cast
مرجان هرندی

متریال pbr چیست؟ + روش ساخت متریال pbr

مرجان هرندی
27 فروردین 1402
1700
10
متن مقاله

متریال pbr و روش ساخت

امروزه رندرگیری رئال یکی از مباحث مهم و قابل توجه در حوزه شبیه سازی معماری است که دغدغه بسیاری از معماران و طراحان داخلی می‌باشد. همانطور که میدانید ایجاد یک رندر رئال به عوامل مختلفی مانند نور‌پردازی طبیعی و مصنوعی، متریال سازی، آبجکت‌ها، دوربین و پارامتر GI بستگی دارد. یکی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد یک رندر رئال استفاده از متریال های باکیفت است که امروزه ساخت متریال های حرفه ای و با کیفیت به یکی از بهترین روش ها برای ارائه خروجی های مناسب تبدیل شده است که نرم افزار و موتور رندرهای بسیار زیادی همانند ویری، کرونا، اینسکیپ، لومیون و …. می تواند از این نوع متریال ها پشتیبانی کند و یک صحنه بسیار واقعی را برای شما ایجاد نمایند. همانطور که می‌دانید Corona  وVRay  دو پلاگین و موتور رندر قدرتمند در حوزه رندرگیری و شبیه سازی معماری هستند که برای نور‌پردازی و متریال‌دهی به مدل‌های ساخته شده استفاده می شوند و هر کدام در بازار شبیه‌سازی معماری طرفداران خاص خود را دارند. با توجه با اینکه انتخاب بین این دو، همیشه دغدغه معماران بوده است مجموعه آپادمی با آموزش هر دو موتور رندر در یک پکیج آموزشی این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند با تهیه پکیج آموزش رندرینگ موتور رندر کرونا و ویری را یاد بگیرند. شما می‌توانید این پکیج را از سایت آپادمی تهیه کنید.

متریال pbr و روش ساخت

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

متریال pbr چیست؟

متریال PBR در واقع مخفف Physically Based Rendering  است که بهترین روش برای ساخت متریال های واقعی و با کیفت می باشد زیرا خواص بصری یک سطح را در شرایط  نوری مختلف به روش فیزیکی قابل قبولی توصیف می کند. امروزه Pbr در صنعت شبیه سازی دارای ارزش ویژه ای است زیرا با کمک موتور رندرها می توان رفتار متریال ها را با مواجهه با نور میزان انعکاس، روشنایی، برجستگی، جابه جایی و …. را مشخص نمود به همین دلیل اکثر موتور رندرها از این متریال Pbr پشتیبانی می کنند و به کاربران این امکان را میدهند تا با استفاده از تکسچر‌های بسیار منحصر به فرد و کاربردی متریال های واقعی ایجاد نمایند. استفاده از این متریال های با کیفت با شما در ایحا یکی ردر رئال و با کیفیت بسیار کمک خواهد کرد. 

متریال pbr چیست؟

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش تری دی مکس

دلایل استفاده از متریال BPR 

•    استفاده از تکسچر‌هایی با کیفیت بالا (2k ,4k,8k) برای افزایش کیفت رندر
•    افزیش سرعت کار در انجام یک پروژه
•    خروجی بسیار مناسب و واقع گرایانه بودن رندر
•    استفاده از مپ های متفاوت همانند BumpMap,Discplacalbedo/diffuse, reflection, glossiness, height/displacement, roughness, metalness, ambient occlusion and normal map
•    ساخت سریع متریال PBR با استفاده از پلاگین در تریدی مکس تنها با یک کلیک 

مقاله پیشنهادی: بهترین سایت‌های دانلود تکسچر

 روش ساخت متریال Pbr

حالا که با متریال Pbr اشنا شدید به سراغ روش ساخت و استفاده از این متریال میریم.
•    ابتدا تکسچر Pbr مورد نظر خوتون رو از طریق سایت‌های دانلود و فروش تکسچر دانلود کنید.
•    سپس بعد از دانلود، فایل تکسچر را از حالت فشرده خارج نمایید. با خارج کردن فایل از حالت زیپ با تعدادی تکسچر مواجه خواهید شد که در مجموعه این تکسچرها متریال مورد نظر شما را به وجود خواهند آورد.

ساخت متریال Pbr

•    برای ساخت متریال Pbr کافیه اسکریپ material texture loader رو دانلود کنید و تنها با انتخاب تکسچر‌ها به راحتی و در کمترین زمان متریال Pbr خودتون رو بسازید. اسکریپ material texture loader نیاز به نصب ندارد و فقط کافیست پس از دانلود اسکریپت را بگیرید و داخل نرم افزار تری دی مکس بکشید تا پنجره material texture loader در نرم افزار تری دی مکس باز شود.
•    پس از اجرای اسکریپت material texture loader از قسمت بالای این پنجره روی Load texture کلیک کنید و وارد پوشه ی فایل Pbr مورد نظر خود شوید سپس همه تکسچرهای موجود در فایل را انتخاب کنید و گزینه Open را در قسمت پایین صفحه بزنید تا مجددا وارد نرم افزار و پنجره material texture loader شوید.

اسکریپت material texture loader

•    پس از انتخاب تکسچر ها این اسکریپت به صورت خودکار و پیش فرض تمام متریال ها را در بخش های مرتبط قرار می دهد. توجه داشته باشید در این بخش مقدار Displacement  را در قمست جلوی این گزینه که به صورت 100 مشخص شده به یک عدد بسیار کمی تغییر دهید تا در زمان رندرگیری دچار مشکل نشوید.
•    پس از انجام مراحل قبلی از بخش پایین پنجره material texture loader روی گزینه Create martial کلیک کنید سپس Ok را بزنید تا متریال مورد نظر ساخته شود سپس کلید M را در روی کیبورد فشار دهید تا پنجره Material editor باز شود.
•    پس از باز شدن پنجره Material editor متریال را از بخش Editor در پنجره material texture loader متریال ساخته شده را بگیرید و به داخلی پنجره متریال بکشید سپس از پنجره Material editor متریال ساخته شده Pbr را به آبجکت، مدل سه بعدی و یا سطح مورد نظر نسبت دهید تا متریال روی مدل سه بعدی اعمال شود.

پنجره Material editor

مقاله پیشنهادی: 7 نکته برای داشتن یک رندر معماری رئال

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
وظیفه موتور رندرها سه‌بعدی‌سازی طرح‌ها، انیمیشن‌سازی و رندرگیری است که...
معماری
پلاگین قدرتمند وی ری بهترین گزینه‌ برای نور‌پردازی و متریال‌دهی به مدل...
معماری
پس از مدلسازی طرح در نرم افزار های شبیه سازی سه بعدی نیاز به یک موتور...
معماری
یکی از دغدغه‌های بسیاری از دانشجویان و طراحان معمار، انتخاب موتور رندر...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ملیحه نصیرپور Guest User
07 دی 1402 - ساعت 15:47
پاسخ

لطفا چن تا سایت برای دانلود متریال و تکسچر معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مقالات قبلی سایت های دانلود تکسچر رو معرفی کردیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله بهترین سایت‌های دانلود تکسچر رو مطالعه کنید.

بهنام اکبری Guest User
15 مرداد 1402 - ساعت 13:35
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

سعیده شیخی Guest User
27 خرداد 1402 - ساعت 17:07
پاسخ

نحوه نصب اسکریپت material texture loader به چه صورت هست ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
اسکریپ material texture loader نیاز به نصب ندارد و فقط کافیست پس از دانلود اسکریپت را بگیرید و داخل نرم افزار تری دی مکس بکشید تا پنجره material texture loader در نرم افزار تری دی مکس باز شود.

محمد رضا هوشنگی Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 14:02
پاسخ

از چه اسکریپتی برای ساخت متریال استفاده کردید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از اسکریپ material texture loader باید استفاده کنید.

صدف نیرومند Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 12:16
پاسخ

آموزش خوبی بود خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.