cast
یاسمن کاتب

تفاوت نرم‌افزار ایلوستریتور {Illustrator} و کورل دراو {CorelDraw} + از هر کدام برای چه کاری استفاده کنیم؟

یاسمن کاتب
19 مهر 1400
1698
20
متن مقاله

تفاوت کورل دراو و ایلوستریتور

CorelDraw و Illustrator دو نرم افزار محبوب برای طراحی گرافیک هستند که هر کدام مزایا و طرفداران خود را دارند. ایلوستریتور و کورل دراو هر دو نرم‌افزارهای تصویرسازی مبتنی بر بردار هستند که به منظور راحت‌تر شدن و سرعت بخشیدن به کارها و برطرف کردن نیازهای متخصصان و هنرمندان طراحی گرافیک ساخته شده‌اند. اگر برای شما هم انتخاب بین ایلوستریتور و کورل دراو دشوار است و نمی‌دانید از کدامیک استفاده کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا تفاوت ایلوسریتور و کورل دراو را بررسی کنیم. برای آموزش نرم افزار ایلاستریتور میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش ایلاستریتور را تهیه کنید.

تفاوت ایلوسریتور و کورل دراو

کورل دراو (CorelDraw) چیست؟

کورل دراو یک نرم‌افزار حرفه‌ای برای طراحی گرافیک است که توسط شرکت Corel Corporation منتشر شده است. این نرم‌افزار تخصصی اغلب برای ساخت و پردازش طرح‌های گرافیکی و به خصوص رسانه‌های چاپی استفاده می‌شود. CorelDraw همیشه برنامه شاخص شرکت Corel بوده است که به دلیل سرعت و دقت بالای آن بسیار محبوب می‌باشد. CorelDraw که یک نرم‌افزار طراحی مبتنی بر بردار (vector) است، بیشتر برای ساخت لوگو، فلکس، بروشور، کارت دعوت و هر نوع طراحی برداری دیگری استفاده می‌شود.
 از آنجایی که تصاویر در این برنامه بر اساس بردار عمل می‌کنند، می‌توان از آن برای ویرایش تصاویر دو‌بعدی نیز استفاده کرد. آخرین نسخه CorelDraw در 10 آوریل 2018 منتشر شد که ویژگی‌های جدیدی مانند تنظیم پرسپکتیو عکس و ... را در خود داشت. این نرم‌افزار کاربردهای زیادی داشته و طراحان حرفه‌ای، بازاریابان، مهندسان و ... از آن برای اهداف گوناگونی استفاده می‌کنند. کورل دراو دو نسخه اصلی دارد که عبارتند از:

 

  • CorelDraw Graphic Suite
  • CorelDraw Technical Suite

 

 کورل دراو چیست

مقاله پیشنهادی: ایلاستریتور چیست؟

ایلوستریتور(Adobe Illustrator) چیست؟

Illustrator یک برنامه حرفه‌ای طراحی مبتنی بر بردار است که طراحان گرافیک و هنرمندان از آن برای ساخت و ترسیم تصاویر برداری استفاده می‌کنند. ایلاستریتور ابتدا در سال 1987 منتشر شد و همواره در فواصل منظم به روزرسانی می‌شود، این برنامه اکنون یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌های مجموعه Adobe Creative Cloud است. ایلوستریتور به طور گسترده‌ای توسط طراحان گرافیک، طراحان وب، هنرمندان بصری و تصویرگران حرفه‌ای در سراسر جهان برای ایجاد آثار هنری با کیفیت بالا استفاده می‌شود. Illustrator ابزارهای طراحی زیادی دارد که باعث راحت‌تر شدن روند کار و کاهش زمان ساخت تصاویر می‌شود.
Adobe Illustrator از منطق ریاضی برای ایجاد گرافیک برداری استفاده می‌کند و به همین علت بسیار دقیق است و قابلیت مقیاس‌بندی بالایی دارد. به طور کلی از نرم‌افزار ایلوستریتور برای ساخت تصاویر، نمودارها، لوگوها، جداول، گراف و موارد دیگر استفاده می‌شود. یکی از مزایای ایلوستریتور این است که هم در دسکتاپ و هم موبایل قابل دسترس است و شما می‌توانید هر طور که دوست دارید از آن استفاده کنید. این برنامه همچنین برای Windows و  MacOS در دسترس می‌باشد.

ایلوستریتور چیستن

ایلوسریتور و کورل دراو در چه مواردی متفاوتند؟

امکانات و ابزار

ایلوسریتور و کورل دراو دو نرم‌افزار کاربردی و محبوب هستند که هر کدام استفاده خاص خود را دارند. این نرم‌افزارها دارای ابزارهای کارآمدی هسند که طراحی را برای هنرمندان آسان‌تر و دلپذیرتر می‌کند. درباره ویژگی و ابزارهای آنها در ادامه توضیح خواهیم داد.

کارکرد و یادگیری

نرم‌افزار‌های کورل دراو و ایلوستریتور هر دو دارای ابزارهای خوب و کاربردی هستند که نیاز‌های کاربران را رفع می‌کنند و مبتدیان و حرفه‌ای ها از آنها استفاده می‌کنند، اما به طور کلی می‌توان گفت چون کورل دراو رابط کاربری ساده‌تری دارد، یادگیری آن برای مبتدیان راحت‌تر است و ایلوستریتور برای متخصصانی که تجربه بیشتری داشته و به ابزارهای پیچیده‌تری نیاز دارند مناسب‌تر است.

مقاله  پیشنهادی: مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور

رابط کاربری نرم‌افزار

محیط کار و رابط کاربری ایلوستریتور پیچیده‌تر از کورل دراو می‌باشد و به همین علت نرم‌افزار کورل دراو برای مبتدیانی که سابقه کار با نرم‌افزارهای طراحی را ندارند مناسب است. البته راحتی رابط کاربری در یک نرم‌افزار در افراد مختلف مفاوت است و ممکن است برای یکی راحت و برای دیگری پیچیده باشد.

تفاوت رابط کاربری ایلوستریتور و کورل دراو

سازگاری با دیگر نرم‌افزارها و دستگاه‌ها

کورل دراو و ایلاستریتور هر دو سازگاری خوبی با دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی و با یکدیگر دارند و برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک در دسترس هستند. البته بدیهی است که ایلوستریتور سازگاری بیشتری با نرم‌افزارهای شرکت ادوب دارد. نرم‌افزار ایلوستریتور یک نسخه کاربردی برای استفاده در آیپد دارد که با استفاده از آن می‌توانید آن را روی دستگاه‌هایی که سیستم عامل مک دارند نیز اجرا کنید. نرم‌افزار کورل دراو یک پلتفرم آنلاین نیز دارد که به کاربران امکان می‌دهد بدون دسترسی داشتن به نرم‌افزار، از هر مکانی پروژه‌هایشان را ویرایش و اشتراک گذاری کنند.

مقاله پیشنهادی:  فتوشاپ  چیست؟

قیمت و منابع 

اگرچه در کشور ما نسخه رایگان این نرم‌افزارها موجود است اما به طور کلی قیمت Illustrator از CorelDraw بیشتر است. همچنین اشتراک ایلوستریور بصورت موقت می‌باشد اما کورل دراو را می‌توان یک بار تهیه و استفاده کرد.
هر دو نرم‌افزار منابع یادگیری خوب و غنی دارند که علاقمندان می‌توانند به راحی از آنها استفاده کنند؛ اما ایلوستریتور بین طراحان گرافیک معروف‌تر بوده و کلاس‌ها و دوره‌های بیشتری در کشور ما دارد.

کورل دراو چه امکانات و ویژگی‌هایی دارد؟

1.    کورل دراو دارای ابزارهای متعددی برای ایجاد اشکال و تصاویر برداری است. برای مثال ابزار Bezier، ابزار Freehand و ابزار Pen کاربرد بسیاری دارند. این نرم‌افزار همچنین دارای اشکال برداری ساده و آماده مانند بیضی، چند ضلعی و مستطیل است که کار را برای طراحان راحت‌تر می‌کند.
2.    یکی دیگر از ابزارهای کاربردی نرم‌افزار کورل دراو Mesh Fill Tool می‌باشد؛ این ابزار قدرتمند به کاربران امکان می‌دهد اشکال کاملی را ایجاد کنند که قابل تغییر رنگ یا تغییر اندازه باشند. همچنین این ابزار به شما امکان می‌دهد پروتوتایپ‌های‌ پیشرفته و آبجکت‌های کاملاً واقعی را بسازید.

3.    کورل دراو به شما امکان می‌دهد تصاویر پیکسلی شده را بهبود ببخشید و کیفیت تصاویر بزرگ شده را حفظ کنید. به عبارت دیگر، تصویر بزرگ شده همان وضوح تصویر کوچکتر را خواهد داشت.

4.    برای تغییر رنگ و  طرح تصاویر و پروژه‌ها و همچنین ترکیب رنگ‌های مختلف می‌توان از قابلیت Color Harmonies در کورل دراو استفاده کرد. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد هنگام تغییر رنگ طرح و پالت، هارمونی و هماهنگی بین رنگ‌های آن حفظ شود.

5.    کورل دراو قابلیت ویرایش تایپوگرافی کاربردی دارد که به کاربران امکان می‌دهد به راحتی فونت‌ها را تغییر داده و جزئیات آن را مدیری کنند. به علاوه با اسفاده از کانتور و سایه می‌توان جلوه تایپوگرافی در تصاویر را بصورت موثری تغییر داد.

از دیگر ویژگی‌ها و امکانات کورل دراو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از فرمت‌های مختلف فایل
  • سازگاری با نرم‌افزارهای فتوشاپ و ایلوستریتور
  •  استفاده و یادگیری آسان
  •  سازگاری با بیشتر نسخه‌های ویندوز و مک
  • داشتن کتابخانه‌ای از آبجکت‌های پیش ساخته
  • امکان مدیریت پیشرفته رنگ‌ها

کاربرد های کورل دراو CorelDraw:

  • ساخت و ویرایش تصاویر برداری حرفه‌ای 
  • ویرایش عکس 
  • طراحی پروژه‌های بصری با استفاده از ابزار تایپوگرافی 
  • طراحی لوگو 
  •  طراحی بروشور 
  • ویرایش تصاویر دو بعدی 
  • استفاده در صنعت رسانه‌های چاپی
  • استفاده در صنعت نساجی و پارچه

 آموزش رایگان پیشنهادی:  آموزش ساخت PaperCut

کاربردهای ایلوستریتور:

  • ساخت انواع تصاویر و کارتون‌های دیجیتال
  • ویرایش و چاپ تصاویر و نمودارها 
  • رنگ آمیزی مجدد و طرح دار کردن یک تصویر
  • طراحی بسته بندی محصولات 
  • طراحی ایموجی‌ها
  • طراحی آبجکت‌های سه‌بعدی
  • طراحی فشن و مد
  • طراحی بازی‌های ویدیویی 


امکانات و ویژگی‌های ایلوستریتور:

1.    یکی از مزیت‌های ایلوستریتور داشتن کتابخانه است. این ویژگی در ساخت فونت، پالت رنگ، لوگو و برند کاربرد زیادی دارد و کاربران با استفاده از آن می‌توانند از هر جایی به راحتی به پروژه خود دسترسی داشته باشند و آن را به اشتراک بگذارند. این ابزار همچنین می‌تواند آپدیت‌های پروژه را به صورت خودکار ذخیره کرده و محلی امن برای فایل پروژه شما باشد.
2.    ایلوستریتور طرح‌ها و الگوهای آماده زیادی برای طراحی انواع پروژه‌ها مانند بروشور و پوستر دارد که هنرمندان می‌توانند از آنها ایده گرفته و سرعت و کیفیت کار خود را افزایش دهد.
3.    کاهش زمان ساخت طرح‌ها و افزایش عملکرد برای طراحان گرافیک مسئله‌ای حائز اهمیت است. نرم‌افزار ایلوستریتور دارای ابزاری به نام Recolor است که با آن می‌توان به آسانی رنگ طرح خود را غییر داده و از پالت آن برای انخاب رنگ‌های جدید استفاده کرد که این ویژگی باعث افزایش سرعت روند کار خواهد شد.
4.    داشتن خلاقیت و ساخت تصاویر و اشکال خاص و منحصربفرد برای متخصصان گرافیک اهمیت زیادی دارد، در همین راستا ایلوستریتور ابزاری به نام Shape Builder دارد که به کاربران در ادغام کردن اشکال کمک می‌کند و در روند طراحی بسیار مفید است.
5.    نرم‌افزار ایلاسریتور از دقت بسیار بالایی برخوردار است و کاربران در آن می‌توانند با استفاده از ابزارهای Bezier، Curve و Pen با ظرافت بالایی طرح‌های خود را بسازند و تنظیمات آن را بطور دقیقی تغییر دهند.

فرق کورل دراو و ایلاستریتور

از دیگر ویژگی‌های ایلوستریتور می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • داشتن قابلیت بزرگنمایی بدون افت کیفیت 
  • لی‌اوت بندی ساده و حرفه‌ای 
  • مجهز به ابزار استخراج CSS
  • امکان همگام‌سازی رنگ
  • امکان ترسیم پرسپکتیو پیشرفته 
  • قابلیت ساخت تصاویر رئال 
  • داشتن گزینه‌های متعدد برای بزرگنمایی
  • امکان گرفتن خروجی با SVG
  • داشتن قابلیت مقیاس‌بندی 

نتیجه‌گیری

CorelDraw و Illustrator هر دو نرم‌افزار های خوب و کاربردی هستند و هر دو ابزارها و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. انتخاب بین ایلوسریتور و کورل دراو بستگی به نوع کار و تخصص شما دارد. کورل دراو به طور کلی برای کار با طرح‌های دو بعدی بهتر است و یادگیری و رابط کاربری آسان‌تری نیز دارد. این نرم‌افزار برای ساخت و ویرایش رسانه‌های چاپی بسیار مناسب و کارآمد است. 
نرم‌افزار ایلوسریتور رابط کاربری پیچیده‌تری داشته و یادگیری آن زمان‌بر‌ می‌باشد اما با آن می‌توانید تقریبا هر پروژه ای را انجام دهید و دست شما بازتر است. ایلوستریتور برای طراحی و ساخت بروشور، پوستر، لوگو، تصاویر گرافیکی و بسیاری از موارد دیگر مناسب بوده و یک برنامه کامل است. اگر به دنبال نرم‌افزاری هستید که برای همه کارها و پروژه ها مناسب باشد، ایلاستریتور گزینه مناسب شما خواهد بود که ارزش یادگیری را دارد.

کارت ایلاستریتور
کارت آموزش فتوشاپ
فریلنسینگ
کارت طراحی لباس با مارولوس

مقالات مشابه

گرافیک
دو نرم ‌افزار فتوشاپ و ایلاستریتور که هر دو محصول شرکت Adobe هستند در...
گرافیک
یکی دیگر از نرم افزارهای پر کاربرد Adobe، نرم افزار ایلوستریتور(Adobe...
گرافیک
فتوشاپ یک نرم افزار طراحی گرافیکی و ویرایش عکس بر مبنای پیکسل است که ب...
گرافیک
یکی از مهمترین قطعات تاثیرگذار در عملکرد فتوشاپ پردازنده یا(CPU) است....
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

حسین اکبری Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 14:52
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

ایدا رهنما Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 15:26
پاسخ

بهترین نسخه کورل دراو چه ورژنی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نسخه‌های ۳، ۵ و ۸ کورل دراو به عنوان نسخه‌های پایدار و عملکرد قوی شناخته شده‌اند همچنین، نسخه‌های ۱۱، X4، X7 و ۲۰۱۷ نیز به عنوان نسخه‌هایی پرکاربرد و محبوب در بین کاربران معرفی شده‌اند. انتخاب بهترین نسخه کورل دراو برای شما بستگی به نیازها و استفاده‌های شما دارد. در صورتی که نیاز به ویژگی‌های خاصی دارید، بهتر است با مطالعه و مقایسه نسخه‌های مختلف، نسخه‌ای را انتخاب کنید که بهترین امکانات برای شما را داراست.

مهسا فراهانی Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 17:38
پاسخ

از سردرگمی درآمدم ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده موفق باشید.

حسام خانی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 15:51
پاسخ

نرم افزار ایلاستریتور چه کاربردی داره چجوری میشه کسب درآمد کرد این نرم افزار؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
این نرم افزار بازار کار گسترده ای داره برای آشنایی با روش های کسب درآمد و بازار کار ایلاستریتور میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله بازار کار ایلاستریتور رو مطالعه کنید.

محمد رضا احمدی Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 12:42
پاسخ

وقتتون بخیر ببخشید نرم افزار کورل دراو با ایلوستریتور سازگار یعنی میتونیم فایل های کورل درا رو وارد ایلاستریتور کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله Adobe Illustrator و CorelDRAW برنامه های سازگاری با هم هستند.

نازنین بهادری Guest User
25 دی 1401 - ساعت 15:29
پاسخ

من میخوام پکیج ایلاستریتور رو تهیه کنم میخواستم بدونم آموزش نرم افزارهای گرافیکی پیش نیاز خاصی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر این نرم افزار هیچ پیش نیازی نداره و به صورت صفر تا صد آموزش داده شده میتونید از طریق سایت این پکیج رو تهیه کنید.

سارا مرزبان Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 16:47
پاسخ

از نرم افزار کورل بیشتر برای چه فعالیت هایی استفاده میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار Corel draw ، یک ویرایشگر گرافیکی و برداری است که برای ویرایش تصاویر و برای طراحی های تبلیغاتی جهت بازاریابی کسب و کارها در زمینه چاپ و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیره.

ماندانا یاوری Guest User
25 مرداد 1401 - ساعت 10:37
پاسخ

بهترین و پر کاربردترین نرم افزارها برای کارهای گرافیکی چه نرم افزارهایی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزارهای بسیار زیادی برای انجام کارهای گرفیکی وجود داره که میتونید مقاله معرفی 14 نرم افزار کاربردی گرافیکی رو مطالعه کنید ولی به طورکلی بهترین و پرکاربردترین نرم افزارهای گرافیکی نرم افزار فتوشاپ، ایلاستریتور، ایندیزاین و کرول دراو هست.

کمیمیا لطفی Guest User
24 خرداد 1401 - ساعت 11:38
پاسخ

نرم افزار ایلاستریتور از فایل فتوشاپ پشتیبانی میکنه؟ امکان وارد کردن فایل فتوشاپ به ایلاستریتور هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از فایل های فتوشاپ هم پشتیبانی میکنه.

عباس حدادیان Guest User
19 آبان 1400 - ساعت 12:21
پاسخ

سلام وقت بخیر
میشه از ایلوستریتور برای کورل خروجی گرفتن؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بله، در نرم‌افزار ایلاستریتور امکان گرفتن خروجی برای کورل وجود دارد.