cast
یاسمن کاتب

تفاوت موتور رندر وی ری{VRay} و کرونا{Corona} + مزایا و معایب + پروژه‌ها

یاسمن کاتب
15 شهریور 1400
6162
8
متن مقاله

تفاوت وی ری و کرونا

همانطور که می‌دانید وظیفه موتورهای رندر سه‌بعدی‌سازی طرح‌ها، انیمیشن‌سازی از آنها و رندرگیری است. موتور رندرها به هنرمندان و طراحان امکان می‌دهند تا آثار خود را در بهترین حالت ممکن شبیه‌سازی کنند. موتور رندرهای زیادی برای این کار وجود دارند اما در حال حاضر، دو موتور رندر وی ری (V-Ray) و کرونا (Corona Renderer) از بقیه قدرتمندتر و محبوب‌تر هستند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت موتور رندرهای وی ری و کرونا بپردازیم و آنها را مقایسه کنیم تا کسانی که نمی‌دانند از کجا شروع کنند یا چه چیزی را انتخاب کنند بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. اگر علاقه مند به آموزش دو موتور رندر وی ری و کرونا هستید میتوانید با تهیه پکیج آموزش رندرینگ به این دو موتور رندر مسلط شوید. این دو پلاگین از محبوب ترین پلاگین های مورد استفاده برای افرادیست که با نرم افزار تری دی مکس محصول شرکت Autodesk کار می‌کنند.

تفاوت وی ری و کرونا

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

پیشینه موتور رندر وی ری و کرونا

 وی ری:

V-Ray توسط یک شرکت بلغاری به نام Chaos Group، در سال 1997 تأسیس شد. وی ری یک افزونه برای نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌سازی کامپیوتری است که اغلب برای شبیه‌سازی و ساخت انیمیشن‌های معماری استفاده می‌شود. البته موتور رندر وی ری در زمینه‌هایی مانند رسانه، سرگرمی، تبلیغات، تولید فیلم، بازی‌های ویدئویی، طراحی صنعتی و طراحی محصول و ... نیز کاربرد دارد.

پیشینه موتور رندر کرونا

Corona نیز یک افزونه برای ارائه پروژه‌های معماری است که در ابتدا به عنوان یک پروژه دانشجویی در سال 2009 شروع به کار کرد. موتور رندر کرونا به دلیل داشتن مزیت‌های مانند کاهش زمان ارائه و یادگیری آسان‌تر در مقایسه با وی ری، توانست طرفداران خود را در بازار پیدا کند. از سال 2017، این موتور رندر نیز زیرمجموعه گروه Chaos، (توسعه دهندگان (V-Ray قرار گرفت و در حال حاضر این شرکت هر دو برنامه را به طور جداگانه توسعه می‌دهد.

 

تفاو موتور رندر کرونا و وی ری

رابط کاربری وی ری و کرونا 

رابط کاربری V-Ray:

بسیاری از افراد معتقدند وی ری موتور رندری بسیار پیچیده است اما در واقع رابط کاربری آن آنقدرها هم که فکر می‌کنید پیچیده نیست و اگر کمی با آن کار کنید متوجه می‌شوید که ساده و کاربردی است. رابط کاربری وی ری شامل چندین نوار ابزار می‌باشد که برای برخی از رایج‌ترین ویژگی‌های آن، میانبرهای آسانی نیز تعبیه شده است. در رابط کاربری وی ری، می‌توانید Frame Buffer را که در آن انواع مختلفی از ابزارهای رندر اضافه است بیابید. همچنین ابزار Color Picker مانند یک مدیر رنگ عمل می‌کند که امکان انتخاب رنگ بصورت عددی در فضاهای رنگی Screen (sRGB) و Rendering (RGB) را به شما می‌دهد. علاوه بر همه اینها، شما با مدیریت فایل می‌توانید همه فایل‌های ساخته شده خود را در یک مکان مدیریت کرده و یک بایگانی از صحنه‌ها ایجاد کنید. همچنین در وی ری ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که باید خودتان آنها را کشف کنید.

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

رابط کاربری کرونا:

رابط کاربری کرونا Corona در ابتدا و در مقایسه با V-Ray ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد اما تنظیمات راحت و کاربردی دارد که به سرعت با آنها اشنا می‌شوید. موتور رندر کرونا روی پارامترهای کمی تمرکز دارد که به شما امکان می‌دهد بر روی واقع گرایی، نور و متریال مدل تمرکز کنید. رابط کاربری و منطق کلی این پلاگین مشابه Maxell Render معروف است. شما می‌توانید متریال‌های گوناگون را براحتی در کرونا Corona پیدا کنید، که به شما امکان می‌دهد به آسانی خواص فیزیکی را به آبجکت‌ها مانند رنگ و شفافیت اختصاص دهید.

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آشنایی با موتور رندر کرونا را مشاهده کنید:

 

 

تفاوت در سرعت

سرعت رندرینگ یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که کاربران قبل از انتخاب موتور رندر به آن توجه می‌کنند. وی ری دارای تعداد زیادی تنظیمات دستی می‌باشد که به کاربران امکان می‌دهد زمان رندر را به شدت کاهش دهند و در عین حال کیفیت تصویر خروجی را نیز حفظ کنند. بنابراین، اگر بخواهیم جانبدارانه مقایسه کنیم، در رندرینگ مبتنی بر سرعت V-Ray کمی قوی‌تر است. با این حال، اگر بخواهیم یک مقایسه بی‌طرفانه داشته باشیم، عکس آن می‌تواند درست باشد.

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کنیم این است که رابط کاربرپسند کرونا Corona سرعت آن را برای افرادی که به آن مسلط باشند افزایش می‌دهد؛ در واقع باید بگوییم موتور رندرهای وی ری و کرونا هر دو دارای سرعت فوق‌العاده‌ای هستند اگر بر آنها تسلط داشته باشید. همچنین هر دو موتور عملکرد فوق العاده‌ای دارند و این امر باعث می‌شود در این مورد نتوان گفت که یکی به طور کامل برتر از دیگری است؛ هر دو موتور رندر از نظر سرعت و کارایی رابط کاربری با یکدیگر مطابقت دارند.

مقاله پیشنهادی: پیکربندی سیستم مناسب رندرینگ

تنظیمات رندر

تنظیمات رندر در کرونا:

برای یک فرد تازه وارد، تنظیمات رندر می‌تواند بسیار ترسناک به نظر برسد زیرا پارامتر‌ها و منوهای زیادی برای تنظیم رندر شما وجود دارد. خوشبختانه برای کاربران موتور رندر کرونا Corona، با انجام تغییرات کوچکی می‌توانید رندرهای عالی داشته باشید. کرونا همچنین ابزارهای راحت دیگری مانند "Corona Converter" دارد که می‌تواند یک صحنه مانند V-Ray را با تمام چراغ‌ها، متریال و آسمان‌هایش در کرونا Corona ایجاد کند.

تنظیمات رندر در وی ری:

وقتی صحبت از V-Ray می‌شود اغلب تنظیمات رندر بیشتری به چشم می‌خورد، این موتور رندر تنظیمات زیادی در V-Ray و V-Ray RT دارد. البته بسته به حالت مورد استفاده، تنظیمات در هر زمان ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد اما شما می‌توانید نمونه‌های تنظیمات آماده را در انجمن ها یا در وبسایت Chaos پیدا کنید.

تنظیمات رندر در وی ری و کرونا

تفاوت در متریال

متریال درموتور رندر کرونا

Corona دارای کتابخانه متریال خاص خود می‌باشد که به شما امکان می‌دهد بدون صرف ساعت‌های زیاد برای ساختن متریال از آنها بصورت آماده استفاده کنید. این مزیت به ویژه برای افراد مبتدی بسیار کاربردی است. متریال‌ها در موتور رندر کرونا داراب دسته‌بندی‌های زیادی مانند شیشه، چوب، سنگ و ... هستند و همه آنها با یک کشیدن و رها کردن در دسترس شما برای استفاده قرار می‌گیرند.

متریال درموتور رندر وی ری

V-Ray نیز همانند Corona، کتابخانه‌ای از متریال‌های آماده دارد که باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود. به علاوه، شما می‌توانید طیف وسیع دیگری از آنها را نیز در انجمن‌ها به صورت رایگان یا پولی پیدا کنید.

متریال در موتور رندر کرونا و وی ری

قابلیت ارائه رندر بصورت Real Time

Corona یک موتور رندر Real Time است که به نام "حالت تعاملی" نیز شناخته می‌شود. این موتور رندر تقریبا هیچ محدودیتی ندارد و نتایج آن نیز با رندر فریم نهایی یکسان است، در نتیجه پیش‌نمایش‌های شما دقیقاً شبیه رندرهای نهایی به نظر می‌رسند. در Corona Renderer، رندر فریم نهایی و رندرینگ Real-Time توسط یک موتور اداره می‌شوند. در واقع، رندر نهایی فریم دقیقاً مشابه رندر زمان واقعی است فقط با به روزرسانی صحنه‌ها در آن غیرفعال است.

از سوی دیگر، V-Ray دارای یک افزونه به نام V-Ray RT است که به شما امکان می‌دهد بدون اینکه بخواهید برای نمایش هر صحنه انتظار بکشید، بازخوردی Real Time از صحنه خود دریافت کنید. در این حالت در موتور رندر وی ری شما می‌توانید دوربین را جابجا کنید، اشیاء، نور، متریال و ... را نیز تغییر دهید، آنها به طور خودکار در نمای صحنه شما به روز خواهند شد.

رندرگیری بر پایه CPU و GPU 

طراحی سیستمی وی ری از پیچیدگی بالاتری برخوردار است زیرا می‌تواند رندر را در هر دو حالت تنظیمات CPU و GPU محاسبه کند. همچنین، هنگامی که وی ری در نسخه ترکیبی خود قرار دارد، می‌تواند بصورت بصری فایل‌ها را همزمان در سیستم‌های CPU و GPU نیز ارائه دهد. کرونا Corona، برخلاف V-Ray یک موتور رندر فقط بر پایه CPU است و از پردازنده و توانایی‌ CPU برای ارائه رندر استفاده می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی ، ممکن است روزی موتور رندر Corona را روی تنظیمات GPU نیز داشته باشیم.

مقاله پیشنهادی: موتور رندر کرونا چیست؟

محدودیت‌ها

موتور رندر کرونا:

یکی از محدودیت های اصلی موتور رندر کرونا سرعت تقریبا کند آن در پروژه هایی است که نیازی به فوتورئالیسم ندارند. همچنین، فقدان برخی ویژگی‌های مهم محصول نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود. علاوه بر این، ویژگی های رندر حجمی (volumetric) در مقایسه با رقبا نیمه تمام است.

موتور رندر وی ری:

وی ری در بحث استفاده از حافظه به نظر پیروز می‌رسد زیرا از RAM به جای limited VRAM استفاده می کند. در نهایت شما با هر دو موتور می‌توانید به نتایج طبیعی دلخواه خود برسید، اما با V-Ray ، این عملیات می‌تواند پیچیده‌تر و البته بصری‌تر باشد، به ویژه برای افراد کم تجربه.

کاربرد در صنایع مختلف

درست است که Corona نسبت به V-Ray یک موتور جوان است، اما امروزه به دلیل همه کاره بودن آن، در شرکت‌های کوچک و استودیوهای بزرگ در سراسر جهان استفاده می‌شود. همچنین سایر صنایعی که از رندرهای سه‌بعدی کرونا استفاده می‌کنند عبارتند از: انیمیشن‌سازی، طراحی داخلی، خودرو، مد و طراحی محصول. V-Ray نیز توسط بسیاری از متخصصان و در بسیاری از صنایع مانند معماری، طراحی داخلی، تولید محصولات و صنعت بازی‌سازی استفاده می‌شود. علاوه بر این، طیف وسیعی از استودیوهای تولید کننده فیلم‌های هالیوودی نیز از آن استفاده می‌کنند. برای مثال در فیلم‌ " Avengers" و سریال " Game of Thrones" از V-Ray استفاده کرده‌اند.

سازگاری نرم افزاری

موتور رندر کرونا فقط برای نرم‌افزارهای  3ds maxو Cinema 4D در دسترس است و اخیراً نسخه بتا را برای ArchiCAD نیز منتشر کرده است. با این حال، کرونا یک برنامه مستقل نیز دارد.
موتور رندر وی ری V-Ray برای نرم‌افزارهای3ds max ، Cinema 4D، Sketch up ، Revit ، Maya، Unreal Engine و نرم‌افزارهای دیگر در دسترس است. این پلاگین همچنین دارای برنامه مستقل نیز هست.

مقاله پیشنهادی:  لومیون یا وی‌ ری

یادگیری

موتور رندر وی ری:

وی ری یک موتور رندر نتیجه محور است. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تنظیمات دلخواه خود را تعیین کرده و تعیین کنند که خروجی چگونه به نظر برسد. اگر شما به دنبال نورپردازی حرفه‌ای هستید، V-Ray انتخاب خوبی برای شما است؛ اما بهتر است خودتان در ابتدا اصول فوتورئالیسم را بیاموزید. به طور کلی، یادگیری V-Ray در صورتی که قبلاً با رندر سه بعدی آشنا باشید، حدود 1 هفته طول می‌کشد. اگر از ابتدا شروع کرده اید، یادگیری اصول اولیه از دو هفته تا 1 ماه طول می‌کشد. یادگیری ابزارهای V-Ray زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما یادگیری تکنیک‌ها و ارائه یک تصویر کاملاً واقع بینانه چیزی است که زمان زیادی نیاز دارد.

موتور رندر کرونا

موتور رندر کرونا کاربر پسند است زیرا در آن واقعاً نیازی به تنظیمات زیاد و پیچیده ندارید. اما نکته منفی این است که در کرونا زمان رندر شما بسیار به قدرت سخت‌افزار کامپیوتر شما و Corona Denoiser بستگی دارد. Corona Renderer یکی از ساده‌ترین موتورهایی است که می‌توانید تصویرسازی یا مدل‌سه بعدی را با آن یاد بگیرید. همچنین راه اندازی آن ساده است و اکثر کاربران جدید می‌توانند استفاده از آن را فقط در چند روز یاد بگیرند.

مقایسه وی ری و کرونا

نتیجه‌گیری

V-Ray یک موتور رندر معروف و با سابقه است که صدها منبع برای آموزش و کتابخانه بزرگی از متریال دارد. وی ری امکانات زیادی دارد که اگر نحوه استفاده از آنها را بدانید می‌توانید کرونا را در سرعت شکست دهید. همانطور که ذکر شد V-Ray از رندر با GPU نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند در آینده باعث تغییر در بازی‌ها شود. به طور کلی Vray پیچیده‌تر از Corona است و می‌توان گفت برای کاربران حرفه‌ای عالی است اما برای کاربران متوسط زیاد آسان نیست. از طرف دیگر راه اندازی و به دست آوردن نتایج خوب در کرونا ساده‌تر از وی ری است اما کرونا برخی از ویژگی‌های پیشرفته را ندارد؛ به علاوه شما در کرونا انتخاب محدودتری در مورد نرم‌افزار سه‌بعدی میزبان دارید.
در نهایت این شما هستید که باید انتخاب ‌کنید با کدام موتور رندر راحت تر هستید و کدام یک برای شما مناسبتر است. بدیهی است که اگر به هر کدام از موتور رندرهای ذکر شده مسلط شوید می‌توانید نتایج باکیفیتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو معرفی دوره رندرینگ مسترینگ (آموزش جامع وی ری و کرونا) را مشاهده کنید:

مقاله پیشنهادی:  فریلنسینگ چیست؟

همانطور که متوجه شدید هر کدام از موتور رندرهای وی ری و کرونا مزایا و طرفداران خاص خود را دارند، به همین علت آموزشگاه آنلاین و حضوری آپادمی هر دو این موتور رندرها را در یک پکیج به شما آموزش می‌دهد. شما با تهیه این پکیج بر هر دو این موتور رندرها مسلط می‌شوید و توانایی تدریس آنها را نیز کسب می‌کنید. پس از اتمام پکیج آموزشی وی ری و کرونا شما قادر خواهید بود با انجام پروژه های مختلف به صورت فریلنسری یا استخدامی به کسب درآمد بپردازید. برای آموزش کسب درآمد به صورت فریلنسری می‌توانید پکیج آموزش فریلنسینگ و کسب درآمد بین المللی از سایت آپادمی تهیه کنید.

کارت رندرینگ مسترینگ
کارت رویت
کارت تکلا استراکچرز
کارت راینو

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه رندرینگ ماشین در VRay و فقط با است...
معماری
یکی از محبوب‌ترین موتور رندر‌ها در حوزه معماری، کرونا رندر است که بدلی...
معماری
وی ری (VRay) یک موتور رندر سه بعدی قوی، پر طرفدار و کاربردی برای شبیه‌...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

علی بابایی Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 17:22
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

شمیم رازقی Guest User
02 شهریور 1401 - ساعت 14:08
پاسخ

ممنون از مقاله خوبتون.
هر دو موتور رندر مزایا و ویژگی های بسیار خوبی دارن دوست دارم هر دو پلاگین رو یاد بگیرم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو پلاگین های قدرتمندی هستند برای آموزش ویری و کرونا میتونید پکیج آموزش رندرینگ مسترینگ را تهیه کنید.

موفق باشید.

پدرام فیروزی Guest User
06 مرداد 1401 - ساعت 11:28
پاسخ

هر دو موتور رندرهای بسیار خوبی هستن من از هر دو موتور رندر استفاده میکنم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله هر دو از محبوب ترین و قدرتمندترین پلاگین ها برای نرم افزارهای سه بعدی هستند.
موفق باشید.

نگار جاویدی Guest User
20 تیر 1401 - ساعت 10:33
پاسخ

وقت بخیر، موتور رندر کرونا قابل نصب بر روی چه نرم افزارهایی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
موتور رندر کرونا قابل نصب بر وری برای نرم افزار‌های 3D MAX ،Maya و نرم‌افزار Cinema 4D و Blender است.