cast
یاسمن کاتب

نرم افزار راینو(Rhino) چیست + کاربرد و ویژگی + پروژه های ساخته شده

یاسمن کاتب
21 مرداد 1400
4020
18
متن مقاله

نرم افزار راینو چیست؟

نرم‌افزار راینو (Rhino) که نام کامل آن Rhinoceros است بعنوان یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی شناخته می‌شود؛ از این نرم‌افزار برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی واقع گرایانه و کاربردی استفاده می‌شود. طراحی نرم‌افزار راینو(به معنای لغوی کرگدن) بر اساس خطوط پایه و منطق ریاضی است که به هندسه نربز (NURBS) معروف است. 
نرم‌افزار راینو به دلیل داشتن قابلیت ایجاد منحنی و سطوح آزاد، بیشتر برای ایجاد طرح‌های پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده این نرم‌افزار از هندسه نربز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث شده بسیار دقیق‌تر از دیگر نرم‌افزار‌های مدلسازی مانند sketch up  و 3ds max  که بر پایه مش هستند باشد.
راینو معمولاً در زمینه‌ معماری، مهندسی، جواهرات و انواع زمینه‌های طراحی مانند طراحی محصول، طراحی صنعتی، گرافیکی، قطعات، مکانیک و خودرو استفاده می‌شود. تکنیک بکار رفته در نرم‌افزار راینو، دقیق‌ترین تکنیک مدل‌سازی موجود در دنیای امروز است. برای آموزش نرم افزار پر کاربرد راینو میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش راینو را تهیه کنید.

نرم افزار راینو

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

تاریخچه نرم‌ افزار راینو (Rhino):

Rhino در سال 1990 توسط رابرت مک نیل به عنوان یک نرم‌افزار مکمل برای Autodesk CADD ارائه شد. بعد از آن اولین نسخه رسمی راینو در سال 1998 منتشر و با نام Rhino Version 1 شناخته شد. سپس نسخه‌های دیگری از آن رونمایی شد که قابلیت هندسه کاربردی و هندسه NURBS در آن‌ها تغییرات چشمگیری کرده بود.
پس از آن مایکل گیبسون که به عنوان کارآموز استخدام شده بود نرم‌افزار Sculptura که یک نرم‌افزار مدل‌سازی بر پایه مش بود را ساخت. در نهایت و پس از چند سال توسعه، Sculptura با هندسه نربز بروزرسانی شد و نام آن به Rhinoceros تغییر یافت. همچنین روبرت‌مک نیل افزونه‌ای کاربردی به نام Grasshopper را برای نرم‌افزار راینو ایجاد کرد که بسیار مشهور شد.

ویژگی‌های نرم‌افزار Rhinoceros 3D:

Rhino 3D در اصل یک نرم‌افزار مدل آزاد (freeform) است که برای ایجاد مدل‌های مختلف به کد نویسی دستی نیاز ندارد. این قابلیت به شما امکان می‌دهد طرح‌های پیچیده و قدرتمندی را ایجاد کنید که با دقت بالایی قابل اجرا باشند. نرم‌افزار راینو تعداد زیادی ابزار برای مدل‌سازی سه‌بعدی به شما ارائه می‌دهد که فرآیند تبدیل یک طرح 2 بعدی به اسکن سه بعدی را با دقت زیادی تسهیل می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های نرم‌افزار راینو می‌پردازیم:

برای آشنایی با افزونه پرطرفدار گرس هاپر، مقاله گرس هاپر چیست را مطالعه کنید.

ابزارها

در این نرم افزار کاربر می‌تواند به جای اشکال چند‌ضلعی با منحنی‌ها و خطوط کار کند. در نرم‌افزار راینو شما می‌توانید یک سطح سه‌بعدی را با استفاده از منحنی‌ها ایجاد کنید و راینو با ایجاد یک مش تطبیق یافته به شما امکان می‌دهد همه جنبه‌های سطح جسم را کنترل کنید. راینو شامل مجموعه وسیعی از امکانات در مجموعه ابزار خود است که شامل: نقاط، منحنی‌ها، منحنی‌های گرفته شده از اجسام دیگر، سطوح، جامدات، مش‌ها و دیگر ابزارهای عمومی و تبدیل کننده می‌باشد.
 هنگامی که یک مدل را در راینو ایجاد می‌کنید، عناصر در آن با هم ترکیب شده و مش‌هایی ایجاد می‌شود که در نهایت به سطوح قابل نمایش تبدیل می‌شوند. نرم‌افزار راینو نه تنها برای مدل‌سازی سه‌بعدی استفاده می‌شود، بلکه قابلیت طراحی دو‌بعدی را نیز دارد. این مسئله راینو را به نرم افزاری پویا با تنوع زیاد تبدیل کرده که در آن با اقدامات ساده می‌توان اشکال و مدل‌های هندسی پیچیده‌ای را تولید کرد.

نمایش (Self-Explanatory):

نرم‌افزار Rhinoceros 3D به دلیل داشتن قابلیت گرافیک سه‌بعدی سریع، در ایجاد نماهای مختلف مانند پرسپکتیو، سایه دار، شناور، برش‌های هواپیما و موارد دیگر بهترین عملکرد را دارد. این نرم‌افزار به گونه ای طراحی شده که یک سیستم نمایش بهینه دارد و به کاربر اجازه می‌دهد کارایی خود را به حداکثر برساند.

انعطاف‌پذیری در فرمت فایل‌ها:

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های Rhino سازگاری فایل آن و همچنین قابلیت تبدیل آن به فرمت‌های مختلف است به صورتی که شما به راحتی می‌توانید در طول مراحل مختلف طراحی، فایل پروژه را روی نرم‌افزارهای مختلف اجرا کنید و از لحاظ فرمت فایل مشکلی نخواهید داشت. اهمیت این مسئله از آنجایی است که ممکن است کاربر بخواهد یک پروژه را از طریق انواع فایل‌ها و نرم‌افزارها به جای دیگری انتقال دهد و آن فایل باید در همه موارد قابل اجرا باشد. فایل‌های نرم‌افزار راینو فرمت 3DM دارند و در همه رایانه‌های مایکروسافت و mac OS قابل اجرا هستند. همچنین می‌توانید فایل‌های راینو را در قالب‌های CAD و فایل‌های تصویری مانند : dwg/dxf ،3ds ، ai ، pov ، skp نیز ذخیره کنید. 

علاوه بر تنوع عملکرد، یادگیری سریع این نرم‌افزار نیز ویژگی‌ مهمی است که متخصصان را به سمت استفاده از راینو می‌کشاند. همچنین راینو انجمن‌های انگلیسی زبانی برای تبادل سوالات مربوط به نرم‌افزار، اشتراک‌گذاری آبجکت‌ها، اشتراک گذاری پروژه و ... دارد که به متخصصان برای گرفتن جواب سوالاتشان کمک می‌کند.

 

ویژگی های نرم افزار راینو

دیگر مزایای نرم‌افزار راینو:

  • این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد با برجسته کردن جزئیات پروژه، مدل‌ها را به زیبایی هرچه تمام تر در قالب یک رندر خوب ارائه کنید.
  • راینو برای مدل‌سازی سفارشی و ایجاد اشکال هندسی پیچیده در زمان کوتاه بسیار مفید است.
  • علی رغم اینکه یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی است، می‌تواند تصاویر دو بعدی نیز ایجاد کند.
  • استفاده از افزونه‌های آن حتی برای کاربران جدید نیز آسان است.
  •  راینو به شما امکان می‌دهد عملیات Boolean (جمع و تفریق حجم) را انجام دهید. به این ترتیب، می‌توانید حجم‌های مناسب برای چاپ سه بعدی را به دست آورید.
  • همانطور که میدانید یک مدل فقط در صورتی می تواند چاپ سه‌بعدی شود که لبه‌های طرح مدل بسته باشد. گزینه "Show Edges" در راینو به شما کمک می‌کند تا قسمت‌های باز را پیدا کنید و به راحتی اصلاحات لازم را در آن انجام دهید.
  • نرم‌افزار راینو پلاگین‌های متعددی دارد که می‌توانید بسته به نوع فعالیت‌تان آن را نصب و استفاده کنید.  
  • نرم‌افزار راینو سازگاری خوبی با دیگر نرم‌افزار‌ها مانند اتوکد دارد و شما می‌توانید دستورات اوکد را به راینو وارد کرده از آن استفاده کنید.

کاربرد نرم‌افزار راینو در سه بعدی‌سازی معماری

راینو به طور گسترده‌ای در حرفه معماری و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه معماران دائماً در تلاش برای ایجاد فرم‌های جدید و جالب هستند، به نرم‌افزاری مانند راینو احتیاج دارند تا بتوانند ایده‌های خود را اجرا کرده و آن را بصورت فیزیکی مشاهده کنند. نرم‌افزار راینو دارای مجموعه ابزار کاملی است که باعث می‌شود طراحی در آن دقیق و با جزئیات کافی انجام شود تا کاربر بتواند از نتیجه طرح و کارایی آن مطمئن شود. 
شرکت‌های جهانی مانند Zaha Hadid Architects ، Bjarke Ingels Group ، Gensler ، Foster & Partners و بسیاری دیگر از Rhino 3D برای ایجاد ساختار‌هایشان استفاده می‌کنند.

پس از اینکه نرم‌افزار راینو در بازار محبوب شد، صنعت معماری نیز در دهه 2000 شاهد تغییر بزرگی در سبک خود بود؛ به صورتی که در آن زمان بسیاری از طرح‌های سیال و همچنین سبک‌های آزاد در سراسر جهان ظاهر شدند و همه آنها یک ویژگی مشترک داشتند: طراحی آنها با نرم ‌افزار راینو امکان پذیر بود. راینو به معماران اجازه داد بتوانند فرم‌های پویا ایجاد کنند و باعث شد سبکی بدیع از معماری به وجود بیاید که مردم را شگفت‌زده کند.

در ادامه با چند مورد از سازه‌های معماری طراحی شده با راینو آشنا می‌شوید:

1.    ساختمان حیدرعلی با معماری زاها حدید (Heydar Aliyev Centre – Zaha Hadid Architects)

این مرکز فرهنگی یک شاهکار معماری و نمونه کاملی از معماری پویاست. پوسته بیرونی آن ساختاری با پیچ و خم‌های یکدست و موج‌های نرم و پیچیده دارد. پوسته این سازه در نرم‌افزار راینو  طراحی شده و توانسته است همه پیچیدگی‌های این فرم را کنترل کند. این سازه از بتن ساخته شده و افزودن یک قاب به فضاهای بدون ستون آن باعث شد بتواند حس سیال بودن خود را حتی در فضای داخلی نیز حفظ کند.

نرم افزار راینو در معماری

مقاله پیشنهادی: پلاگین های نرم افزار راینو

2.    گالری ROCA London با معماری زاها حدید (ROCA London Gallery – Zaha Hadid Architects)

معماران می‌خواستند در طراحی این گالری از مفهوم آب برای نشان دادن جریان و حس پویایی که به وجود می‌آورد استفاده کنند. طراحی این سازه به شکل عجیبی با عملکرد آن مطابقت دارد. همچنین برای طراحی فضای داخلی این گالری نیز از نرم‌افزار راینو استفاده شد. همچنین با اینکه برای ساخت آن از بتن تراشیده شده استفاده کردند اما طراحی آن باعث شد سطح ساختمان حس صاف بودن داشته باشد.

گالری طراحی شده با نرم افزار راینو

3.   خانه اپرای هاربین (Harbin Opera House – MAD Architects)

در این سازه منحصر بفرد به نظر می‌رسد که ساختار ساختمان توسط آب و باد مجسمه‌سازی شده و سازه در حال سرازیر شدن به محیط اطراف خود است! فضای داخلی این ساختمان دارای سقف‌های شیب‌دار با نمای شیشه ای است که از یک نمای نورگیر عظیم ساخته شده و قطرهای هرمی آن روی لابی خم می‌شوند. همانطور که حدس می‌زنید از راینو برای ایجاد تمام سطوح داخلی و خارجی این پروژه استفاده شده است که به معماران کمک کرد به اوج ظرافت و دقت لازم برای اجرای این پروژه دست یابند.

استفاده از امکانات راینو در معماری

آینده مدل‌سازی با نرم‌افزار راینو (Rhinoceros 3D)

نرم‌افزار راینو همه امکانات مورد نیازبرای شروع از اولین مرحله طراحی تا آخرین مرحله ارائه و تحلیل پروژه را دارد. این نرم‌افزار پایه محکمی برای اجرای پروژه‌هایی است که نیاز به درکی عمیق از مدل دارند و همانطور که می‌دانید صنعت معماری در سال‌های اخیر به سمت طراحی‌های پیچیده و خاص رفته است. مدل‌هایی که در نرم‌افزار راینو ایجاد شده‌اند به دلیل قابلیت‌های این نرم‌افزار زنده حس می‌شوند و باعث شده‌اند هندسه سه بعدی به موفقیت و محبوبیت زیادی در قرن 21 برسد. راینو در ده‌ها صنعت و حرفه‌ مختلف استفاده می‌شود، چرا که طیف کاربرد‌های آن بسیار متنوع می‌باشد و نرم‌افزاری با جزئیات دقیق و قدرتمند است.

همانطور که متوجه شدید نرم‌افزار راینو برای ایجاد ساختارهای پیچیده، پویا و منحصر‌بفرد در معماری بسیار مناسب است و در سال‌های اخیر که انبوه‌سازی مسکن، شهرهای عمودی و معماری فرازمینی به اوج خود رسیده، نرم افزار راینو بسیار مهم و محبوب‌تر از قبل شده‌ است.

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز راینو

آموزشگاه تدریس  آنلاین آپادمی جامع‌ترین پکیج آموزشی نرم‌افزار راینو را برای علاقمندان تهیه کرده است. شما می‌توانید با تهیه این دوره آموزشی کاملا بر نرم‌افزار راینو مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید. همچنین می‌توانید در دفاتر معماری یا صنعتی مشغول بکار شوید یا با انجام پروژه‌ها از این راه کسب درآمد کنید.

کارت راینو
کارت لومیون
کارت رویت
کارت متره و برآورد

مقالات مشابه

معماری
Camp Adventure - راینو - مدلسازی - rhino
معماری
گرس هاپر یکی از مشهورترین پلاگین های رایگان نرم افزار راینو است که برا...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی به نحوه تنظیم کردن اندازه لنز دوربین در نر...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مهدی زارعی Guest User
06 مهر 1402 - ساعت 13:20
پاسخ

پکیجی برای آموزش نرم افزار راینو هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تهیه پکیج آموزش راینو میتونید از بخش دوره های آموزشی این پکیج رو تهیه کنید .

ریحانه طباطبایی Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 14:13
پاسخ

توضیحات خوبی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

سمیه قادر آبادی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 15:26
پاسخ

وقت بخیر من برای طراحی کابینت تصمیم داشتم ۳Dmax رو یاد بگیرم تا بتوم طرحها رو قبل از اجرای کار اصلی به مشتری نشون بدم میخواستم بدونم میتونم به جای ۳Dmax نرم افزار راینو رو یاد بگیرم و برای طراحی کابینت از راینو استفاده کنم؟؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از هر دو نرم افزار میتونید برای طراحی کابینت استفاده کنید.

نسرین نعکتی Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 13:30
پاسخ

برای طراحی طلا و جواهرات بهتره از راینو استفاده کنم یا ماتریکس؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پیشنهاد ما نرم افزار ماتریکس هست.

پگاه نوری Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 10:31
پاسخ

برای طراحی طلا و جواهرات از چه نرم افزارهای دیگه ای میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای طراحی طلا و جواهرات نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که ما در مقاله معرفی7 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر به صورت کامل این نرم افزارها رو معرفی کردیم میتونید مطالعه کنید.

سحر صمدپور Guest User
09 مرداد 1401 - ساعت 12:02
پاسخ

برای طراحی جواهرات هم میتونیم از نرم افزار راینو استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله در حوزه طراحی جواهرات هم کاربرد داره.

فرزاد رضایی Guest User
20 تیر 1401 - ساعت 10:57
پاسخ

نرم افزار راینو در معماری فقط کاربرد داره در حوزه های دیگه کاربرد نداره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار راینو در زمینه‌ معماری، مهندسی، جواهرات و انواع زمینه‌های طراحی محصول، طراحی صنعتی، گرافیکی، قطعات، مکانیک و خودرو کاربرد دارد.

یاسمن طاهری Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 17:51
پاسخ

در پکیج راینو پلاگین گرس هاپر هم آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله در پکیج آموزش راینو پلاگین گرس هاپر هم آموزش داده شده.

آرشام جلالی Guest User
04 بهمن 1400 - ساعت 11:26
پاسخ

بهترین سخت افزار مورد نیاز برای راینو چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
سخت افزار مورد نیاز راینو به صورت کامل ویژگی های مورد نیاز برای نصب نرم افزار راینو توضیح داده شده میتونید از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.