cast
یاسمن کاتب

کاربرد رنگ در طراحی داخلی + 11 رنگ اصلی دکوراسیون داخلی{interior design}

یاسمن کاتب
11 مهر 1400
4090
14
متن مقاله

کاربرد رنگ در طراحی داخلی

رنگ‌ها تأثیر عمیقی بر یک فضا و افراد موجود در آن دارند، و می‌توانند حس و حال آن را به طور کلی تغییر دهند. انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای یک ساختمان و دکوراسیون آن، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی داخلی است.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش طراحی داخلی

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی

برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین رنگ را برای فضاهای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی انتخاب کنید، ابتدا باید با روانشناسی هر رنگ و تاثیر رنگ‌ها بر حس و حال فضا آشنا شوید. اینگونه می‌توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید تا فضایی جذاب و پربار ایجاد کنید. با ما همراه باشید تا شما را با کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی آشنا کنیم.

رنگ‌ها اساسا به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد.
رنگ های گرم مانند: قرمز، نارنجی و زرد می‌توانند به فضا و ساکنان آن انرژی ببخشند. رنگ های سرد مانند: آبی، سبز و بنفش فضایی لطیف و آرامش بخش را ایجاد می‌کنند.

هنگام انتخاب رنگ دیوار، کف و دکوراسیون، بسیار مهم است که هدف فضا را در نظر داشته باشید. برای فضاهایی که در آن کارهای پرانرژی انجام می‌شود، می‌توان از رنگ‌هایی با تناژ گرم و نشاط آور استفاده کرد؛ اما برای فضاهایی که بیشتر برای استراحت استفاده می‌شوند رنگ‌هایی با تناژ خنک مناسب‌تر است زیرا حس صلح و آرامش را به فضا می‌بخشد.

کاربرد رنگ در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ‌ها برای طراحی داخلی

طراحی داخلی هنری است که شخصیت فرد را با علایق او ترکیب می‌کند. اینکار مانند پر کردن یک بوم خالی با رنگ‌ها و دیگر متریال به منظور دلنشین‌تر شدن فضا است. از آنجا که ساکنان خانه ساعات زیادی را در اتاق‌ها و دیگر فضای خانه می‌گذرانند، علاوه بر روانشناسی رنگ‌ها باید سلیقه و روحیه را نیز به طوری که به نفع آنهاست در نظر بگیریم.

روانشناسی رنگ چگونه بر طراحی داخلی تأثیر می گذارد؟

رنگ آمیزی عامل مهمی در طراحی داخلی است. رنگ دیوارها، مبلمان، عناصر طبیعی، قطعات تزئینی، چراغ‌ها و دیگر وسایل همگی نقش مهمی در روان ساکنین بازی می‌کنند. ما ساعت‌ها با ترکیب رنگ‌ فضاهای خانه و محل کارمان احاطه شده‌ایم، بنابراین انتخاب رنگ مناسب هر فضا و فعالیت باعث می‌شود راحتی و آرامش در خانه و تمرکز و بهره‌وری در محل کار افزایش یابد.
بر اساس نتایج مطالعات در زمینه روانشناسی رنگ‌ها، هر فرد نسبت به رنگ‌های مختلف واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. به عنوان مثال، برخی از مردم رنگ سیاه را افسرده‌کننده اما بسیاری دیگر آن را نشان‌دهنده نظم و عملکرد می‌دانند. همچنین برخی از افراد رنگ قرمز را تهدید آمیز می‌دانند در حالی که برای برخی دیگر رنگ قرمز الهام بخش است.

بنابراین، سلایق و روحیات شخصی نیز در تاثیر رنگ در طراحی داخلی مهم است. در ادامه اثرات رنگ‌های رایج را بررسی می‌کنیم تا هنگام اجرای طراحی و دکوراسیون داخلی خود تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

نقش رنگ‌های مختلف در طراحی داخلی

بیشتر رنگ‌های تند باعث افزایش انرژی شده و محیط را زنده می‌کنند؛ آنها همچنین بسته به چگالی رنگی که استفاده می‌کنید باعث افزایش استعداد و خلاقیت نیز می‌شوند. رنگ‌هایی که ملایم تر هستند تأثیر آرام بخش بر حواس دارند، آنها محیطی آرامش بخش ایجاد کرده و باعث ایجاد حس امنیت و آرامش می‌شوند.

در ادامه لیستی از 11 رنگی که معمولاً در طراحی داخلی استفاده می‌شود و تأثیرات آنها بر ذهن انسان آورده شده است:

1.    قرمز

قرمز پررنگ‌ترین رنگی است که احساسات انسان را به طور کامل نشان می‌دهد. طیف‌های تیره‌تر آن مانند زرشکی یا سایه‌های روشن مانند کالباسی، می‌تواند در فضا حس عشق و رفاقت را ایجاد کند. استفاده از رنگ قرمز در طراحی داخلی، هیجان و نشاط را به کل اتاق می‌افزاید. می توانید از رنگ قرمز در ساختمان‌های اداری یا اتاق‌کار در منزل، اتاق نشیمن و اتاق خواب استفاده کنید. رنگ قرمز در ادارات الهام بخش رهبری، اراده، سطوح بالای انرژی و دوستی است. استفاده از تمام طیف‌های رنگ قرمز در اتاق نشیمن باعث ایجاد دوستی می‌شود و حس مکالمه را نیز تحریک می‌کند. اما یکی از بهترین کاربرد‌های رنگ قرمز در اتاق خواب است، زیرا احساس عشق و اشتیاق را بر می‌انگیزد.
البته از آنجایی که رنگ قرمز احساس خشم و انتقام را نیز القا می‌کند، بهتر است آن را با رنگ‌های آرام‌کننده مانند سفید یا بژ ترکیب کنید تا احساسات انسان متعادل شود. به عنوان مثال، می‌توانید از رنگ قرمز در یک دیوار یا دیوارهای مقابل هم در اتاق‌خواب استفاده کنید، و از رنگ‌های آرام و متعادل در کل اتاق استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کمک رنگ‌های مکمل مانند زرد یا رنگ‌های طبیعی مانند سبز روشن یا سفید، فشار خون را در حالت کنترل نگه دارید.

 

کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • شادی، عشق، اشتیاق، میل‌جنسی، حساسیت.
  • انرژی، قدرت، استقامت، نیرومندی.
  • عزم، رهبری، شجاعت، اراده.
  • عصبانیت، خشم، بدخواهی، انتقام.
  • خطر، جنگ.
  • گرسنگی.

2.    قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای طبیعی ماهیت نرم و آرامش بخشی دارد که می تواند عناصر مدرنیسم و کلاسیک را هماهنگ کند. بهتر است از رنگ قهوه‌ای به میزان کم استفاده شود. وقتی از رنگ قهوه‌ای استفاده می‌کنید مطمئن شوید که رنگ دیوارها، اتاق و رنگ کلی فضای داخلی باعث ایجاد حس گرمی و راحتی می‌شود و در کنار آن از پالت رنگی الهام بخش استفاده کنید. قهوه‌ای باعث آرامش حواس می‌شود، بنابراین استفاده بیش از حد از آن می‌تواند منجر به عدم فعالیت و هدفمندی شود. اما از طرف دیگر رنگ قهوه‌ای در ترکیب با سایه‌های پر جنب و جوش و رنگ‌های طبیعی، می‌تواند نماد مقاومت و امنیت باشد.

از رنگ قهوه‌ای به وفور در طراحی داخلی به خصوص طراحی کلاسیک استفاده می‌شود و طرفداران زیادی نیز دارد. رنگ قهوه‌ای گرچه زیبا و شیک است، اما استفاده مکرر از آن ممکن است باعث ایجاد افسردگی شود، بنابراین بهتر است آن را با رنگ‌های شاد مانند زرد، سفید، قرمز، سبز و نارنجی ترکیب کنید.

 

رنگ قهوه ای در طراحی داخلی

رنگ قهوه‌ای چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • ایمنی، امنیت، وابستگی، گرما، راحتی.
  • تاب آوری، روحیه، عزم، استحکام.
  • غم، تنهایی، افسردگی، انزوا، بی‌تفاوتی.
  • گستردگی، گشودگی، همبستگی.
  • قدرت، پیچیدگی، اصالت.

3.    نارنجی

نارنجی رنگی پر جنب و جوش است که نماد آفتاب و طبیعت است. نارنجی و همه طیف‌های آن تا حد زیادی روی روان تأثیر مثبت دارند. رنگ‌های مشابه نارنجی، مانند طلایی نشان‌دهنده ثروت و رفاه است و می‌تواند منعکس‌کننده موفقیت و شهرت باشد.

احساسات منتقل کننده رنگ نارنجی بسیار شبیه به رنگ قرمز است و اشتیاق، عشق، تمایلات جنسی و اشتها را القا می‌کند. رنگ نارنجی بر آرامش حواس نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا یادآور ساحل و نوشیدن نوشیدنی‌های گرمسیری است.
نارنجی معمولاً در اتاق‌خواب‌ها و در ترکیب با رنگ‌های متعادل‌کننده و همچنین در سالن‌های ورزشی برای تحریک حس نشاط و روحیه دادن به افراد استفاده می‌شود. رنگ نارنجی می‌تواند اشتها را افزایش دهد، به همین دلیل برای فضاهای داخلی و خارجی آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری نیز مناسب است.

استفاده از نارنجی در طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • شادی، آرامش، گرما.
  • عشق، جذابیت، اشتیاق، میل جنسی، لذت ، دلبستگی.
  • تشویق، عزم، سرزندگی.
  • موفقیت، ثروت، اعتبار، برجستگی، رفاه، حکمت.
  • فریب، خیانت، تجاوز، تسلط ، بی‌اعتمادی.
  • شفا، انرژی، ارتعاشات.
  • خلاقیت، ماجراجویی.

4.    زرد

رنگ زرد یادآور نور خورشید است، در نتیجه میزان نور و شادی را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل نزدیکی به رنگ طلا با خرد و کامیابی نیز ارتباط دارد.
در طراحی داخلی رنگ زرد برای آشپزخانه، فضای ناهارخوری، راهروها و حمام توصیه می‌شود. رنگ زرد روحیه افراد را بالا می‌برد و فضا را روشن و آفتابی می‌کند.
اگرچه بیشتر طیف‌های رنگ زرد تأثیر مثبتی بر روان دارند، اما زرد مات باعث ایجاد احساس مرگ، پوسیدگی و بیماری می‌شود؛ پس بهتر است از طیف‌های روشن رنگ زرد  و به میزان کم در خانه استفاده کنید زیرا باعث تحریک احساسات غیرارادی می‌شود. برای مثال یک اتاق کاملا زرد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و از آنجایی که مغز فشار خون بالا را با احساس عصبانیت مرتبط می‌داند، ممکن اس باعث شود افراد بدون هیچگونه تحریک خارجی، کنترل عصبانیت خود را از دست بدهند.
رنگ زرد به ویژه هنگامی که با خاکستری یا سفید ترکیب می‌شود باعث ایجاد پیچیدگی در طراحی داخلی می‌شود. دیوارهای گچ بری شده زرد با روکش و نقوش خاکستری در دهه 90 محبوبیت زیادی پیدا کردند و امروزه نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون منزل

رنگ زرد چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • شادی، نشاط، مراقبت، صمیمیت.
  • هوش، برتری، اطاعت، بهره‌وری.
  • انرژی، طراوت، طبیعت.
  • احتیاط، بیماری، عذاب، زوال، حسادت.
  • خوش‌بینی، تشویق.

5.    سبز

افراد وقتی رنگ سبز را می‌بینند به طبیعت فکر می کنند و روان انسان از طبیعت احساسا طراوت، آرامش و اعتماد را دریافت می‌کند، بنابراین رنگ سبز در طراحی داخلی یک رنگ قدرتمند است. رنگ سبز کمرنگ نیز به آرامش حواس و کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند. رنگ سبز طیف‌های بسیار متنوعی دارد که احساسات متفاوتی را ایجاد می‌کنند. رنگ سبز روشن و آبی آرامش بخش هستند اما سبز تیره بیشتر با حس حرص و حسادت همراه است. از سوی دیگر، رنگ سبز زیتونی به عنوان نماد صلح و هماهنگی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

طیف‌های مختلف رنگ سبز را می‌توان در سراسر خانه استفاده کرد. می توانید سایه‌های روشن تر آن را برای دیوارها استفاده کنید و با گذاشتن گیاهان تیره‌تر یک تضاد زیبا ایجاد کنید. نگران اثر رنگ سبز تیره نباشید زیرا گیاهان به طور خودکار باعث یادآوری طبیعت در ذهن افراد می‌شوند. رنگ سبز عمدتا دارای اثری آرامش بخش توام با حس امنیت است، که آن را به یک رنگ ایده‌آل برای طراحی داخلی تبدیل می‌کند.

دکوراسیون منزل با رنگ سبز

رنگ سبز چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • طبیعت، هماهنگی، رشد، باروری.
  • صلح، امنیت، ایمنی، حفاظت.
  • طراوت، شادی، شفا.
  • حرص، حسادت، جاه‌طلبی.
  • ترس، بیماری، درگیری.
  • آرامش، صداقت، آسایش.

مقاله پیشنهادی : بهترین نرم‌افزارهای معماری

6.    آبی

رنگ آبی یکی از آرامش بخش‌ترین رنگ‌ها در پالت رنگی طراحی داخلی است. در مورد تأثیرات روانی رنگ آبی میتوان گفت آبی باعث آرامش ذهن می‌شود و ضربان قلب، متابولیسم و فشار خون را کند می‌کند.
طیف‌های مختلف آبی به ویژه آبی آسمانی و آبی روشن، تأثیر درمانی بر ذهن دارند و یادآور دریا، استخر و شنا هستند. آبی تنها رنگی است که تاثیرات مثبت گسترده‌ای دارد و تأثیرات منفی چندانی بر روان ندارد.
شما می‌توانید از طیف‌های مختلف رنگ آبی در همه قسمت‌های خانه استفاده کنید. رای مثال می‌توانید از سایه‌های تیره‌تر آن مانند آبی رویال به عنوان رنگ اصلی استفاده کرده و آن را با زرد ست کنید و آنها را در فضاهای آشپزخانه، اتاق کودک و ... بکار ببرید. همچنین می‌توانید از ترکیب رنگ‌های آبی روشن و آبی تیره در اتاق‌خواب و اتاق غذاخوری نیز استفاده کنید.
البته استفاده از رنگ آبی در اتاق‌های کوچک می‌تواند احساسی وهم انگیز مانند گیر افتادن در یخ ایجاد کند، اما شما می‌توانید برای خنثی کردن آن از رنگ‌های گرم در کنار آن استفاده کنید. رنگ آبی حس ظرافت، لوکس بودن و حق برتری را در انسان ایجاد می‌کند. نورهای آبی نیز برای چشم ملایم است و ناراحتی را کاهش می‌دهد. به طور کلی آبی یک رنگ عالی است که در تمام سبک‌های طراحی داخلی مدرن و معاصر کاربرد ویژه‌ای دارد.

کاربرد رنگ آبی در طراحی داخلی

رنگ آبی چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • آرامش ، خونسردی، کنترل، سعادت، نرمی.
  • دانش، خرد، هوش، قدرت، جدیت.
  • ایمان، اعتماد، وفاداری، راستی، شجاعت، صداقت.
  • شفا، سلامتی.
  • ظرافت، تجمل، رفاه.

7.    بنفش

رنگ بنفش معمولاً حس لطافت و برتری را القا می‌کند و در زمینه‌های مربوط به خلاقیت و طراحی نیز استفاده خیلی خوبی دارد. طیف‌های روشن بنفش مانند ارغوانی به طرح شما جذابیت می‌بخشد. طیف‌های روشن‌تر بنفش مانند اسطوخودوسی و یاسی جلوه‌ای آرام اما سلطنتی در طراحی شما ایجاد می‌کند.
از آنجا که رنگ بنفش الهام بخش خلاقیت است، می‌توانید از آن برای کمد دیواری، استودیوهای هنری یا حتی آشپزخانه استفاده کنید. این رنگ به ویژه در نوجوانان و جوانان بسیار محبوب است زیرا آنها را به سمت هنرهای خلاقانه و نمایشی ترغیب می‌کند و به آنها در یافتن مسیر خود کمک می‌کند.
استفاده از رنگ بنفش در راهرو یا اتاق نشیمن باعث می‌شود مهمانان شما زمان خوبی را در آن فضا سپری کنند. این رنگ حس آرامش، ظرافت و تجمل را در انسان افزایش می‌دهد.

استفاده از بنفش برای دکور

رنگ بنفش چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • ظرافت، تجمل، ثروت، پیچیدگی.
  • درام، عمق، هیجان.
  • خلاقیت، رمز و راز.
  • آرامش، راحتی، آسایش خاطر.

دوره آموزشی پیشنهادی:  آموزش جامع رندرینگ VRay و Corona

8.    صورتی

رنگ صورتی بیشتر روی احساسات قلبی انسان تأثیر می‌گذارد و در صورت استفاده مناسب از طیف‌های مختلف آن باعث ایجاد فضایی سرشار از عشق و شعف می‌شود.

اگرچه رنگ صورتی تا حد زیادی با فمینیسم ارتباط دارد، اما همچنان می‌توان از این رنگ برای اماکن مردانه استفاده کنید. رنگ صورتی احساس آرامش و عشق را برمی‌انگیزد. رنگ صورتی با رنگ‌های طبیعی یا تناژهای مختلف قرمز و سفید نیز به خوبی ترکیب می‌شود و از شیرینی بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. بهتر است از رنگ صورتی برای اتاق نوجوانان یا در اتاق نشیمن و حمام برای ایجاد فضایی شاد و دل‌انگیز استفاده شود.

کاربرد رنگ صورتی در دکوراسیون


رنگ صورتی چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • شیرینی، گرما، راحتی.
  • عشق، مهربانی، پرورش.
  • موافقت، از دست دادن وابستگی 
  • رمانتیک.
  • نظافت ، پیچیدگی.
  • زرق و برق، فمینیسم.

9.    مشکی

رنگ مشکی همیشه طرفداران خاص خود را داشته و از تنوع و ظرافت خوبی برخوردار است. رنگ مشکی نشان دهنده سادگی و عملکرد است. این رنگ در طراحی داخلی و معماری داخلی مدرن بهترین عملکرد را دارد. یک اتاق کاملاً مشکی از نظر روانی می‌تواند بسیار تاریک و غم‌انگیز باشد اما اگر آن را با قرمز، سفید، آبی یا هر رنگ دیگری ترکیب کنید، کنتراستی عالی ایجاد می‌کند.
برخلاف تصور عموم، رنگ مشکی یک عنصر عالی برای طراحی داخلی است، به ویژه در فضای آشپزخانه، اتاق نشیمن، ناهار‌خوری و حمام. رنگ مشکی برای فرم و طراحی ‌های ساده مناسب‌تر است.

چگونه از مشکی در طراحی داخلی استفاده کنیم

رنگ مشکی چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • انسجام، سادگی.
  • میل، حفاظت.
  • تلخی، افسردگی، بی‌نظمی، وحشت.
  • ظرافت، مدرنیسم، پیچیدگی.
  • کارایی، کنترل، زیبایی.

10.    خاکستری

خاکستری یکی دیگر از رنگ‌های خنثی است که یادآور ظرافت است. اگرچه در مورد تأثیر رنگ خاکستری بر ذهن انسان اختلاف نظر وجود دارد، اما اگر از آن به درستی استفاده شود، تأثیر مثبتی خواهد داشت. 
برخی این رنگ را افسرده‌ می دانند اما خاکستری یک خنثی کننده قوی و زیبا برای رنگ‌های زنده است. بهتر است از استفاده از خاکستری روشن بر روی تمام دیوارها خودداری کنید، اما می‌توانید از خاکستری تیره بر روی یک دیوار استفاده کنید و آن را با رنگ‌های شاد مانند سفید، زرد یا صورتی ترکیب کنید. همچنین می‌توانید از مبلمان و دکوراسیون خاکستری در یک اتاق روشن استفاده کنید و با این کار ظرافت و پیچیدگی را به طراحی دکوراسیون خود اضافه کنید.

در واقع رنگ خاکستری در افراد مختلف احساسات متفاوتی را به وجود می‌آورد. طیف‌‌های مختلف خاکستری می‌تواند برای برخی افراد آرامش بخش و برای دیگری افسرده‌کننده باشد. به طور کلی استفاده از خاکستری در منسوجات و دکوراسیون به جای رنگ دیوار، انتخاب ایمن‌تری است؛ اما اگر از آن به عنوان رنگ غالب اتاق استفاده می‌کنید، مقدار زیادی نور طبیعی را وارد اتاق کنید تا بتوانید فضای اتاق را گرم و دلپذیر کنید.

طراحی داخلی با رنگ خاکستری

رنگ خاکستری چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • عملکرد، بهره وری، سادگی.
  • تلخی، افسردگی، بی‌حرکتی.
  • قدرت، استحکام، عزم، اراده.
  • سبک، ظرافت، کمال.

11.    سفید

رنگ سفید یک خنثی کننده جهانی است. اگرچه همه طیف‌های رنگ سفید مشابه سفید ظاهر می‌شوند و نوع خاصی ندارد، اما سفید در طراحی داخلی، رنگی بسیار قدرتمند است.
از طیف‌های مختلف رنگ سفید به طور گسترده‌ به عنوان رنگ استاندارد برای دیوارها، بسیاری از وسایل استفاده می‌شود. 
رنگ سفید با احساس صلح و آرامش همراه است و در معماری ژاپنی و فرهنگ اسکاندیناوی به وفور دیده می‌شود. این رنگ نشان‌دهنده پاکیزگی است و تشخیص هرگونه کثیفی روی سطحوح را آسان می‌کند و به همین دلیل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار استفاده دارد.
رنگ سفید را به عنوان یک بوم خالی برای اجرای تمام ایده‌های طراحی شما در نظر بگیرید. از نظر روانی، رنگ سفید برای افرادی که از کلاستروفوبیا رنج می‌برند و ترس از فضاهای بسته دارند، بسیار مناسب است. اجرای رنگ سفید در فضا باعث می‌شود اتاق‌ها بزرگ‌تر و تمیزتر به نظر برسند. سفید همچنین برای افراد مبتلا به اضطراب و فشار خون بالا مناسب است و اثر آرامش بخش آن به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند.
رنگ سفید همچنین نماد ساده زیستی است. شما می‌توانید از رنگ سفید در هر قسمت از خانه، از جمله اتاق خواب، حمام، آشپزخانه، اتاق نشیمن و ناهار‌خوری استفاده کنید زیرا این رنگ حس بصری را افزایش داده و تنش را کاهش می‌دهد.
شما می توانید سفید را با هر رنگ دیگری برای ترکیب کنید. برای طراحی یک مکان لوکس، می توانید رنگ سفید را با طلایی، خاکستری یا زرد ست کنید. اگر به القای قدرت بیشتری علاقه دارید، می‌توانید آن را با قرمز، نارنجی یا سبز ترکیب کنید. همچنین برای ایجاد حس آرامش بیشتر می‌توانید رنگ سفید را با آبی ست کنید.

طراحی داخلی با رنگ سفید

رنگ سفید چه احساساتی را در انسان ایجاد می‌کند؟

  • آرامش، صلح، هماهنگی
  • نظافت، بهداشت
  • گشودگی، اعتماد، برادری
  • خلاقیت، چالش، بهره وری، کارآمدی
  • کنترل، اثربخشی، عملکرد
  • ظرافت ، کمال، رفاه

کلام آخر 

کاربرد رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی بسیار گسترده است. روانشناسی رنگ نیز یک زمینه مطالعاتی وسیع است که با طراحی داخلی ارتباط تنگاتنگی دارد. فرقی ندارد طراحی منزل باشد یا یک ملک تجاری و اداری، رنگ‌بندی صحیح می‌تواند تفاوت بزرگی در زندگی ساکنان ایجاد کند. 
برای افرادی که زیاد کار می‌کنند، طیف‌های قرمز، سفید و مشکی بهترین عملکرد را دارد زیرا به افراد الهام می‌کند که عملکرد خوبی داشته باشند، همچنین باعث افزایش عملکرد در آنها می‌شود که باعث می‌شود در پایان روز آرامش بیشتری داشته باشند.
همچنین برای افرادی که از فشار خون بالا، اضطراب یا افسردگی رنج می‌برند، رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز ایده‌آل است. همچنین استفاده از رنگ سفید برای تقویت روحیه آنها نیز مناسب است. استفاده از رنگ‌هایی مانند مشکی، خاکستری یا قرمز برای اینگونه افراد مناسب نیست زیرا ممکن است باعث تحریک احساسات منفی شود. برای افراد شاد و سرزنده، رنگ‌های زرد، صورتی، قرمز، نارنجی و سفید بهترین عملکرد را دارد زیرا باعث افزایش نگرش مثبت آنها می‌شود.

رنگ یاقوت کبود، سبز فیروزه‌ای، خاکستری، طلایی و قرمز نمایانگر درونی افرادی است که تجمل را ترجیح می‌دهند. این رنگ‌ها برای طراحی داخلی و دکوراسیون این افراد مناسب است و مکمل هنر و تاریخ آنها است. توجه داشته باشید که گاهی اوقات اثرات روانی یک رنگ ممکن است در نقاط مختلف جهان متفاوت باشد. 
امیدواریم این مقاله به شما در یافتن رنگ‌بندی مناسب مکان‌های دلخواه‌تان کمک کند.

برای دسترسی به مقاله‌های بیشتر و آموزش‌های رایگان به سایت آپادمی مراجعه کنید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
در این آموزش، شرح خواهیم داد که چگونه یک استودیو با نورپردازی حرفه ای...
معماری
اگر در حوزه شبیه سازی معماری یا گرافیک کامپیوتری فعالیت دارید، احتمالا...
معماری
یکی از محبوب‌ترین موتور رندر‌ها در حوزه معماری، کرونا رندر است که بدلی...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نوشین خدایی Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 15:53
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

زهره دارابی Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 16:27
پاسخ

سایت خوبی دارید ممنون از مطالب و آموزش های خوبی که در اختیار کاربرا قرار میدید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

ساحل کرمی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 14:23
پاسخ

میشه لطفا در مورد قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی هم توضیح بدید با ذاستفاده از این قانون چجوری باید از ترکیب رنگ در طراحی داخلی استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
قانون ۱۰-۳۰-۶۰ یک قانون جالب برای ترکیب رنگ‌ها و مکمل‌های رنگی مختلف در دکوراسیون داخلی است که شامل یک پالت سه رنگ می باشد که متشکل از یک رنگ اصلی و یا رنگ پایه، یک رنگ فرعی و یا ثانویه است. برای اطلاع بیشتر از این قانون ترکیب رنگ از بخش مقالات آموزشی میتونید مقاله قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی مطالعه کنید.

سودابه کمالی Guest User
17 آذر 1401 - ساعت 12:53
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

مهرنوش نادری Guest User
09 مرداد 1401 - ساعت 12:18
پاسخ

ممنون از مقاله خوبتون.
ترکیب رنگ در معماری به خصوص در طراحی دکوراسیون داخلی یکی از نکات مهمی هست که باید در طراحی به آن توجه بشه و رعایت بشه.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

مهتاب سلیمانی Guest User
07 دی 1400 - ساعت 16:17
پاسخ

برای فضاهای کوچک بهتر از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بهترین رنگ‌ها برای دکور فضاهای کوچک استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید یخچالی، طوسی روشن و کرمی است که میتونید در کنار رنگ‌های تیره استفاده کنید تا از ایجاد یکنواختی در محیط جلوگیری بشه. همچنین میتونید دیوارها را رنگ‌های روشن و براق بزنید تا جادار تر و بزرگتر به نظر برسه.

عماد یقتین Guest User
20 آبان 1400 - ساعت 10:44
پاسخ

برای دکوراسیون داخلی به سبک مدرن بهتره از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
برای دکوراسیون داخلی به سبک مدرن، میتونید از رنگ‌های طبیعی و طیفی از رنگ‌های خنثی و مات مانند سفید، طوسی و یا خاکستری استفاده می‌کنید.