cast
یاسمن کاتب

سخت‌افزار مورد نیاز راینو {Rhino} + محتوا %100 کاربردی

یاسمن کاتب
22 شهریور 1400
5703
0
متن مقاله

سخت افزار مورد نیاز راینو

همانطور که میدانید هر نرم‌افزار حرفه‌ای به سیستم و سخت افزار خاصی برای اجرا شدن و داشتن بهترین عملکرد نیاز دارد. البته بهترین سخت‌افزار برای اجرای Rhino در ویندوز بستگی به این دارد که قصد دارید از این نرم‌افزار برای چه کاری استفاده کنید. ما در این مقاله سخت‌افزار مورد نیاز راینو و نکاتی در مورد جنبه‌های مختلف این نرم‌افزار که می‌توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند را به شما معرفی می‌کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. اگر علاقه مند به آموزش نرم افزار راینو هستید میتوانید با تهیه پکیج آموزش راینو و گرس هاپر از سایت آپادمی به این نرم افزار مسلط شوید.

مقاله پیشنهادی: راینو چیست؟

چهار متغیر اصلی در سخت افزار که معمولاً بیشترین تأثیر را در عملکرد دارند عبارتند از:

1.    سیستم عامل (OS)
2.    پردازنده (CPU)
3.    کارت گرافیک (GPU)
4.    حافظه (RAM)
5.    حافظه سیستم (Storage)

علاوه بر سخت افزار، نحوه ساخت مدل‌ها در راینو و استفاده از فایل‌های بزرگ نیز می‌تواند تفاوت بزرگی در سرعت و کارایی راینو و همچنین افزونه‌های مرتبط با آن ایجاد کند.

سیستم مورد نیاز راینو

راینو چیست؟

راینو یک نرم‌‌‌افزار مدل‌سازی، رندرگیری و انیمیشن‌سازی سه‌بعدی است که اغلب در رشته‌های مهندسی معماری و ساختمان استفاده می‌شود. این نرم‌افزار از فرآیندی به نام NURBS برای محاسبه و رسم منحنی‌های هندسی دو‌بعدی و سه‌بعدی و همچنین از منطق ریاضی استفاده می‌کند. Rhino مجهز به پلتفرم منبع باز است که باعث می‌شود قابلیت تنظیم شدن داشته و یک نرم افزار بسیار انعطاف‌پذیر باشد. در نرم‌افزار راینو مجموعه گسترده‌ای از افزونه‌های سه‌بعدی در دسترس کاربران است.

به علاوه طراحی راینو به گونه‌ای است که در آن اغلب ابزارها و ویژگی‌ها به طور ایده آل و متناسب با گردش کار و نیازهای کاربران است.  برای بهره‌وری کامل از یک برنامه حرفه‌ای مانند Rhino، به یک سخت‌افزار حرفه‌ای نیاز دارید که برای این کار طراحی شده باشد. متخصصانی که به‌طور اختصاصی با Rhino  کار می‌کنند از جدیدترین فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که به طور ایده آل برای تسریع کردن گردش کار پیکربندی و بهینه‌سازی شده‌اند.

برای آشنایی با افزونه پرطرفدار گرس هاپر، مقاله گرس هاپر چیست را مطالعه کنید.

سیستم عامل 

Rhino 7 یک برنامه 64 بیتی است و برخلاف Rhino 5 هیچ جایگزین 32 بیتی ندارد. Windows 10 Professional یک انتخاب خوب برای کار با نرم‌افزار Rhino 7 است. در نسخه " Professional " ویژگی‌های اضافی مانند رمزگذاری، ورود از راه دور، ماشین‌های مجازی نیز وجود دارد.

  ویندوز 7 SP1 و ویندوز 8.1 تنها نسخه های دیگر ویندوز هستند که توسط کمپانی منتشرکننده راینو به طور رسمی پشتیبانی می‌شوند، اما مایکروسافت دیگر پشتیبانی اصلی از این محصولات را ارائه نمی‌دهد. اگر ویندوز را بر روی سخت افزار اپل اجرا می‌کنید، تنها راه حل پشتیبانی شده Apple Boot Camp است و کار مجازی‌سازی روی اپل به طور رسمی توسط راینو پشتیبانی نمی‌شود.

پیشنهاد میکنیم ویدیو آموزش تنظیم واحدها در نرم افزار راینو را مشاهده کنید:

پردازنده (CPU)

عواملی که بر عملکرد CPU تأثیر می‌گذارند، عبارتند از: 

1.  سرعت پردازنده 
2.  تعداد هسته‌های پردازنده

بنابراین برای مثال، یک CPU 6 هسته‌ای 4 گیگاهرتزی سریع‌تر از یک CPU 4 هسته‌ای 4 گیگاهرتزی خواهد بود.

پردازنده های Intel و AMD (که از معروف‌ترین پردازنده‌ها هستند) اغلب چند هسته‌ای هستند اما حتی با وجود سیستم عامل‌ 64 بیتی و پردازنده‌های چند هسته‌ای، راینو باز هم فقط از یک هسته پردازنده برای مدل‌سازی استفاده می‌کند زیرا برخی از محاسبات مدل‌سازی پیچیده بصورت خطی هستند و استفاده از پردازنده‌های چند رشته‌ای و تقسیم عملکرد محاسبه بین پردازنده‌ها را مناسب نمی‌دانند. البته Rhino 6 و پلاگین Grasshopper در مقایسه با نسخه‌های قبلی آنها از هسته‌های بیشتری استفاده می‌کنند؛ همچنین افزونه‌هایی مانند V-Ray ، Maxwell و Key Shot از همه هسته‌های موجود در CPU استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

سه خانواده CPU اصلی وجود دارد که برای استفاده از راینو مناسب خواهند بود و شما می‌توانید با توجه به میزان بودجه خود یکی از آنها را انتخاب کنید:

•  به صرفه: Intel i5
•  میان رده : Intel i7
•  بالا رده: Intel i9

مدل‌های جدید CPU های Intel  دارای قابلیت Turbo Boost هستند، یعنی وقتی CPU حداکثر بار را حس می‌کند، به صورت خودکار سرعت ساعت پردازنده را افزایش می‌دهد. پردازنده‌های i7 و i9 نیز دارای Hyperthreading هستند، که باعث می‌شود میزان عملکرد  هسته‌های پردازنده فیزیکی به طور مضاعف دو برابر ‌شود، به طوری که یک پردازنده چهار هسته ای عملا به اندازه هشت پردازنده عمل می‌کند.

پردازنده مورد نیاز راینو

کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک وظیفه نمایش کار شما را روی مانیتور را دارد. کارت‌های قدرتمندتر قادر هسند تا انواع مختلفی از مدل‌های پیچیده را به صورت روان تری نشان دهند و تاخیر در نمایش را کاهش داده یا از بین ببرند و این باعث می‌شود در مدل‌های بسیار پیچیده سرعت بالاتر برود. عملکرد کارت گرافیک در راینو و همچنین افزونه‌های مرتبط با آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

قابلیت خط لوله نمایش(display pipeline) در Rhino به طرز چشمگیری بهبود یافته است و این مسئله باعث شده تا بتوان از کارت‌گرافیک‌های حرفه‌ای به طور موثری استفاده کرد.
در حال حاضر برنامه‌های رندر نیز از شتاب کارت‌گرافیک استفاده می‌کنند، برای مثال برای استفاده از ویژگی‌های خاص پلاگین وی ری در Rhino نیاز به نوع خاصی از کارت گرافیک  NVIDIA دارید.

به طور کلی کارت‌های گرافیک NVIDIA بیشتر توصیه می‌شود زیرا این کارت‌ها ، به ویژه کارت های Quadro سازگاری خوبی با Rhino دارند. کارت های AMD نیز خوب هستند، اما ممکن است برای استفاده از آنها نیاز به تنظیمات خاصی در Rhino باشند تا بتوانند مشکلات مربوط به صفحه نمایش را برطرف کنند. به طور خلاصه، الویت با کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای NVIDIA Quadro می‌باشد.

به علاوه برای کسانی که قصد دارند با افزونه های مانند V-Ray  کار کنند، توصیه می شود یک کارت گرافیک NVIDIA رده بالا انتخاب کنند تابتوانند عملکرد بهتر و روان‌تری را با راینو تجربه کنند. اگر می‌خواهید عملکردی استثنایی در راینو داشته باشید باید چندین کارت گرافیک را در سخت‌افزار خود پیکربندی کنید، زیرا عملکرد در رندرگیری با کارت گرافیک بسیار بهتر است. بنابراین، با افزودن کارت گرافیک دوم، می‌توانید عملکرد رندر GPU خود را تقریبا دو برابر کنید.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش وی ری

کارت گرافیک مورد نیاز راینو

حافظه (RAM)

همانطور که می‌دانید میزان دقیق RAM مورد نیاز شما بستگی به پروژه هایی دارد که قصد کار کردن روی آنها را دارید؛ اما 16 گیگابایت رم به عنوان مقدار عملی مفید برای استفاده حرفه‌ای توصیه می شود و اگر پروژه‌های بزرگتر و بیشتری دارید، تهیه 32 گیگابایت یا 64 گیگابایت بهتر است. در نهایت اگر قصد مدل سازی و یا نمایش صحنه‌های بزرگ را دارید، رم RAM ارزش هزینه‌کردن را دارد!

رم مورد نیاز راینو

درایو ذخیره سازی (Storage)

توصیه می شود برای استفاده از راینو از یک درایو با حالت جامد استفاده کنید. SSDها به طور قابل توجهی سریعتر از هارد دیسک‌های معمولی هستند. سرعت بیشتر درایو باعث می‌شود سیستم شما بتواند بسیار بیشتر و سریع‌تر پاسخگوی نیازهای شما باشد و در هنگام بوت شدن در ویندوز و بارگذاری برنامه‌‎ها و فایل‌های پروژه نیز بسیار سریعتر و راحت‌تر عمل کند.

دو نوع درایو حالت جامد وجود دارند:
•    درایوهای SATA 
•    PCIe NVMe

 هر دو این درایو‌ها برای استفاده در Rhino مناسب هستند، اما برای داشتن عملکرد بهتر، باید یک SSD نوع  NVMe را انتخاب کنید. البته اگر بودجه کمتری در دسترس دارید، SATA SSD نیز گزینه‌ مناسب‌ای است.

همچنین ممکن است به یک هارد دیسک سنتی ثانویه نیز نیاز داشه باشید. HDD بسیار کندتر از SSD ها هستند، اما در مقابل ظرفیت ذخیره سازی قابل توجهی را با قیمت بسیار پایین‌تر به شما ارائه می دهنند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم HDD ثانویه را برای فایل‌هایی استفاده کنید که می‌خواهید آنها را در دراز مدت ذخیره کنید، تا اینگونه بتوانید حداکثر عملکرد را در پروژه‌های فعلی خود داشته باشید.

پیشنهاد میکنیم ویدیو آموزش تنظیمات لنز دوربین راینو را مشاهده کنید:

نتیجه گیری

الزامات سیستم پیشنهادی سطح متوسط برای Rhino  به شرح زیر است:

•    پردازنده Intel Core i7 10700K یا AMD معادل آن
•    کارت گرافیک NVIDIA Quadro P2200
•    رم 16 گیگابایت
•    SSD 250 گیگابایت
•    2 ترابایت HD
•    ویندوز 10 حرفه‌ای

لطفا توجه داشته باشید که الزامات ذکر شده می‌توانند بسته به نوع کار و توقع شما از نرم‌افزار راینو تغییر کنند و در نهایت خودتان باید تصمیم‌گیری کنید که با توجه به پروژه‌هایتان چه سخت افزاری مناسب شما خواهد بود.

مقاله پیشنهادی:  پلاگین‌های نرم‌افزار راینو

آموزشگاه تدریس نرم‌افزارهای معماری آپادمی جامع‌ترین پکیج آموزشی راینو را برای شما علاقمندان تهیه کرده است تا شما را از آموزش‌ها و دوره‌های دیگر بی‌نیاز کند. شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج آموزش راینو کاملا بر این نرم‌افزار پرکاربرد و محبوب مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید.
 

کارت راینو
کارت آموزش فتوشاپ
کارت رویت
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
Camp Adventure - راینو - مدلسازی - rhino
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی به نحوه تنظیم کردن اندازه لنز دوربین در نر...
معماری
یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی، نرم‌افزار راینو است ک...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.