفحه مقالات آموزشی به روز سایت آپادمی و مطالعه آنها سطح دانش خود را افزایش دهید.

کارت آموزش فتوشاپ
کارت ایلاستریتور
کارت رویت
کارت مارولوس دیزاینر

مقالات مشابه

گرافیک
دو نرم ‌افزار فتوشاپ و ایلاستریتور که هر دو محصول شرکت Adobe هستند در...
گرافیک
نرم‌افزار محبوب و قدرتمند فتوشاپ بازار کار بسیار گسترده‌ای دارد که شما...
گرافیک
InDesign یک نرم‌افزار طراحی استاندارد برای صنعت چاپ می‌باشد که مورد اس...
معماری
محیط کار و رابط کاربری ایلوستریتور پیچیده‌تر از کورل دراو می‌باشد و به...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

الهه صولتی Guest User
05 اردیبهشت 1403 - ساعت 14:35
پاسخ

آموزشی هم در قالب صفحه آرایی با ایندیزاین دارید؟

علی سعادت Guest User
24 اسفند 1402 - ساعت 15:46
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

کیمیا لطفی Guest User
18 خرداد 1401 - ساعت 10:19
پاسخ

برای یک صفحه آرایی ساده میتونیم از نرم افزار ورد استفاده کنیم و صفحه آرایی رو در ورد انجام بدیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید از ورد هم استفاده کنید ولی نرم افزار ایندیزاین امکانات بیشتری نسبت به نرم افزار ورد داره و پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار ایندیزاین هست.
موفق باشید.

سمیرا قادری Guest User
17 آبان 1400 - ساعت 12:23
پاسخ

ببخشید برای صفحه آرایی بهتر از نرم‌افزار ورد استفاده کنیم یا نرم‌افزار ایندیزاین؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

قطعاً استفاده از ایندیزاین برای صفحه آرایی، گزینه بهتر و حرفه ای تری هست.
موفق باشید