cast
یاسمن کاتب

10 تفاوت مهم فتوشاپ (Photoshop) و ایلوستریتور (illustrator) + کاربرد های نرم افزار

یاسمن کاتب
10 مرداد 1400
7814
26
متن مقاله

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور


اگر شما نیز از علاقمندان دنیای گرافیک باشید، حتما با برنامه‌ فتوشاپ (photoshop) و ایلاستریتور (Illustrator) آشنا شده اید. این دو برنامه در عین حال که شباهت‌های زیادی دارند، بسیار متفاوت‌اند. طراحان حرفه‌ای این حوزه قطعا از این تفاوت‌ها مطلع هستند؛ اما اگر شما به تازگی پا به عرصه طراحی گرافیک گذاشته اید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به بررسی تفاوت‌ فتوشاپ و ایلوستریتور ، این دو غول دنیای طراحی دیجیتال بپردازیم. 

مقاله پیشنهای: فتوشاپ  چیست؟

فتوشاپ (photoshop) چیست؟

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش عکس و طراحی گرافیک پیکسلی است که به کاربران امکان می‌دهد گرافیک‌های مختلف و همچنین هنرهای دیجیتال را خلق و ویرایش کنند. همچنین امکان ایجاد و ویرایش تصاویر پیکسلی با چندین لایه و وارد کردن تصاویر در فرمت‌های مختلف را فراهم می‌کند. 
نرم‌افزار فتوشاپ توسط Adobe Systems برای Windows و MacOS ساخته شده و در دسترس می‌باشد.
شما علاقمندان می‌توانید از آموزشهای رایگان فتوشاپ در سایت آپادمی استفاده کنید.

ایلوستریتور (Illustrator) چیست؟

اسلاستریتور یک نرم افزار کاربردی برای ایجاد نقشه‌ها، تصاویر و کار‌های هنری با استفاده از سیستم‌عامل Windows یا MacOS می‌باشد. این نرم‌افزار برای اولین بار در سال 1987 منتشر شد و همچنان در فواصل منظم در حال به روز‌شدن می‌باشد.
امروزه طراحان گرافیک، طراحان وب، هنرمندان آثار تجسمی و تصویرگران حرفه‌ای در سراسر جهان برای خلق آثار هنری با کیفیت بالا، از ایلاستریتور استفاده می‌کنند. این برنامه مجهز به بسیاری از ابزارهای طراحی پیچیده است که استفاده از آنها می‌تواند زمان مورد‌نیاز برای خلق تصاویر را کاهش دهد.
شما با استفاده از پکیج آموزش ایلاستریتور می‌توانید کاملا بر این نرم‌افزار مسلط شوید.

حال که مقدمه‌ لازم از فتوشاپ و ایلاستریتور را می‌دانید، بیایید به بررسی تفاوت ایلوستریتور‌ و فتوشاپ و کارایی این دو برنامه جذاب بپردازیم.

تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور

•    تفاوت در Raster  و Vector:

همانطور که ذکر شد، فتوشاپ و ایلاستریتور دارای برخی موارد مشترک هستند، اما تفاوت عمده آنها در تکنیک ویرایش و تصویرسازی است.
فتوشاپ برنامه ای مبتنی بر تکنیک "Raster" (پیکسلی) می‌باشد، یعنی از پیکسل برای ایجاد تصویر استفاده می‌کند. در این تکنیک میلیون‌ها پیکسل از رنگ‌های مختلف برای تشکیل تصویر با هم ترکیب می‌شوند. این بدان معناست که وقتی شما در فتوشاپ تصویری را برای ایجاد تغییرات دلخواه زوم می‌کنید، کیفیت آن تغییر کرده و تصویری پیکسلی به شما تحویل می‌دهد.
اما در برنامه ایلاستریتور از تکنیک "Vector" (برداری)  استفاده می‌شود. بردار‌ها اشکالی با خطوط کاملاً صاف هستند که با استفاده از "points" یا "nodes" به وجود می‌آیند. آنها می‌توانند در هر اندازه‌ای که شما بخواهید مقیاس‌بندی شوند و در عین حال خطوط در آنها کاملا تمیز باقی بماند. 
در واقع برنامه ایلاستریتور به شما این امکان را می‌دهد که تصاویر را تا هر اندازه بخواهید بزرگ و کوچک کنید بدون آنکه نگران پایین آمدن کیفیت و وضوح آن باشید.
در واقع می‌توان اینطور مقایسه کرد در این مورد تفاوت‌ فتوشاپ و ایلاستریتور اینگونه است که "Raster"  مانند نقاشی با قلم مو است که از دور تمیز به نظر می‌رسد اما وقتی نزدیک آن شوید، میتوانید بافت ها و بی نظمی های حرکت قلم مو را نیز مشاهده کنید. در حالی که "Vector"  مانند این است که عکس یا شکلی را که روی کاغذ است را برش داده و آن را روی بوم بچسبانید! 

پکیج پیشنهادی:  پکیج آموزش فتوشاپ 

•    تفاوت در فرمت فایل خروجی فتوشاپ و ایلاستریتور

همانطور که انتظار می‌رود، فرمت فایل‌های پیکسلی و برداری با یکدیگر متفاوت است. پسوند فایل‌های پیکسلی معمولا JPG و PNG می‌باشد؛ در حالی که پسوند فایل‌های برداری غالباAI ، EPS و SVG هستند. اینجا جایی است که همه چیز کمی پیچیده می شود! 
شما می توانید یک پروژه فتوشاپ در حال انجام که حاوی لایه‌های تصاویر و متن است را به عنوان PSD ذخیره کنید؛ همچنین شخص دیگری می تواند آن PSD را در فتوشاپ باز کرده و به ویرایش ادامه دهد و حتی برخی از تغییراتی که شما ایجاد کرده اید را لغو کند.
با این حال، برای رسیدن به شکل نهایی یک تصویر پیکسلی، باید به صورت JPG یا PNG خروجی گرفته شود. اینکار همه لایه‌ها را ادغام و آنها را نهایی می‌کند و دیگر نمی‌توان تغییرات را لغو کرد.
در برنامه ایلاستریتورفایل پروژه و محصول نهایی AI یا SVG است. در یک فایل برداری (vector) تمام لایه‌های جداگانه شکل و متن حفظ می‌شود. همینطور شخص دیگری می‌تواند فایل SVG را باز کند و به ویرایش ادامه دهد.
همانطور که گفته شد، شما می‌توانید یک پروژه در ایلاستریتور را به عنوان JPG یا PNG نیز ذخیره کنید که در این صورت همه چیز را در یک تصویر پیکسلی ادغام شده خواهید داشت. 
در نهایت نتیجه هر دو برنامه می‌تواند یکسان باشد، اما راه رسیدن شما بسیار متفاوت است.

مقاله پیشنهادی : ایلوستریتور چیست؟

•    تفاوت در قدمت:

بر  خلاف تصور بیشتر افراد، نرم‌افزار ایلوستریتور زودتر از فتوشاپ متولد شد، در نتیجه قدمت بیشتری نیز دارد. اولین ورژن از نرم افزار فتوشاپ در سال 1990 توسط شرکت "ادوبی" ارائه شد، در حالی که نخستین ورژن نرم‌افزار ایلوستریتور در سال 1987 منتشر شده بود. در واقع ایلاستریتور 3 سال از فتوشاپ بزرگتر است!

قدمت فتوشاپ و ایلاستریتور

•    تفاوت در محوطه کاری و لایه ها 

در نرم‌افزار ایلاستریتور شما به یک محیط کار نامحدود دسترسی دارید و قادر هستید آیتم‌های مورد نظرتان را به محدوده تعیین شده وارد یا از آن خارج کنید. اما در فتوشاپ شما نمیتوانید از محیط کاری تعریف شده خارج شوید و همه کار ها در همان قسمت انجام خواهد شد.
همچنین شما در هر لایه از نرم‌افزار فتوشاپ، تنها می‌توانید یک شی را قرار دهید؛ اما هر لایه در ایلاستریتور می‌تواند شامل چند شی متفاوت باشد.

•    تفاوت در میزان zoom  (بزرگنمایی)

بدون شک یکی از مهمترین تفاوت‌ها میان فتوشاپ و ایلوستریتور در میزان توانایی بزرگنمایی این دو است. همانطور که گفته شد سیستم فتوشاپ مبتنی بر پیکسل است، در نتیجه وقتی تصویری را در آن زوم می‌کنید کیفیت خود را از دست می‌دهد. اما پایه سیستم ایلوستریتور فرمول‌های ریاضی است، یعنی هنگام بزرگنمایی، ابعاد تصویر را ثابت نگه می‌دارد و اندازه آن را با ضریب دلخواه شما بزرگ می‌کند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تصاویر را تا هر اندازه که میخواهید بدون ذره ای افت کیفیت بزرگنمایی کنید.

مقیاس بندی در ایلاستریتور


•    تفاوت در رنگ‌بندی طبیعی (Natural) و دقیق (precision)

در برنامه فتوشاپ دست طراح برای ساخت و ویرایش تصاویر واقعی بسیار بازتر است. همچنین نرم‌افزار فتوشاپ با در اختیار گذاشتن امکانات طراحی روی کاغذ و نقاشی آنالوگ، باعث خلق تصاویری می‌شود که به دنیای حقیقی بسیار شباهت دارند. 
پس برای مثال برای ساخت پوستر بهتر است از فتوشاپ استفاده کنید تا تصویری طبیعی داشته باشید؛ در عوض برنامه ایلاستریتور دقت بسیار بالایی دارد که برای کار‌هایی مانند ساخت لوگو که نیاز به طراحی حرفه‌ای و وضوح بیشتر دارد مناسب‌تر است.
به طور کلی در این زمینه می‌توانیم بگوییم که تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور به گونه‌ای است که کارایی فتوشاپ در ویرایش تصاویر از قبل خلق شده، بهتر است؛ 
این در حالی است که ایلاستریتور برای خلق تصاویر جدید و طراحی‌هایی مانند لوگو کارایی بالاتری دارد.

مقایسه رنگبندی فتوشاپ و ایلاستریتور

تفاوت در ماسکه کردن(clipping)  و  تعداد صفحات(artboard):

هنگام ماسک کردن یک شی در فتوشاپ، بخش پایینی آن و در ایلوستریتور بخش بالایی آن پنهان می‌شود.
همچنین شما در فتوشاپ یک صفحه دارید که همه لایه ها را شامل می‌شود؛ اما در ایلوستریتور چندین صفحه در اختیار دارید که می‌توانید فایل مورد نظرتان را در آنها تقسیم‌بندی کنید.

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز فتوشاپ

از کدام یک باید استفاده کنید؟

همانگونه که ذکر شد، فتوشاپ و ایلاستریتور هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در بعضی شرایط، ممکن است بتوانید از هر دو نیز استفاده کنید، اما بیشتر اوقات، از آنها برای اهداف بسیار متفاوتی استفاده می‌شوند. حتی گاهی اولویت‌های شخصی طراحان نیز در این انتخاب دخیل است.
استفاده از فتوشاپ:

برنامه فتوشاپ همانطور که از نام آن پیداست، در درجه اول برای ویرایش عکس استفاده می شود. برای مثال برای مواردی مانند تنظیم تعادل رنگ سفید روی عکس، از بین بردن قرمزی چشم، پاک کردن چین از عکس اسکن شده، ویرایش یک شی از یک عکس و ... کاربرد بالایی دارد. 
اما به طور کلی، اگر نقطه شروع شما تصویری از قبل ایجاد شده باشد، فتوشاپ برنامه‌ای است که بهتر است از آن استفاده کنید.
استفاده از ایلوستریتور:

برنامه ایلاستریتور در درجه اول برای مواردی مانند طراحی لوگو و ایجاد تصویر استفاده می‌شود. در این موارد توانایی مقیاس گذاری یک تصویر و حفظ کیفیت آن حیاتی می‌باشد. به عنوان مثال، اگر بخواهند از یک لوگو در فایل‌های مختلف استفاده کنند، مهم است که هرکسی از لوگو استفاده می‌کند قادر باشد بدون تخریب آن، اندازه آن را تغییر دهد. بسیاری از طراحان هنگام ایجاد چیزی از ابتدا ایلاستریتور را ترجیح می دهند. زیرا اگر حتی بخواهند یک دایره بکشند و بعد متوجه شوند که باید کمی بزرگتر باشد؛ در فتوشاپ برای تغییر اندازه به مشکل می‌خورند و تصویر تار می‌شود.

در ایلاستریتور شما قادرید دسته‌های شی را بگیرید و آن را به طور تمیز مقیاس بندی کنید در حالی که لبه‌های شکل نیز تمیز باقی می‌ماند. این ویژگی هنگام طراحی از ابتدا انعطاف پذیری زیادی به شما می دهد. 
مطمئناً همیشه استثنائاتی نیز در این موارد وجود دارد، اما در تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور ، یک قانون کلی وجود دارد که فتوشاپ برای ویرایش یا اصلاح و ایلاستریتور برای ایجاد، مناسب است.

فتوشاپ و ایلاستریتور مقایسه

مقاله پیشنهادی: تفاوت کورل دراو و ایلوستریتور

نتیجه :

در آخر بخاطر داشته باشید که همه نیازی به استفاده از هر دو برنامه ندارند. فتوشاپ و ایلاستریتور هر دو برنامه‌های پیچیده ای با تعداد زیادی ابزار قدرتمند هستند، اما تفاوت اصلی میان آنها در تفاوت کارکرد پیکسل در مقابل بردار خلاصه می‌شود. 
حال که به تفاوت اساسی فتوشاپ و ایلاستریتور پی بردید، راحت تر می‌توانید تشخیص بدهید که بسته به نیاز‌تان باید از کدام یک استفاده کنید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در سایت و اینستاگرام آپادمی در تماس باشید. همچنین تیم حرفه‌ای آپادمی از صفر تا صد در آموزش و پشتیبانی نرم‌افزار‌های فتوشاپ و ایلاستریتور همراه‌ و پشتیبان شماست.

کارت ایلاستریتور
کارت آموزش فتوشاپ
کارت اتوکد
کارت اسکچاپ

مقالات مشابه

گرافیک
آموزش جامع پرتره متنی یا Text Portrait در نرم افزار فوتوشاپ photoshop
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه ایجاد سایه برای پرسوناژهایی که در...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه حذف متن یا نوشته را از روی عکس در نر...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی یاد می گیرید که چطور رنگ پرسوناژ را با رنگ...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نادیا صبوری Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 16:24
پاسخ

پکیجی برای آموزش ایلوستریتور در معماری هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش ایلاستریتور آپادمی هم مخصوص اهداف گرافیک و هم معماری هست.

رویا مقدم Guest User
06 مهر 1402 - ساعت 13:29
پاسخ

تفاوت ایندیزاین و ایلاستریتور چیه از نظر کاربردی این دو نرم افزار باهم چه تفاوتی دارند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ایندیزاین و ایلاستریتور دو نرم افزار از شرکت Adobe هستند و در زمینه‌های مختلف طراحی و گرافیک استفاده می‌شوند. این دو نرم افزار با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایشان تفاوت‌های مهمی در کاربرد و قابلیت‌ها دارند برای مثال ایندیزاین بیشتر برای طراحی صفحات چاپی و چیدمان متن استفاده می‌شود این شامل طراحی کتاب، مجله، بروشور، روزنامه و سایر موارد مشابه می‌شود اما ایلاستریتور بیشتر برای طراحی و ویرایش وکتورها و تصاویر برداری استفاده می‌شود این شامل طراحی لوگو، آیکون، نمودارها و ... می باشد.

آنیتا خیابانی Guest User
25 مرداد 1402 - ساعت 17:37
پاسخ

عالی خسته نباشید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

پرنیا صابری Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 13:03
پاسخ

با آموزش نرم افزار ایلاستریتور چجوری میتونیم کسب درآمد کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با آموزش این نرم افزار میتونید در زمینه های مختلف با استفاده از این نرم افزار کسب درآمد کنید.

ساناز اسماعیلی Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 14:15
پاسخ

وقتتون بخیر به نظر شما استفاده از فتوشاپ بهتر است یا ایلوستریتور؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو نرم افزارهای بسیار خوبی هستند ولی شما باید با توجه به نیاز خودتون نرم افزار مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

ساحل کریمی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 15:36
پاسخ

نرم افزار ایلاستریتور مثل فتوشاپ بازار کار خوبی داره؟ از چه راه هایی میشه از این نرم افزار کسب درامد کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله شما با آموزش نرم افزارهای گرافیکی میتونید در حوزه های مختلف کسب درآمد کنید برای آشنایی با روش های کسب درآمد میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله بازار کار نرم افزار ایلوستریتور رو مطالعه کنید.

نیکا رنجبر Guest User
06 آذر 1401 - ساعت 16:21
پاسخ

نرم افزار کورل دراو چه کاربردی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
 نرم افزار کورل، یک ویرایشگر گرافیکی و برداری است که برای ایجاد و ویرایش تصاویر استفاده میشه.

سیما منصوری Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 10:45
پاسخ

پکیج آموزش ایلوستریتور رو چجوری میتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تهیه پکیج آموزش ایلاستریتور ابتدا در سایت ثبت نام کنید سپس از بخش دوره های آموزش پکیج ایلاستریتور را تهیه کنید.

نواب خادم Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 16:42
پاسخ

عالی، ممنون از توضیحات خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

بنرساز Guest User
09 آبان 1401 - ساعت 16:52
پاسخ

این دو نرم افزار مکمل یکی دیگر هستند

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

بله، فتوشاپ و ایلاستریتور به عنوان دو نرم‌افزار اصلی در طراحی های گرافیکی و ادیت عکس، مکمل یکدیگر هستند. هر کدام از این دو نرم‌افزار قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند و برای انجام کارهای خاص، انتخاب مناسبی می‌توانند باشند.

موفق باشد.

سمین شاهرخی Guest User
20 تیر 1401 - ساعت 11:14
پاسخ

برای کارهایی مثل صفحه آرایی میتونیم از نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور هم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای صفحه آرایی بهتر از نرم افزار ایندیزاین استفاده کنید.

اشکان قنبر زاده Guest User
17 خرداد 1401 - ساعت 16:36
پاسخ

من یک فایلی رو میخوام وارد نرم افزار ایندیزاین کنم میخواستم بدونم امکان انتقال فایل از فتوشاپ به ایندیزاین هست یا خیر ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، شما می تونید فایل هایی که در فتوشاپ طراحی شده اند را به نرم‌افزار InDesign منتقل کنید.

زینب Guest User
23 دی 1400 - ساعت 22:58
پاسخ

بسیار عالی از سردرگمی دراومدم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.