cast
یاسمن کاتب

تفاوت معماری داخلی{interior architecture} و طراحی داخلی{interior design} چیست؟

یاسمن کاتب
18 مهر 1400
1398
22
متن مقاله

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر و به اشتباه استفاده می‌شوند. اگرچه مفهوم آنها شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارد اما وظایف متفاوتی دارند. 
در این مقاله به بررسی تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش طراحی داخلی

معماری داخلی چیست؟

معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طراحی فضای داخلی ساختمان می‌باشد و اصول و الزامات خاص خود را دارد. معماری داخلی را می‌توان حوزه‌ای برای طراحی یک فضای جدید داخلی برای منازل یا فضاهای دیگر است. این عبارت همچنین در رابطه با طراحی ابتدایی و نقشه اولیه  فضاهای داخلی ساختمان نیز به کار برده می‌شود.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

معمار داخلی کیست؟

یک معمار داخلی با هر دو جنبه‌های معماری و فنی یک فضای داخلی سروکار دارد. این علم به گذراندن تحصیلات دانشگاهی نیاز دارد، یک معمار داخلی ساختمان با استفاده از علوم طراحی، روانشناسی، هنر و ... بهترین و کاربردی‌ترین طرح را برای فضای یک ساختمان ایجاد می‌کند. معماری داخلی یک سازه با در نظر گرفتن نیازها و جنبه‌های مختلف زندگی ساکنان آن انجام می‌شود. ساخت یک ساختمان از ابتدا مراحل زیادی دارد، در مرحله نقشه‌کشی ساختمان قسمت‌های مختلف خانه و جایگاه آشپزخانه، سالن و ... مشخص می‌شود.در ادامه و در مرحله معماری داخلی، یک فرد بعنوان معمار نوع طراحی قسمت‌های مختلف ساختمان و نحوه استفاده از منابع را بر اساس نیاز افراد به بهترین شکل تعیین می‌کند.

مقاله آموزشی پیشنهادی: پورتفولیو معماری چیست؟

وظیفه معمار داخلی چیست؟

یک معمار داخلی با استفاده از اصول و معیارهای مختلف و با تلفیق هنرهای مختلف، فضای داخلی ساختمان را دیزاین می‌کند. یک معمار خوب باید کاملا بر ساختار بنا و جوانب مختلف سازه مانند بوم شناسی، اقتصاد، فرهنگ و ... مسلط باشد تا بتواند فضایی را طراحی کند که علاوه بر زیبایی، کاربردی باشد و نیازهای مختلف ساکنین را برطرف کند. همچنین بررسی عواطف و احساسات مختلف انسان و تاثیر محیط بر آنها از دیگر عوامل مهمی است که در معماری داخلی مورد توجه قرار می‌گیرد.
یک معمار داخلی علاوه بر ساخت شکل اصلی یک سازه، بر سبک زندگی و احساسات ساکنان آن نیز تاثیر می‌گذارد؛ به همین علت مهم‌ترین وظیفه او ایجاد فضایی زیبا و کارآمد است. برای مثال یکی از مهم‌ترین مباحثی که همیشه برای معمار و کارفرما حائز اهمیت بوده است، بحث نورپردازی می‌باشد. همانطور که می‌دانید میزان، زاویه و رنگ نور در سلامتی روح و جسم انسان تاثیر بسیاری دارد؛ بنابراین یک معمار با تعیین سایز و محل درست پنجره می‌تواند بر عوامل بسیاری تاثیر بگذارد.

دوره آموزشی پیشنهادی: آموزش جامع اتوکد 

طراحی داخلی چیست؟

می‌توان طراحی داخلی را پلی بین معماری و دکوراسیون داخلی دانست زیرا با این دو ارتباط نزدیکی دارد. هنگام طراحی داخلی یک فضا تمام زوایایی که با طراحی یک فضا ارتباط دارند بررسی می‌شود و با بکارگیری سلیقه و درک عواطف انسان و تاثیر محیط و رنگ ها بر او، فضایی کاربردی و در عین حال زیبا طراحی می‌شود.

در چیست تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی

طراح داخلی کیست؟

یک طراح داخلی قادر است فضاهای متفاوتی از جمله منزل، ادارات، کلینیک‌ها و... را طراحی کند. توجه داشته باشید که کار یک طراح داخلی با طراح دکوراسیون متفاوت است، البته یک طراح داخلی می‌تواند کار یک دکوراتور را نیز انجام دهد اما یک طراح دکوراسیون نمی‌تواند فضاهای داخلی را طراحی کند.

همانطور که گفته شد مهم‌ترین عوامل در طراحی داخلی یک فضا، کاربردی بودن و زیبایی آن می‌باشد؛ به همین دلیل بدیهی است که یک طراح داخلی باید بر روانشناسی رفتار انسان، درک رنگ‌ها و نیازهای افراد مسلط باشد تا بتواند بهترین و خلاقانه‌ترین طرح را در فضا پیاده‌سازی کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های طراحی داخلی با معماری داخلی این است که، طراحی داخلی یک حوزه تخصصی است و نیاز به آموزش دارد. کسی که به عنوان یک طراح داخلی فعالیت می‌کند باید علوم شناخت رنگ‌ها و پارچه‌ها، طراحی دکوراسیون و مبلمان، طراحی با کامپیوتر، کار با نرم‌افزار اتوکد و... را یاد گرفته باشد تا بتواند طرحی مناسب هر فضا ارائه کند. علاوه بر این طراحان در برخی کشورها ملزم به گذراندن آزمون می‌باشند تا بتوانند بعنوان مشاور در یک پروژه فعالیت کنند.

مقاله آموزشی پیشنهادی:  سبک‌های رایج برای دکوراسیون داخلی

وظیفه طراحان داخلی چیست؟

مهم‌ترین وظیفه یک طراح داخلی، تقسیم‌بندی و استفاده درست از فضای در دسترس و همچنین زیباسازی بصری فضا می‌باشد. همانطور که در بالا ذکر شد یک طراح داخلی قادر است در مراحل مختلف طراحی و ساخت یک پروژه از طراحی پلان‌های طبقات مختلف و بازسازی یک بنا گرفته تا انتخاب دکوراسیون فعالیت کند. طراحان داخلی اغلب با پیمانکاران و معماران در یک پروژه همکاری می‌کنند و فضایی دل‌انگیز را برای مشتریان به ارمغان می‌آورند.

 متفاوتند معماری داخلی و طراحی داخلی

تفاوت اصلی معماری داخلی و طراحی داخلی چیست؟

با معماری داخلی می‌توانیم ساختار طراحی یک فضا را تغییر داده و آن را برای هدف دیگری بازسازی کنیم، البته ممکن است نمای بیرونی ساختمان تغییر نکند. در واقع کار یک معمار داخلی گسترده‌تر و سخت‌تراز طراح داخلی می‌باشد. 
اگر ساختمان هنوز در مراحل برنامه‌ریزی و طراحی باشد  معمولا تمرکز اصلی بر معماری داخلی گذاشته می‌شود و اگر کار ساخت پروژه به  اتمام رسیده باشد، میتوان کار طراحی داخلی را آغاز کرد. در واقع میتوان گفت عمده‌ترین تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی خود ساختمان است.
علاوه بر این در معماری داخلی وظیفه ساخت فضا بر عهده معمار است اما در طراحی داخلی نورپردازی، برنامه‌ریزی فضایی و ... بر عهده طراح داخلی است. تمرکز اصلی یک معمار داخلی، ساخت یا بازسازی مجدد فضا است، در صورتی که یک طراح داخلی معمولاً به زیبایی بصری فضای داخلی می‌پردازد.

تفاوت معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون چیست؟

از آنجایی که استفاده درست از عناصر، رنگ‌ها و طرح‌ها در معماری مدرن و ایجاد فضایی دلنشین بسیار اهمیت دارد، طراحی دکوراسیون داخلی نیز بسیار حائز اهمیت است. یک طراح دکوراسیون داخلی وظیفه ست کردن و چیدمان عناصر مختلف منزل مانند: پرده، کفپوش، مبلمان، فرش و ... را بر عهده دارد.

دکوراتور کیست؟

به افرادی که طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها را انجام می‌دهند دکوراتور گفته می‌شود. تمرکز اصلی حوزه طراحی دکوراسیون بر زیبایی بصری و آرامش فضا می‌باشد و گذراندن تحصیلات آکادمیک وتسلط بر قوانین ساختمانی برای دکوراتورها الزامی نیست زیرا کار آنها بعد از اتمام کارهای تخصصی معماران و طراحان آغاز می‌شود؛ اما آنها باید درک عمیقی از روانشناسی، جامعه شناسی، رنگ، پترن و ... داشته باشند تا بتوانند فضای دلخواه مشتری را به وجود آورند.

دکوراسیون داخلی

وظیفه طراحان دکوراسیون چیست؟

وظیفه دکوراتورها ارائه زیباترین دکوراسیون و ایجاد هارمونی در فضا بر اساس سلیقه مشتری و همچنین کاربردی بودن فضا می‌باشد. البته الزامی نبودن تحصیلات آکامیک برای این حوزه به منظور آموزش ندیدن این افراد نیست و همواره دوره‌های زیادی در سرتاسر جهان برای متخصص شدن دکوراتیوها وجود دارد که به آنها برای درک عمیق‌تر پلان‌ها، سبک‌های معماری و دکوراسیون، رنگ و پارچه و ... کمک می‌کند.
علاوه بر این یک طراح دکوراسیون داخلی به ساکنان منزل کمک می‌کنند تا پالت رنگی دلخواه و سبک دکوراسیون مناسب با روحیات خود را راحت‌تر انتخاب کرده و وسایل مورد نیاز را آگاهانه خریداری کنند. از آنجایی که وظیفه طراحان دکوراسیون بهبود فضای از پیش ساخته است، معمولا به طور مستقیم با دفاتر دکوراسیون، ملمان و یا خود مشتری در ارتباط هستند.

نتیجه‌گیری

همانطور که متوجه شدید سه اصطلاح معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی با اینکه شباهت‌های بسیاری دارند اما مفهوم متفاوتی داشته و نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. معمار داخلی فردی دارای تحصیلات دانشگاهی است که در شکل و ساختار اساسی یک بنا را ایجاد می‌کند، در حالی که یک طراح داخلی وظیفه برنامه‌ریزی درست یک فضا را بر عهده دارد و با رنگ‌ها و پارچه‌ها سروکار دارد و در نهایت طراح دکوراسیون فردی است که وظیفه بهبود یک فضای از پیش‌ساخته را بر عهده دارد و اغلب با جلوه ظاهری دکوراسیون یک فضا سرو کار دارد.
حال که تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی را متوجه شدید بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که برای کار و پروژه خودتان به کدامیک نیاز دارید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به دوره‌های آموزشی با ما در سایت و اینستاگرام آپادمی همراه باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت رویت
کارت اتوکد
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
انیمیشن معماری نوعی فیلم کوتاه از پروژه معماری است که از کنار هم قرار...
معماری
اتوکد(AutoCAD) یک نرم‌افزار کامپیوتری است که به کاربران امکان می‌دهد ب...
معماری
برای داشتن یک رندر معماری رئال (واقع‌گرایانه) باید 7 نکته را در مدلساز...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نرجس خجندی Guest User
24 اسفند 1402 - ساعت 14:13
پاسخ

کتاب طراحی معماری داخلی هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بله داریم ولی کتاب های آموزشی طراحی داخلی به عنوان منابع تکمیلی برای پکیج آموزش طراحی داخلی ارائه شده و جزء سرفصل های همین دوره آموزشی و مکمل ویدیوها هست ولی به صورت مجزا امکان تهیه آن ها وجود ندارد.

عطیه طاهری Guest User
12 بهمن 1402 - ساعت 16:23
پاسخ

در پکیج طراحی داخلی نرم افزارهای طراحی داخلی هم آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر، هیچ نرم افزاری در این دوره آموزش داده نشده و این دوره فقط شامل مفاهیم و اصول طراحی و داخلی و اجرا می باشد.

میثم ناصری Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 16:18
پاسخ

عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.

عاطفه فتوحی Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 14:57
پاسخ

حقوق معماری داخلی در سال ۱۴۰۲ چقدره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
حقوق معماران داخلی بستگی به عوامل مختلفی مانند سابقه کار، تجربه، موقعیت، شغلی کارفرما دیگر عوامل داره.

پریسا ابراهیمی Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 15:28
پاسخ

ممنون از توضیحات کامل و جامعی که در مورد این دو رشته در اختیار ما قرار دادید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

هانیه کیانی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 16:39
پاسخ

وقت بخیر ببخشیدی پکیجی برای آموزش صفر تاصد طراحی داخلی هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید پکیج آموزش طراحی داخلی رو تهیه کنید در این پکیجه تمام اصول و مبانی طراحی داخلی به صورت تئوری و عملی آموزش داده شده و این دوره کاملاً اجرایی و کاربردی است و به هیچ وجه صرفاً تئوری و انتزاعی نیست.

سارا یوسفی Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 12:32
پاسخ

مطلب خیلی خوبی بود درباره معماری داخلی ممنون.
ببخشید میشه در مورد بازار کار معماری داخلی برای خانم ها هم توضیح بدید آیا بازار کار معماری برای خانم ها خوب هست و میتونیم در این حوزه کسب درامد کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
همه افراد چه خانم ها و چه اقایان با کسب مهارت و تخصص های لازم و آموزش نرم افزارهای تخصصی در حوزه معماری میتوانند در این رشته کسب درآمد کنند.

محمد رحیمی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 15:20
پاسخ

طراحی دکوراسیون داخلی بازار کار خوبی در ایران داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
طراحی دکوراسیون داخلی از مشاغل محبوب و پر طرفدار در ایران هست که بازار کار بسیار خوبی هم داره. این رشته در بازار ایران رقبای بسیاری دارد اما می ‌توان با داشتن مهارت های لازم کسب درامد کرد.

کمند صیادی Guest User
15 آذر 1401 - ساعت 13:23
پاسخ

بسیار عالی ممنون از توضیحات خوبتون خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

شیرین مشتاقی Guest User
06 مرداد 1401 - ساعت 11:25
پاسخ

میشه لطفا راجب سبک های معماری داخلی هم توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مقاله رایج ترین سبک های دکوراسیون داخلی به صورت کامل سبک های مختلف رو توضیح دادایم میتونید مطالعه کنید.

فاطیما امامی Guest User
28 تیر 1401 - ساعت 23:40
پاسخ

برای طراحی و مدلسازی سه بعدی در معماری داخلی شما چه نرم افزاری رو پیشنهاد میکنید که بتونیم از طریق اون کسب درآمد هم داشته باشیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از نرم افزارهایی مانند تری دی مکس، اسکچاپ، رویت و سایر نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی استفاده کنید.