cast
مرجان هرندی

استاپ موشن (Stop Motion) چیست؟ + 6 روش استاپ موشن

مرجان هرندی
04 تیر 1401
4738
8
متن مقاله

استاپ موشن (Stop Motion) 

شاید نام استاپ موشن را تا به امروز حتی یک بار هم نشنیده باشید و ندانید که استاپ موشن چه کاربردی دارد. اما بدون آن که بدانید در انیمیشن ها، ویدئوهای تبلیغاتی، مارکتینگ و... استفاده از این تکنیک را مشاهده کرده باشید در واقع Stop Motion یک تکنیک انیمیشن‌سازی است که در آن با تصویر برداری پی در پی از اشیا و اجسام و حرکت دادن جرئی آن ها بین فریم‌ها به دست می‌آید که با نمایش فریم‌ها با سرعت زیاد باعث می‌شود تا به نظر برسد اجسام در حال حرکت هستند. و توهم حرکت ایجاد کند. در ادامه با مفهوم و کاربرد استاپ موشن و انواع آن آشنا خواهید شد با ما همراه باشید.

استاپ موشن چیست؟

استاپ موشن چیست؟

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم استاپ موشن یکی از تکنینک ها و روش‌های انیمیشن سازی و پویا نمایی است که در آن از یک شی یا یک مدل ثابت و حرکت دادن جزئی آن ها، با استفاده از یک دوربین که در حالت ثابت قرار گرفته عکس برداری می‌کنند سپس با پشت هم قرار دادن تصاویر، این حرکت های فریم به فریم یک تصویر متحرک را تشکیل می دهند و حرکت تصویر را به بیننده القا می کنند. 

تاریخچه‌ی استاپ موشن

استاپ موشن مفهومی جدید در حوزه فیلم و انیمیشن نیست و یک هنر بسیار قدیمی بوده که حدودا قدمتی برابر با صنعت سینما دارد. در گذشته برای حرکت بخشیدن به اجسام از این تکنیک استفاده می‌کردند. اولین بار درسال ۱۸۹۷ در فیلم Humpty Dumpty Circus از این هنر استفاده شد و پس از آن سال‌ها از استاپ موشن‌  برای ساخت جلوه‌های ویژه و  در فیلم‌های جذاب و به یاد ماندنی  Star Wars و The Terminator و Robocop نیز از این تکنیک استفاده می‌شد. علاوه بر فیلم های ماندگاری که نام بردیم میتوانیم به انیمیشن پت و مت و بره ناقلا که از معروف‌ترین آثاری است که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده اشاره کرد.همچنین در سال‌های اخیر تا به امروز نیز شاهد ساخت انیمیشن‌های زیادی با استفاده با روش استاپ موشن بوده‌ایم.

تاریخچه‌ی استاپ موشن

انواع استاپ موشن

در قسمت های قبلی با مفهوم استاپ موشن و تاریخچه این تکنیک آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید برای ساخت انیمیشن‌، با استفاده از تکنیک استاپ موشن از اجسام و وسایل متنوعی استفاده می‌شود که همین امر سبب پدید آمدن انواع استاپ موشن شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع استاپ موشن بیشتر آشنا شوید.

1. استاپ موشن عروسکی

در ساخت استاپ موشن‌های عروسکی که یکی از روش‌های معروف و شناخته شده است از عروسک‌هایی با مفصل متحرک و متریال‌هایی مختلف برای خلق داستان‌ استفاده می‌شود. که میتوان به راحتی با حرکت دادن عروسک از آن عکس‌های پی در پی بگیرند. با استفاده از این روش انیمیشن‌های مانند آقای گوزن یا قصه‌های بازار که از نمونه کارهای ایرانی با این سبک استاپ موشن است ساخته شده.

1. استاپ موشن عروسکی

2. استاپ موشن خمیری

در این نوع از تکنیک استاپ موشن برای انیمیشن‌سازی از عروسک‌های خمیری استفاده می‌شود. این مدل بسیار معروف است و تاکنون انیمیشن‌های زیادی مانند انیمیشن بره ناقلا که یکی از پر بازدیدترین و محبوب ترین انیمیشن های ساخته شده با این سبک استاپ موشن است اشاره کرد. علت استفاده از این متریال برای ساخت عروسک در تکنیک استاپ موشن  این است که عروسک‌های خمیری به راحتی شکل ‌پذیرند و به راحتی میتوان به اعضای بدن یا حالت چهره آن‌ها شکل داد. با استفاده استاپ موشن خمیری برای تهیه محتوای ویدیویی میتوانید با تغییر حالات عروسک خمیری  احساسات مورد نظر خود را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنید. 

 استاپ موشن خمیری

3. استاپ موشن اشیاء

این نوع از استاپ موشن هم دقیقاً مثل مدل خمیری و عروسکی است، تنها تفاوت آن این است که در این روش از اشیاء و اجسام مختلف استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال اگر از میوه‌های واقعی برای تهیه محتوای ویدیویی استفاده کنید، کار شما زیر مجموعه مدل اشیاء و اجسام شناخته می‌شود.

4. کات اوت (Cutout)

کات (Cut) به معنای برش و بریدن است که شما میتوانید از تکه های بریده شده کاغذ و پارچه برای تهیه محتوای ویدیویی استفاده کنید، در کات اوت‌ها، تکه‌های بریده شده کاغذ و پارچه بر روی پس زمینه‌ای مشخص قرار دهید و یک تصویر جدید خلق کنید و پس از حرکت، از آن‌ها عکسبرداری کنید.این نوع استاپ موشن نیز روشی دوست‌داشتنی، خلاقانه و جذاب برای بسیاری از انیماتورها، است.

کات اوت (Cutout)

5. پیکسیلیشن (Pixilation)

استاپ موشن پیکسیلیشن نسبت به سایر مدل‌ها حرفه‌ای‌تر بوده زیرا انسان هم در آن نقش‌آفرینی می‌کند. به طور معمول در فیلم‌های فانتزی و تخیلی که امکان تصویربرداری در دنیای واقعی وجود ندارد، از این سبک استفاده می‌کند. با استفاده از این روش میتوانید کاری متفاوت را برای مخاطبین خود به نمایش بگذارید. سابقه استفاده از این تکنیک به سال ۱۹۰۸ و فیلم فانتاسماگوری برمی‌گردد. برای تصویربرداری از جادو و معجزه که غیرطبیعی هستند از این روش استفاده می‌شود.

پیکسیلیشن (Pixilation)

6. استاپ موشن مدلی

در گذشته انیماتورها به جای جلوه‌های ویژه کامپیوتری از سبک استاپ موشن مدلی استفاده می‌کردند. که ابتدا  این انیمیشن‌ها ساخته و بعد به بخشی از یک فیلم اضافه می‌شدند. در حال حاضر جلوه‌های ویژه کامپیوتری وارد میدان شده و این روش را منسوخ کرده است.

7. استاپ موشن سایه روشن

انیمیشن سایه‌ای را  می‌توان نوعی از سبک کات اوت دانست که تنها با نور و سایه سر و کار دارد و با بازی نور و سایه‌ها داستان‌پردازی می‌کنند. در این سبک با استفاده از یک پارچه سفید اشیاء یا بازیگران در پشت آن قرار گرفته و با استفاده از نور پس زمینه، سایه آن‌ها تصاویر مختلفی ایجاد میشود که به راحتی می توانید برخی انیمیشن های زیبا را بدون صرف هزینه زیاد ایجاد کنید.

نکاتی مهم در ساخت استاپ موشن

همانطور که متوجه شدید در واقع استاپ موشن توهم حرکت در ذهن مخاطب را به وسیله اشیا و اجسام مختلف با حرکت و تصویر برداری ایجاد می‌کند. اما برای آن که بتوانیم این توهم حرکت را به زیبایی و بدون نقص انجام دهید و به بهترین نحوه به مخاطب منتقل کنید باید نکاتی که در این قسمت به آن میپردازیم رعایت کنید. نکات اصلی ساخت استاپ موشن انیمیشن عبارت اند از:

•  انتخاب کاراکتر یا سوژه مناسب

اولین و مهم ترین مورد در تکنیک استاپ موشن این است که تقریباً هر چیزی می تواند به یک شخصیت تبدیل شود. پس شما باید سعی کنید کاراکتر مناسب خود را برای داستان و انیمیشن خود انتخاب کنید.

•  نور مناسب

از دیگر نکات مهم در ساخت استاپ موشن نور مناسب است. در استاپ موشن باید از نور مصنوعی و ثابت استفاده کنید که قابل کنترل باشد و ما را از تغییر نور دور نگه می دارد. زیرا فرآیند ساخت استاپ موشن طولانی بوده و در طول روز نور خورشید جابجا شده و بر کار شما تاثیرات منفی می‌گذارد بنابراین از تاثیر نور خورشید بر روی کار جلوگیری کنید. 

•  دوربین

برای تولید استاپ موشن میتوانید از دوربین های مختلفی استفاده کنید حتی با استفاده از دوربین موبایل نیز شما قادر به ساخت استاپ موشن خواهید بود. برای این کار کافیست نرم افزار مناسب استاپ موشن را روی موبایل خود نصب کنید و ساخت انیمیشن بپردازید. 

•  سه پایه دوربین

در ساخت استاپ موشن باید دوربین خود را در یک موقعیت ثابت و بدون لرزش قرار دهید زیرا کوچکترین حرکت در عکس‌برداری در نتیجه کار کاملا مشخص می‌باشد. بنابراین بهتر است از  سه پایه دوربین استفاده کنید تا حرکت به صفر برسد. داشتن یک سه پایه مناسب از مهمترین ارکان استاپ موشن است که باید به آن اهمیت دهید و برای فیکس کردن دوربین وقت بگذارید.

سه پایه دوربین در استاپ موش

•  تهیه عکس‌ها

پس از رعایت نکاتی گفته شده سپس به بخش جذاب کار که مربوط عکاسی است میرسیم. این قسمت ساده اما زمان بر است که برای عکاسی به روش استاپ موشن  باید ابتدا صحنه عکاسی را آماده کنید سپس از کارکتر خود عکس بگیرید سپس با ایجاد تغییری جزئی در صحنه و یا کاراکتر مجددا از سوژه مورد نظر عکس بگیرید این قدم‌ها را آنقدر تکرار کنید تا کارتان به پایان برسد توجه داشته باشید که تعداد عکس‌های گرفته شده در فرآیند استاپ موشن باید با حداقل ۱۰ فریم بر ثانیه تطابق داشته باشد. یعنی برای ساخت یک کلیپ ۱۰ ثانیه‌ای حداقل به ۱۰۰ عکس مناسب متوالی نیاز دارید در غیر این صورت ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشید.

تهیه عکس‌ استاپ موشن

•  نرم افزار ساخت استاپ موشن

برای ساخت استاپ موشن تعداد زیادی نرم افزار وجود دارد که میتوانید از آن‌ها استفاده کنید. ولی نرم افزار پیشنهادی ما که  تقریبا در بسیاری از کارهای حرفه ای استاپ موشن استفاده می شود نرم افزار dragon frame است. این نرم افزار امکان دسترسی به تنظیمات دوربین را به شما میدهد که میتوانید به راحتی دوربین را از راه دور کنترل کنید. و اما نرم افزاری که برای کار با موبایل پیشنهاد میکنیم نرم افزار stop motion studio هست که میتوانید آن را نصب و در هر جایی از آن استفاده کنید و یک انیمیشن استاپ موشن زیبا را خلق کنید.

نرم افزار ساخت استاپ موشن

در این مقاله با مفهوم استاپ موشن و انواع آن آشنا شدید همچنین متوجه شدید که چگونه و با استفاده از چه ابزارهایی می‌توان یک استاپ موشن حرفه‌ای ساخت. با آموزش استاپ موشن شما میتوانید علاوه بر ساخت انیمیشن های کوتاه برای بازاریابی، تبلیغات و کسب و کار خود از استاپ موشن استفاده کنید. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

فتوشاپ2
کارت تری دی مکس
کارت ایلاستریتور 2
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ما به شما نحوه تبدیل کردن لوگوهای 2D به مدل های 3D برای ا...
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه ایجاد سایه برای پرسوناژهایی که در...
گرافیک
دو نرم ‌افزار فتوشاپ و ایلاستریتور که هر دو محصول شرکت Adobe هستند در...
معماری
انیمیشن معماری نوعی فیلم کوتاه از پروژه معماری است که از کنار هم قرار...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فرزاد سبحانی Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 15:57
پاسخ

عالی بود ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

زهرا پور سجادی Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 16:14
پاسخ

بسیار عالی روشی متفاوت و خاص برای تولید محتوا هس

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.

حامد حضرتی Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 15:22
پاسخ

برای ساخت استاپ موشن با موبایل از چه نرم افزار یا اپلیکیشنی باید استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از نرم افزار stop motion studio استفاده کنید.

شیوا صادقی Guest User
01 مرداد 1401 - ساعت 22:43
پاسخ

وقت بخیر
برای بازاریابی و کارهای تبلیغاتی میتونیم از استاپ موشن استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله استاپ موشن یکی از بهترین و جذاب ترین روش‌های برای تبلیغات و بازاریابی است که شما میتوانید برای معرفی محصولات و یا معرفی برند خود از این روش استفاده کنید.