cast
یاسمن کاتب

موتور رندر کرونا [Corona] چیست؟ 6 ویژگی‌ مهم و پر‌کاربرد + تفاوت با وی ری[Vray]

یاسمن کاتب
20 مرداد 1400
3386
10
متن مقاله

کرونا رندر چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که می‌دانید ارائه پروژه‌های معماری نکته‌ای بسیار پر‌اهمیت است و همین علت باعث شده تا موتور‌های رندر زیادی ارائه شوند و در این بازار با هم به رقابت بپردازند. یکی از محبوب‌ترین موتور رندر‌ها در حوزه معماری، کرونا رندر است. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم موتور رندر کرونا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج آموزش کرونا بر این نرم‌افزار به طور کامل مسلط شوید و از این راه به درآمد دلخواه خود برسید. همچنین این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که پس از آن توانایی کار با این موتور رندر را به صورت حرفه ای کسب خواهید کرد.

 

 

موتور رندر کرونا چیست؟

کرونا یک موتور رندر قدرتمند و نسبتا جدید است که کاربرد اصلی آن، رندرگیری معماری می‌باشد و درحال حاضر قابلیت نصب بر روی نرم‌افزار‌های 3ds max  و Cinema 4D  را دارد. ساختار کرونا، مانند دیگر موتور رندر‌ها مثل Vray ، فیزیک بیس (physic base) است اما تفاوت آن در راحت بودن و سادگی کار با آن است. همچنین این موتور رندر CPU base می‌باشد یعنی الگوریتم تحلیل داده‌ها و رندرگیری آن براساس CPU است.
کرونا رندر بدلیل سادگی محیط کاربری و سرعت بالا، در بین معمارانی که به دنبال گرفتن نتیجه‌ای سریع در زمان کم هستند بسیار پر‌طرفدار است.

 مقاله پیشنهادی:  رندرینگ چیست؟

تاریخچه کرونا رندر:

موتور رندر کرونا به نسبت از سایر موتور رندر‌ها جدید‌تر است. این موتور رندر مشهور برای نخستین بار در سال 2009 بعنوان یک پروژه دانشجویی توسط Ondřej Karlík در دانشگاه فنی شهر پراگ در جمهوری چک ارائه شد. بعد از آن آقای Ondřej Karlík شرکتی را به همراه آدام هوتووا و یاروسلاو کیوانک، که محقق دانشگاه چارلز در شهر پراگ بود، تأسیس کرد.
 پس از تاسیس شرکت، کرونا به یک پروژه تجاری و تمام وقت تبدیل شد. نهایتا در ماه آگوست سال 2017، آن شرکت زیر مجموعه‌ای از شرکت Chaos شد و به مرور توسعه یافت. امروزه این موتور رندر 11 ساله به یکی از مشهور‌ترین موتور رندر‌ها در جهان تبدیل شده و طرفداران زیادی دارد.

موتور رندر کرونا

کاربرد موتور رندر کرونا چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، اصلی‌ترین کاربرد پلاگین کرونا، رندرگیری معماری می‌باشد. البته از این موتور رندر میتوان برای کار‌های غیر معماری مانند رندرگیری محصولات و... نیز استفاده کرد؛ اما تخصص اصلی آن در حوزه معماری است.
 موارد زیر برخی از  کاربرد‌های موتور رندر کرونا هستند:

•    طراحی و مدل‌سازی فضا‌های داخلی و خارجی ساختمان
•    ساخت انیمیشن‌های معماری
•    رندرگیری بصورت رئال

•    نور پردازی مدل‌ها

و ...

مقاله پیشنهاد:  انیمیشن معماری چیست؟ 

ویژگی‌های موتور رندر کرونا چیست؟

کرونا رندر قابلیت‌های گوناگونی دارد که باعث شده طیف عظیمی از مخاطبان معماری آن را انتخاب کنند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

متریال‌سازی بسیار قوی: 

کرونا رندر متریال‌های قدرتمندی دارد که از نظر فیزیکی و بصری، انعطاف پذیر هستند و همچنین استفاده از آنها بسیار ساده است به صورتی که میتوانید از آنها در بسیاری از موارد استفاه کنید و نیازی به انخاب بین 10 یا 20 نوع متریال ندارید. همچنین این پلاگین کار را تا جایی راحت کرده که نیازی به تغییر دادن پارامتر‌های گیج کننده نیز برای ساخت متریال نخواهید داشت.

دارا بودن کتابخانه‌ آماده متریال(material library): 

موتور رندر کرونا  دارای کتابخانه‌ای از‌ متریالاست که شامل  بیش از 520 متریال آماده برای استفاده  است که همه آنها دارای پیش‌نمایش با کیفیت بالا هستند.
برخی از امکانات این کتابخانه عبارتند از:
•    در آن می‌توانید متریال را بردارید و در ویرایشگرهای viewport ، Slate و Compact  رها کنید.
•    می‌توانید متریال‌ها را بر اساس دسته بندی مشاهده کنید و همچنین تنظیم کنید که فقط موارد دلخواه را مشاهده کنید.
•    می‌توانید همه اشیاء موجود در صحنه که از متریال مورد نظر شما استفاده می‌کنند را انتخاب کنید.
•    می‌توانید از مقیاس‌های دنیای واقعی برای مقیاس بندی صحیح متریال‌ها استفاده کنید.
•    همچنین کرونا رندر در بخش منابع متریال‌های با کیفیت مختلفی نیز دارد که  همه آنها رایگان هستند و یک راه عالی برای شروع کار با این موتور رندر می‌باشند!
•    و ...
ویژگی‌های گفته شده به شما کمک می‌کند متریال مورد نظرتان را با سرعت بالاتری بسازید یا با استفاده از متریال‌های آماده در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

سیستم نور‌پردازی راحت و سریع:

کل فرایند ایجاد چراغها در موتور رندرکرونا طوری طراحی شده است که در عین داشتن سرعت، بتوانید کنترل کاملی بر صحنه خود داشته باشید. همچنین ویژگی‌های زیر باعث راحتی هرچه بیشتر کار با آن می‌شود:

•    در سیستم نور پردازی کرونا هیچ پارامتر نمونه‌ای وجود ندارد که بخواهید با آزمون و خطا آن را تنظیم کنید. چراغها بدون تنظیم پارامتر هم همیشه مطابق انتظار کار خواهند کرد!
•    سیستم نور‌پردازی در موتور رندر کرونا مجهز به قابلیت Corona Sun and Sky System می‌باشد که چندین گزینه برای ایجاد آسمان‌های بسیار واقعی ارائه‌ می‌دهد؛ این ویژگی شامل امکان داشتن خورشید در زیر خط افق برای ایجاد نتایج واقع بینانه‌تر در شرایطی مثل سحر و گرگ و میش است.
•    ویژگی Light Mix به شما امکان می‌دهد تنها با یک کلیک Interactive Light Mix را تنظیم کنید و رنگ و شدت نورها را در حین یا بعد از رندر تغییر دهید. همچنین علاوه بر امکان تنظیم رنگ و شدت هر لایه نوری، می‌توانید صحنه خود را طوری تنظیم کنید که دارای چندین خورشید، چند آسمان و چندین نقشه محیط باشد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد زمان‌های مختلف روز را بهتر ارائه دهید.

ویژگی‌های موتور رندر کرونا

سرعت و تعامل:

•    سرعت: عاملی مهم در هر محیط تولید است و سیستم ارائه‌دهنده باید بتواند همیشه در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج را ارائه دهد. موتور رندر کرونا از CPU  و تکنولوژی Intel Embree Ray Track Kernel برای تحلیل و ویرایش استفاده می‌کند، اما این مسئله به هیچ عنوان باعث پایین آمدن سرعت آن نمی‌شود. کرونا به اندازه موتور رندر‌های GPU base  سریع است، بعلاوه محدودیت‌های آنها را نیز ندارد.

•    رندر تعاملی: بخشی جدایی ناپذیر از موتور رندر کرونا است و بیش از 99.9 از کد‌های رندری معمولی را به اشتراک می‌گذارد. این بدان معناست که همه ویژگی‌ها در این موتور پشتیبانی می‌شوند و نتیجه ارائه شده دقیقاً مشابه رندر نهایی شما خواهد بود. همچنین شما با چند کلیک ساده می‌توانید حرکت‌ها را را محو کنید، DOF و پروکسی ایجاد کنید و... به علاوه نتیجه همه آنها فورا به شما نمایش داده می‌شود.

یادگیری آسان:

کرونا رندر یکی از آسان‌ترین موتورهای رندر برای یادگیری است و راه اندازی آن نیز واقعا به‌سادگی فشار دادن گزینه رندر است! اکثر کاربران جدید، موتور رندر کرونا را در یک روز یاد می‌گیرند و در عرض چند روز بر آن مسلط می‌شوند.

محیط کاربری و درک آسان:

اساس طراحی کرونا رها کردن کاربران از فرایندهای فنی و غیرضروری است. این موتور رندر سعی کرده با حذف یا پنهان کردن تنظیمات غیر ضروری، روند خلاقیت را ساده کنند مخاطبان بتوانند بر دیدگاه خود تمرکز کنند.

کاربرد کرونا رندر

مقاله پیشنهادی: فریلنسینگ چیست؟

بازار کار موتور رندر کرونا چگونه است؟

از آنجایی که کاربرد رندرگیری معماری بسیار گوناگون است، دست شما برای گرفتن پروژه و یافتن شغل در این حوزه باز است. یادگیری موتور رندر کرونا تمامی نیاز‌های شما در حوزه معماری را برطرف کرده و شما را از دیگر موتور رندر‌ها بی‌نیاز می‌کند. بعلاوه با یادگیری پلاگین کرونا قادر خواهید بود در دفاتر و شرکت‌های معماری استخدام شده یا با یادگیری مهارت فریلنسری و گرفتن پروژه‌های مختلف از آن کسب درآمد کنید. جالب است بدانید بازار کار این حوزه در کشور‌های خارجی نیز بعلت رونق صنعت معماری و تعداد بالای پروژه‌ها بسیار غنی است و همین مسئله باعث شده طیف گسترده‌ای از افرادی که قصد مهاجرت دارند به یادگیری آن بپردازند.

شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج آموزش فریلنسینگ و کسب درآمد بین المللی با روش های کسب درآمد ارزی به طور کامل آشنا شوید و از این راه به درآمد دلخواه خود برسید. 

تفاوت موتور رندر کرونا(corona) و وی ری(Vray):

در دنیای رندرگیری معماری با موتور‌های physic base مخاطبان به دو دسته کرونا کار و وی ری کار تقسیم می‌شوند. با اینکه هر دو این موتور رندر‌ها اساس کار شبیه به همی دارند اما تفاوت‌های گوناگونی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به برخی از آنها اختصار به آنها می‌پردازیم:

•    موتور رندر کرونا CPU base  ولی وی ری GPU base می‌باشد. این بدان معناست که فرآیند رندرگیری در کرونا بر خلاف برخی دیگر از موتور رندر ها مانند لومیون که با کارت گرافیک کار می‌کنند، بر اساس CPU  است.
•    یادگیری موتور رندر کرونا آسان تر از وی ری است. به دلیل سادگی ابزار‌ها و امکانات کرونا، یادگیری این موتور رندر آسان است. البته در عوض طیف فعالیت‌های موتور رندر وی ری بسیار گسترده تر می‌باشد.
•    کیفیت ارائه و احساس دریافتی در کرونا و وی‌ری متفاوت است. با وجود اینکه شما می‌توانید ابزار‌های آنها را شبیه به هم تنظیم کنید اما نهایتا خروجی موتور رندر‌های کرونا و وی‌ری با هم متفاوت است و از نظر بسیاری از افراد نتایج بدست آمده از کرونا بیشتر به حس و حال رندر‌های معماری شبیه است.
•    و ...

در نهایت توجه داشه باشید معمارانی که توانایی کار با هر دو موتور کرونا و وی‌ری را داشته باشند، از مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند و قادر خواهند بود انواع پروژه‌ها را انجام دهند؛ بنابراین در بازار کار نیز موفق‌تر خواهند بود. در همین راستا مجموعه آپادمی پکیج آموزشی رندرینگ مسترینگ که شامل آموزش موتور رندر کرونا و وی‌ری می‌باشد را در یک پکیج به شما ارائه می‌دهد تا شما علاقمندان بتوانید با یک دوره آموزشی بر هر دو این موتور رندر‌های مشهور ملسط شوید.

تفاوت کرونا و وی ری

مقاله پیشنهادی: تفاوت وی ری و کرونا

کرونا رندر به چه سخت‌افزاری نیاز دارد؟

برای استفاده از Corona Renderer 2 و نسخه‌های جدیدتر آن، شما به یک CPU نیاز دارید که از مجموعه دستورالعمل‌های SSE4.1 پشتیبانی کند (SSE4.1 از زمان سخت افزار‌های Intel i3/i5/i7 و AMD Bulldozer در دسترس است؛ بنابراین، اغلب پردازنده‌‌ها در 10 سال گذشته مجهز به آن هستند.) همچنین می‌توانید برای مشاهده لیست CPUهای سازگار اینجا را کلیک کنید.
به علاوه برای استفاده از قابلیت Fast Preview Denoiser، به GPU NVIDIA و Maxwell و جدیدترین درایور GPU نیاز دارید. لطفا توجه داشته باشید که این نوع امکانات اختیاری هستند و بدون اسفاده از آنها نیز می‌توانید تمام نیاز‌های خود را برطرف کرده و از موتور رندر کرونا بهترین بهره را ببرید.

مقاله پیشنهادی: پیکربندی سیتم مناسب رندرینگ

شما علاقمندان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در سایت و اینستاگرام آپادمی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا ما بتوانیم بهتر به شما پاسخ دهیم.

کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت پست پروداکشن
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
کسب و کار
در این عصر که به نظر می رسد تقریبا همه یک کارآفرین هستند، برای صاحبان...
معماری
آشنایی با دنیای موتور رندرها و توضیح 30 موتور رندر مختلف
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با قابلیت لایت میکس که اخیراً به وی ری 5 ا...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سمانه ممقانی Guest User
06 مهر 1402 - ساعت 13:23
پاسخ

کرونا یکی از بهترین موتور رندر هایی بوده که من تا الان استفاده کردم عالیه این موتور رندر

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

کرونا یکی از محبوب ترین موتور رندر هاست، موفق باشید.

مژده صالحی Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 13:01
پاسخ

پلاگین کرونا قابل نصب بر روی چه نرم افزار هایی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
کرونا قابل نصب بر روی نرم افزارهای Max 3D ،Cinema 4D ،Blender هست.

مهناز محمدی Guest User
06 شهریور 1401 - ساعت 12:20
پاسخ

برای پروژه ها از کدام موتور استفاده کنیم؟ ویری یا کرونا کدوم بهتره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو موتور رندرهای بسیار خوبی هستند انتخابش بستگی به خودتون داره، میتونیدمقاله تفاوت ویری و کرونا رو مطالعه کنید و موتور رندر مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

موفق باشید.

ایمان شهبازی Guest User
20 تیر 1401 - ساعت 11:02
پاسخ

برای رندرگیری و ساخت انیمیشن‌های معماری شما موتور رندر کرونا رو پیشنهاد میکنید یا لومیون؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو موتور رندرهای قدرتمندی هستند ولی برای انیمیشن سازی و رندر گیری با استفاده از لومیون میتونید در کمترین زمان از مدل‌های سه بعدی خود رندر بگیرید.

آذین حجار Guest User
29 خرداد 1401 - ساعت 10:17
پاسخ

وقت بخیر
برای آموزش موتور رندر کرونا هم پکیج آموزشی دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقتتون بخیر
میتونید پکیج آموزش رندرینگ مسترینگ رو تهیه کنید.