cast
یاسمن کاتب

{انیمیشن معماری} چیست؟ 8 نکته مهم برای معماران + نحوه ساخت + نرم افزار‌های مناسب

یاسمن کاتب
19 مرداد 1400
3684
8
متن مقاله

انیمیشن معماری چیست؟


ساخت انیمیشن از پروژه‌های معماری همیشه از پر اهمیت‌ترین موارد برای مخاطب و کارفرما بوده است و طی سال‌های اخیر نیز به دلیل رشد سخت افزار‌ها و موتور رندر‌ها پر‌طرفدارتر شده است. این روزها  انیمیشن‌ معماری بهترین راه برای یک ارائه حرفه ای محسوب می‌شود که شما میتوانید با انیمیشن سازی در معماری از فضا‌های داخلی و خارجی طرح خود انیمیشن تهیه کنید و با استفاده از انیمیشن های داخلی و خارجی یک پروژه را به بهتر شکل به کارفرما ارائه دهید. با ما همراه باشید تا متوجه شوید انیمیشن معماری(Architectural Animation) چیست و چه اهمیتی در پروژه های معماری دارد؟

ویدیو آشنایی با اهمیت و نحوه ساخت انیمیشن معماری:

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

انیمیشن معماری(Architectural Animation) چیست؟

انیمیشن معماری که به عنوان راهپیمای معماری(architectural walk-throughs) نیز شناخته می‌شود نوعی فیلم کوتاه از پروژه معماری است که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی فریم(تصویر) ساخته می‌شود. این انیمیشن ها از مدل‌های سه‌بعدی ساخته شده با نرم‌افزارهای طراحی کامپیوتری مانند 3dsmax, Maya, Revit, rhino, lumion و .... تولید می‌شوند و وظیفه آنها ایجاد تجسمی سه‌بعدی از سازه است که در آینده ساخته خواهد شد.  انیمیشن معماری برخلاف یک رندر (تصویر) معماری، که از یک عکس واحد ساخته شده است، اغلب متشکل از مجموعه‌ای از صدها یا حتی هزاران تصویر ثابت است که به طور همزمان به منظور تولید ویدئو پخش می‌شوند.

انیمیشن‌ها از قدیم تا به امروز:

همانطور که می‌دانید ساخت انیمیشن با نقاشی و عکس از سال‌های قبل وجود داشته است؛ امروزه همان قلم و کاغذ‌ها جای خود را به نرم‌افزار‌های انیمیشن‌سازی دو و سه‌بعدی داده‌اند و در واقع رندر‌های تک فریم این نرم‌افزار‌ها حکم همان نقاشی و عکس‌های قدیمی را دارند. در سال‌های اخیر محیط این نرم‌افزار‌ها بسیار پیشرفته‌تر شده است، به صورتی که شما می‌توانید با متحرک‌سازی دوربین، آبجکت‌ها، نورها و ... یک فیلم سه‌بعدی از تمام زوایای پروژه‌ تهیه کنید.

انیمیشن معماری چیست

کاربرد انیمیشن معماری چیست و چه مدل‌هایی دارد؟

همانگونه که گفته شد انیمیشن معماری در واقع ویدیو‌ای است که طرح ساختمان را به تصویر می‌کشد. این انیمیشن با استفاده از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتر ساخته می‌شود و ارائه‌ای فوق‌العاده برای پروژه‌های معماری می‌باشد؛ دلیل محبوبیت انیمیشن‌های معماری آن است که تخصص طراح و همچنین سلیقه‌ معمارانی که وظیفه خلق خانه‌های شخصی، مجتمع‌های مسکونی و یا مراکز خرید را به عهده دارند را با جزئیات دقیقی به تصویر می‌کشد.
البته این نرم افزارها قادر به ترسیم ساختار‌های خیلی جزئی و واقعی در معماری نیستند، اما می‌توانند تا سطح بالایی جزئیات عوامل معماری و بافت سطوح را نمایش بدهند. تکنولوژی‌های مدرن به شما امکان ساخت انواع انیمیشن‌های static  و dynamic  با مدل‌های گوناگون را می‌دهند.

برای مثال شما می توانید مدل‌های مختلفی مانند: 

•    انیمیشن‌های ۳۶۰ درجه با قابلیت وارد شدن به ساختمان و نگاه کردن از دید ناظر
•    انیمیشن‌های تکاملی که روند تکامل سازه از فونداسیون تا نما را نشان می‌دهند.
•    انیمیشن‌هایی که با استفاده از قابلیت متحرک‌سازی دوربین زوایای مختلف پروژه را نشان می‌دهند.
•    انیمیشن‌هایی که تغییر متریال‌ها یا تغییر رندر روز به شب را نشان می‌دهند تا مخاطب روند تغییر نور در پروژه را بببیند و بتواند ارتباط بیشتری با پروژه در ساعات مختلف روز برقرار کند.
•    انیمیشن‌هایی که از تک‌فریم‌های ایجاد شده در نرم افزار‌های پریمیر و افتر افکت ساخته شده‌اند و با فرآیند متحرک‌سازی، دیاگرام واضحی از پروژه ارائه می‌کنند.
•    و ...
را بسازید که هرکدام از آنها بسته به نوع پروژه بسیار کارآمد هستند.

ساخت ماکت از روی انیمیشن معماری

چه کسانی از انیمیشن‌های معماری سه بعدی استفاده می‌کنند؟

•    معماران: عمده ترین مخاطبان این انیمیشن‌ها معماران هستند که از آن برای ارائه طرح‌ها و نقشه‌های معماری پروژه‌ها مانند: خانه‌های مسکونی، ویلا، آپارتمان، ساختمان‌های تجاری و اداری، تئاترها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های آموزشی استفاده می‌کنند.
•    طراحان داخلی: طراحان داخلی نیز دیگر گروهی هستند که می‌توانند از مدل‌سازی انیمیشن برای نشان دادن طرح‌های احتمالی اتاق‌ها و فضا‌های داخلی استفاده کنند، که شامل چیدمان مبلمان، چگونگی ترکیب رنگ، محل قرار دادن چراغ‌ها و... می‌باشد. 
•    منظره پردازان(landscapers): نیز می‌توانند از خدمات معماری سه‌بعدی هنگام کار بر روی مناظر بیرونی مانند پارک‌های تفریحی ، کیوسک‌ها و سالن‌های ورزشی و...استفاده کنند.

پیشنهاد میکنیم ویدیو تفاوت انیمیشن سازی سینمایی و معماری را مشاهده کنید:

مزایای استفاده از انیمیشن‌های معماری چیست؟

استفاده از انیمیشن‌های متحرک سه‌بعدی برای معماران و مشتریان مزایای قابل توجهی دارد؛ این کار هم از نظر زمان و هم هزینه با صرفه است. حتی ممکن است مزایایی وجود داشته باشد که شما را شگفت زده کند! در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

1.    ارائه پروژه با جزئیات دقیق
انیمیشن سه بعدی به معماران امکان می دهد جزئیات پروژه خود را به طور جامع و دقیق ارائه دهند. همچنین می توانند به مشتریان خود نشان دهند که آن طرح پس از ساخت چگونه خواهد بود. 

2.    سهولت استفاده و اشتراک گذاری
از آنجا که انیمیشن‌های سه‌بعدی با فرمت‌های فیلم مانند MP4 یا avi ساخته می‌شوند، استفاده و اشتراک‌گذاری آنها بسیار آسان است؛ بنابراین به راحتی می‌توانند برای تاثیر گذار‌تر شدن طرح و مدل‌شان، به روش‌های گوناگونی آن را ارائه کنند. مثلا انیمیشن‌های معماری را در وبسایت قرار داده یا آنها را در رسانه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری کنند تا مشتریان از همه جا امکان دسترسی به آن را داشته باشند و محدود به حضور فیزیکی نباشند.

3.    ایجاد اطمینان خاطر 
انیمیشن‌های معماری می‌توانند چشم انداز آینده معماران را بصورت موثرتری ارائه کنند و خیال کارفرما را از سرمایه‌گذاری آسوده کنند. به علاوه این مسئله می‌تواند میزان تلاش معماران در ایجاد طرح‌ها را به تصویر بکشد و باعث شود طرح‌هایشان را توسعه داده و خلاق‌تر شوند.

4.    تجسم کامل پروژه
انیمیشن‌های سه‌بعدی قادرند پروژه را بصورت واقعی نمایش دهند، در صورتی که یک طرح دو‌بعدی نمی‌تواند همه افراد را با زوایای مختلف پروژه آشنا کند. معماران با استفاده از تکنیک‌های مختلف معماری سه‌بعدی مانند رندر نمای هوایی، تور‌های مجازی و نقشه‌های سه بعدی طبقات، می‌توانند قسمت‌های مختلف پروژه خود را به واقع‌بینانه‌ترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.
علاوه بر آن اجرای این تکنیک‌ها باعث می‌شود جزئیات داخلی و خارجی هر ساختمانی اعم از دفتر، هتل، شهرک، بیمارستان، مرکز خرید یا خانه نمایان شود تا با این امر بیشتر توجه مخاطبان را جلب‌ کند.
 به طور خلاصه، انیمیشن معماری به برقراری ارتباط با ماهیت طرح و مزایای آن کمک کند.

کاربرد انیمیشن معماری

5.    نمایش دامنه و مقیاس پروژه
انیمیشن سه‌بعدی می‌تواند ارتفاع، عمق و طراحی دقیق اتاق‌ها و دیگر اجزا ساختمان را به تصویر بکشد. این ویژگی به مشتریان امکان می‌دهد تصویری واضح از محدوده و مقیاس پروژه بدست آورند و در صورت نیاز به ایجاد تغییرات، در همین مرحله آن را انجام دهند.

6.    طراحی چیدمان داخلی
داشتن یک مدل طراحی سه‌بعدی از ساختمان می‌تواند به طراحان داخلی کمک کند تا از ابعاد دقیق مدل به عنوان مرجع استفاده کرده و داخل ساختمان را بر این اساس بسازند. همچنین با این کار می‌توانند زمان اتمام پروژه را نیز کاهش دهند. 

7.    انجام به موقع و درست اصلاحات 
ارائه یک مدل سه‌بعدی از ساختمان به کارفرما اجازه می‌دهد با مشاهده اندازه و شکل طرح به عنوان یک نقاد عمل کنند و این فرصت را به آنها می‌دهد تا اگر چیزی از کلیات یا جزئیات را دوست ندارند بتوانند آن را تغییر دهند. به علاوه باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه نیز می‌شود چرا که نقشه‌ای از ساختمان که دقیق و عاری از خطا است به دست پیمانکار می‌رسد.

8.    نهایی‌شدن طرح برای ساخت ماکت
استفاده از انیمیشن سه‌بعدی به معمار کمک می‌کند تا در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کند، زیرا نیازی ندارد به محض دریافت اطلاعات اولیه به ساخت ماکت بپردازد و می‌تواند هنگامی که همه تغییرات در انیمیشن سه‌بعدی نهایی شد، کار روی ماکت آن را شروع کند.
به علاوه از همان اطلاعات می‌توان برای ایجاد یک مدل چاپی با پرینر سه‌بعدی نیز استفاده کرد. فقط باید ابعاد و مقیاس‌بندی دقیقی را به آن ارائه دهید، و بقیه کار را به پرینر سه‌بعدی بسپارید. چاپگرهای سه‌بعدی همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در وقت برای ساخت مدلی از ساختمان با نمایی واقعی هستند.

مقاله پیشنهادی: پیکربندی سیتم مناسب برای رندرینگ

مزایا برای کارفرمایان

•    کارفرمایان با استفاده از انیمیشن معماری می‌توانند ایده‌های خود درباره سازه را محک بزنند و با مشاهده ویژگی‌های آن، ایده‌های جدیدی کشف کنند که ممکن است شامل جا گذاری دیوارها، سقف، روشنایی سازه، کاشی‌های کف، بافت و نوع متریال مورد نیاز و ... باشد. همچنین خدمات طراحی انیمیشن به آنها امکان می‌دهد از پتانسیل کامل فضای معماری مطلع شوند و با اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های مشابه بپردازند.
•    دیگر مزیت انیمیشن معماری برای کارفرمایان، امکان مقایسه طرح‌ها با یکدیگر بر اساس مزایا و امکانات می‌باشد . این ویژگی باعث می‌شود کارفرما بتواند با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین طرح را انتخاب کند.

انواع انیمیشن معماری چیست

فرآیند انیمیشن‌سازی معماری سه‌بعدی چگونه است؟

1. مرحله آماده‌سازی

- آماده‌سازی اولیه
اولین مرحله، تعیین طرح خلاقانه و فیلمنامه انیمیشن معماری و جمع‌آوری و سازماندهی متریال مورد‌نیاز برای تولید است.

- انتقال داده های مشتری
کارفرما مدل‌های پروژه، پلان‌ها و مواد مختلف را به انیمیشن‌ساز تحویل می‌دهد تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

- تعیین ساختار و سبک اولیه انیمیشن 
تعیین ساختار اصلی با توجه به عناصر ارزیابی‌شده در طرح و اسناد قرارداد و الزامات انیمیشن معماری صورت می‌گیرد. (سبک انیمیشن با توجه به ویژگی‌های پروژه تعیین می‌شود)

- تعیین محتوای هر لنز در انیمیشن 
تعیین کردن محتوای هر لنز، مطابق با ساختار اساسی و نکات کلیدی بدست آمده از عناصر اصلی طرح، مسئله‌ای ضروری می‌باشد. به علاوه با توجه به شرایط قرارداد، کل زمان پخش انیمیشن معماری و همچنین زمان و محتوای هر بخش تعیین می‌شود.

 

مزایای استفاده از انیمیشن معماری

2.مرحله تولید انیمیشن معماری سه‌بعدی

- مدل‌سازی سه‌بعدی: اولین قدم در این مرحله، نمایش دادن داده‌های نقشه که توسط مشتری ارائه شده است در یک مدل سه‌بعدی است. همانطور که می‌دانید مدل‌سازی نه تنها به صبر، بلکه به مهارت‌های به خصوصی نیز نیاز دارد. توجه داشته باشید که هدف اصلی برجسته کردن مزایای پروژه درعین نمایش جزئیات لازم است.

- تنظیمات انیمیشن: پس از تکمیل مدل اصلی، ما باید دوربین را بر اساس طراحی اسکریپت و جهت عملکرد آن تنظیم کنیم. هنگامی که فقط ساختمان‌های موضوعی در صحنه وجود دارد، ابتدا باید انیمیشن دوربین را تنظیم کنید، که این کار برای تازه شدن(refresh) کارت گرافیک شما نیز مفید است.

- بافت و نورپردازی: به منظور ایجاد بهترین انیمیشن سه‌بعدی، تمرکز صحنه باید در ساخت با رنگ‌های واقعی باشد. هنگام تنظیم بافت، علاوه بر در نظر گرفتن ویژگی‌های طرح، توجه به هماهنگی کلی بافت و نور نیز الزامی است.

- ارائه خروجی (Render): انیمیشن معماری سه‌بعدی باید به یک رندر تبدیل شود. هدف نهایی مد‌سازی به دست آوردن رندر‌های استاتیک یا داینامیک است. در نهایت، انیمیشن‌ها در اندازه‌ها و وضوح‌ مختلف با توجه به نیاز تولید و ارائه می‌شوند.

- ثبت گزارش: گزارش با توجه به ساختار کلی طرح، عناصر قرارداد و مدت زمان انیمیشن نوشته می‌شود. پس از آن اصلاحات و زمیمه ها به پیش نویس اول اضافه می‌شوند.

-اصلاح و بهبود: عمدتا از نرم‌افزار (Post-synthesis) برای بهبود ترتیب بخش‌های انیمیشن با توجه به گزارش، افزودن دوبله و موسیقی پس‌زمینه و در نهایت تولید فایل‌های ویدئویی متحرک استفاده می‌شود.

 
3. تکمیل انیمیشن سه‌بعدی و جلوه‌های بصری

در اخرین مرحله از انیمیشن‌سازی معماری و پس از اتمام انیمیشن سه‌بعدی و جلوه‌های بصری آن، معمار نمونه را به دقت بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه نقص، آن را برطرف می‌کند.

مقاله پیشنهادی: لومیون چیست؟

آینده انیمیشن‌های معماری به چه سمتی است؟

به نظر می‌رسد با روی کار آمدن تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) صنعت شبیه‌سازی معماری و مدل‌سازی نیز علاقه دارد به این سمت برود. با تکنولوژی واقعیت مجازی معماران و طراحان قادر خواهند بود از کار خود یک نمایش سه‌بعدی کامل بسازند و از آن برای جلب رضایت مشتریان استفاده کنند. این کار تجربه کاملاً متفاوتی را برای آنها به ارمغان می‌آورد که با آن حس قدم زدن و زندگی کردن در پروژه را تجربه خواهند کرد و حتی می‌توانند صدا‌های محیط را نیز بشنوند. هم اکنون نیز در برخی کشور‌ها، شرکت‌ها و آژانس‌های املاک از این تکنولوژی برای نشان دادن سازه‌ها به مشتریان از راه دور استفاده می‌کنند.
با این اوصاف، می توان گفت رندرینگ سه‌بعدی و تجسم معماری یک هنر جادویی است و آنچه مسلم است این است که در آینده صنعت‌های رندر معماری، رندر سه‌بعدی و تکنولوژی‌ واقعیت مجازی با یکدیگر ارتباط نزدیکی خواهند داشت. 

تکنولوژی واقعیت مجازی و انیمیشن معماری

ویژگی‌های نرم افزار مناسب انیمیشن‌سازی معماری

همانطور که ذکر شد انیمیشن معماری مهم‌ترین قسمت ارائه پروژه است، بنابراین انتخاب نرم‌افزار مناسبی که در کمترین زمان بهترین نتیجه را ارائه دهد بسیار پر‌اهمیت است. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک نرم‌افزار انیمیشن‌ساز برای معماری باید داشته باشد را بررسی می‌کنیم:
•    سرعت
مهم‌ترین مزیت استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی صرفه‌جویی در زمان است. بنابراین توجه کنید که نرم‌افزاری که با آن کار می‌کنید سرعت خوبی داشته باشد .همچنین توجه داشته باشید که سرعت نرم‌افزار به سطح و کیفیت سخت افزار شما و پروژه مورد نظر نیز بستگی دارد.

•    کیفیت و قدرت ابزار‌ها 
یکی دیگر از موارد مهم در شبیه‌سازی معماری نمایش جزئیات با کیفیت بالاست؛ پس نرم‌افزاری را انتخاب کنید که ابزار‌های مورد‌نیاز برای نمایش آبجکت‌ها و متریال‌ها وضوح بالا را داشته باشد تا بتوانید تمام جزئیات مورد نیاز کارفرما را در یک برنامه واحد بسازید.

•    واقع گرایی
واقعی به نظر رسیدن انیمیشن معماری، مهم‌ترین نیاز کارفرماست زیرا باعث ایجاد درک درست از پروژه می‌شود و کمک می‌کند بداند دقیقا روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین شما به عنوان یک معمار باید نرم‌افزاری را انتخاب کنید که طبیعی‌ترین رنگ و متریال را داشته باشد تا بتوانید به بهترین شکل برای مخاطب ایجاد تجسم کنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم‌افزارهای معماری

بهترین نرم افزار‌ها برای ساخت انیمیشن معماری کدامند؟

همانطور که می‌دانید هر کدام از نرم افزار‌ها ویژگی و امکانات خاص خود را دارند و شما باید بسته نیاز‌تان در پروژه و همچنین سطح کامپیوتر در دسترس، مناسب‌ترین نرم افزار را انتخاب کنید. 

در ادامه معروف‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

•    Blender
•    Revit
•    Lumion
•    Maya
•    Sketch up
•    3ds max

•    و....

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در سایت و اینستاگرام آپادمی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با تهیه پکیج‌های آموزشی بر نرم‌افزار‌های انیمیشن‌سازی معماری مسلط شوید.

کارت اسکچاپ
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار...
معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
برای ساخت انیمیشن دو بعدی در نرم افزار اتوکد از پلاگین history کمک می...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

رجب پور Guest User
15 آبان 1401 - ساعت 12:18
پاسخ

من قبلا برای ساخت انیمیشن معماری از نرم افزار مکس استفاده میکردم ولی خب خیلی زمانبر هست به نظرم لومیون نرم افزار مناسبی برای رندرگیری و ساخت انیمیشن های معماری هست.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو نرم افزارهای بسیار خوبی هستند ولی با نرم افزار لومیون سریع تر میتونید رندر و انیمیشن معماری بگیرید.

امین احدی Guest User
09 مرداد 1401 - ساعت 12:00
پاسخ

ممنون از توضیحات مفیدتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم موفق باشید.

نیلا صمدی Guest User
20 تیر 1401 - ساعت 11:08
پاسخ

برای ساخت انیمیشن های دو بعدی معماری از چه نرم افزاری میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای ساخت انیمیشن دو بعدی میتونید از نرم افزارهایی مانند تون بوم هارمونی(Toon Boom Harmony)، تو وی پینت (TVPaint)، ادوبی انیمیت (Animate CC)، افتر افکت (After Effects)، کاراکتر انیماتور (Character Animator) و موهو (Moho) استفاده کنید.

مهرداد فتاحی Guest User
17 خرداد 1401 - ساعت 16:27
پاسخ

من برای گرفتن انیمیشن معماری از نرم افزار لومیون استفاده میکنم چون در کمترین زمان میشه یک انیمیشن با کیفیت گرفت.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

بله نرم افزار لومیون یکی از بهترین نرم افزارهای معماری برای رندرگیری و انیمیشن سازی هست.
موفق باشید.