cast
مرجان هرندی

ارشد معماری بخوانیم یا نه؟

مرجان هرندی
17 تیر 1402
2041
9
متن مقاله

ارشد معماری بخوانیم یا نه؟

سوالی که ذهن اغلب فارغ‌التحصیلان را پس از پایان دوره کارشناسی مشغول میکند این است که آیا ارشد معماری بخوانیم یا نه؟ آیا بهتر است زودتر وارد بازار کار شویم و خود را از فضای دانشگاه جدا کنم؟ و یا در کنار ادامه تحصیل وارد دنیای کسب و کار شویم؟ تصمیم گیری در مورد ادامه تحصیل در مقطع ارشد یا ورود به بازار کار، یکی از تصمیمات مهمی است که برای فارغ التحصیلان کارشناسی پیش می‌آید. برای پاسخ به این سوال، نیاز است که به چندین عامل، از جمله اهداف شخصی، وضعیت بازار کار، وضعیت مالی، تفکر طولانی مدت و علاقه به تحصیل بپردازید. در ادامه این مقال به بررسی برخی از این عوامل و سوالات مربوط به ادامه تحصیل در مقطع ارشد معماری خواهیم پرداخته و به سوالاتی که ذهن شما را مشغول کرده پاسخ خواهیم داد. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد تصمیم گیری در انتخاب میان تحصیل در مقطع کاشناسی ارشد و یا کسب کار سخت می باشد تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا راحت تر بتوانید در این مورد تصمیم گیری کنید.

ارشد معماری بخوانیم یا نه؟

کارشناسی ارشد معماری

تحصیل در مقطع ارشد معماری، فرصتی برای افزایش تخصص و مهارت در زمینه معماری و طراحی فضاهای داخلی و خارجی فراهم می‌کند. با توجه به پیچیدگی و چالش‌های موجود در حوزه معماری، ادامه تحصیل در این رشته می‌تواند به شما کمک کند تا ابزارها، تکنیک‌ها و مفاهیم جدیدی را درک کنید و به روز باشید. همچنین، فارغ التحصیلان ارشد معماری، با داشتن مهارت و تخصص بیشتر در زمینه معماری، شانس بهتری برای استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی معماری دارند. به علاوه، تحصیل در این مقطع ، فرصتی برای شبکه‌سازی و ارتباط با افرادی با تخصص و علاقه مشترک در حوزه معماری فراهم می‌کند. با این حال، باید به دقت به مزایا و معایب تحصیل در مقطع ارشد معماری توجه کرده و با توجه به وضعیت شخصی خود، تصمیم بگیرید. تحصیل در مقطع ارشد معماری، هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه دارد بسیار زمان‌بر و پرکار است و ممکن است تفریح و استراحت کمتری داشته باشید و حتی دیر تر از دیگران بتوانید وارد بازار کار شوید. بنابراین، برای تصمیم گیری در مورد ادامه تحصیل در مقطع ارشد معماری، باید به دقت به این مزایا و معایب توجه کرده و با توجه به اهداف شخصی، علاقه و توانایی شما در این رشته، وضعیت بازار کار و نیازهای شغلی در این حوزه، تصمیم بگیرید.

کارشناسی ارشد معماری

گرایش های کارشناسی ارشد معماری

یکی دیگر از سوالات پر تکرار افراد برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد معماری این است که در مقطع کارشناسی ارشد چه رشته ای بخونم ؟ به طور کلی دانشجویان رشته معماری که مایل به شرکت در کنکور ارشد هستند می توانند در دو گروه، معماری و گروه هنرهای ساخت شرکت کنند. هر یک از این گروه ها شامل گرایش های متفاوتی هستند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی گرایش های معماری

•    معماری-معماری

هدف اصلی این گرایش خلق فضا برای زندگی بهتر انسان ها است، محیطی که ضمن کاربردی و مفید بودن دارای کیفیت بصری و حسی هم هست

•    معماری منظر

این گرایش به طراحی و زیباسازی فضاهای بیرونی و حفظ تعادل محیط از لحاظ حسی و بصری و عملکردی می پردازد.

•    معماری داخلی

یکی از محبوب ترین رشته ها بین افراد جامعه است. تمرکز این رشته بر روی طراحی داخلی فضاها و تکنیک های ساخت در مقیاس کوچک به جهت بالا بردن کیفیت زندگی است.

•    معماری اسلامی

در این رشته شما باید به اسلام و آموزه های اسلامی را به خوبی آشنا باشید تا فضاهایی هماهنگ با معماری و سنت اسلامی خلق کنید. در این رشته شما نیازمند قدرت تجزیه و تحلیل بالا هستید، شما باید بتوانید تمام عناصر معماری اسلامی را تحلیل کنید و فلسفه هر کدام از این عناصر را به خوبی بشناسید.

•    مطالعات معماری ایران

مطالعات معماری ایران از آن دسته از رشته هایی است که بیشتر به مباحث نظری و فلسفی معماری می پردازد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند از کارهای طراحی تا حدودی فاصله می گیرند و به کارهای پژوهشی نزدیک تر می شوند. دروس این رشته بیشتر در حوزه تاریخ معماری و فلسفه معماری ایران می باشد.

•    بازسازی پس از سانحه

متخصص این رشته باید با روند صنعتی سازی و سیستم های ساخت و ساز سریع آشنا باشد تا بتواند در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در کمترین زمان بیشترین بهره را برای بازسازی مکان سانحه ببرد.

معرفی گرایش هنرهای ساخت

•    مدیریت پروژه و ساخت

مدیریت پروژه و ساخت ترکیبی از مهندسی و مدییت است که برای مدیریت و نظارت و طراحی پروژه ها در نظر گرفته شده است. این رشته تلفیقی از رشته های مهندسی عمران، صنایع و مدیریت است و به معنای بهتر تلفیقی از علم، هنر و فن می باشد.

•    تکنولوژی معماری

هدف این رشته تربیت متخصصانی است که ضمن آشنایی با اصول و مبانی طراحی معماری از مسائل فنی ساختمان، علوم ساختمانی و فناوری‌های امروز جهان بخوبی مطلع بوده، قادر باشند در طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی بعنوان صاحبنظرانی که در مسائل معماری و نیز اصول فنی ساختمان از دانش و آگاهی لازم برخوردار می‌باشند نقش طراح، هماهنگ کننده و هدایت کننده فعالیت‌ها را به‎خوبی ایفا نمایند.

•    انرژی معماری

جزو آن  رشته هاست که باید متخصص آن ضمن شناختن عناصر معماری سنتی که نمونه تمام عیار بهینه سازی در مصرف انرژی است سیستم های روز را  که در زمینه کاهش تلفات انرژی است بشناسد . این گرایش جزو یکی از گرایشات بین المللی است زیرا که بحث بهینه سازی در مصرف انرژی و حذف پسماند ها و کنترل آلودگی های محیطی در جهان مطرح است و می توان از آن به عنوان یکی از گرایش های نو ظهور در معماری ایران نام برد.

 کارشناسی ارشد و بازار کار

یکی دیگر از سوالاتی که فارغ‌التحصیلان از ما میپرسند این است که آیا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ما را در بازار کار متمایز می‌کند؟ تا چند سال گذشته مدرک کارشناسی ارشد می‌توانست شما را در بازار کار متمایز کند زیرا یک مدرک کارشناسی ارشد نشان دهنده تخصص شما در حوزه معماری بوده و به شما در حصول شغل در سطح بالاتر و با حقوق بیشتر کمک میکرد. اما امروزه مهارت‌ها و توانایی‌هایی که در محیط کاری به کار گرفته می‌شوند، عامل اصلی موفقیت و متمایز بودن هستند. زمانی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معنا پیدا خواهد کرد که علاوه بر تحیصلات دانشگاهی دانش و مهارت های نرم افزاری خود را افزایش داده و وارد بازار کار شوید تا با چالش ها و مهارت های لازم برای کسب و کار نیز بیشتر آشنا شوید در چنین شرایطی  ادامه تحصیل در این مقطع می‌تواند به شما در توسعه و ارتقاء مهارت‌های کاربردی کمک کند و در پیشرفت شغلی شما تأثیر مثبتی داشته باشد. 

بازار کار معماریلازم به ذکر است که ارشد معماری می‌تواند به شما کمک کند تا تخصص خود را در این حوزه توسعه دهید و از طریق ارتباط با اساتید و دانشگاهیان دیگر فرصت‌های شغلی بسیاری را داشته باشید، اما اگر هدف شما از ادامه تحصیل در رشته معماری، کسب مهارت‌های کاربردی و عملی در این حوزه است، بهتر است که به صورت خودآموز یا با حضور در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، تخصص خود را توسعه دهید. اگر هدف شما از ادامه تحصیل در رشته معماری، کار در صنعت معماری و ساختمانی است، ممکن است با ورود به بازار کار، تجربه واقعی کسب کنید و به صورت مستقل مهارت‌های عملی و کاربردی را توسعه دهید. در حالی که دوستان شما با طی کردن دوره های کارشناسی ارشد، علمی و تخصصی کاملا تئوری و نه کاربردی و عملی یاد می‌گیرند، شما با تجربه کاری، می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شوید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به موفقیت شغلی برسید. بنابراین، برای تصمیم‌گیری درست، باید به هدف شخصی خود توجه کنید و بر اساس آن، تصمیم بگیرید که آیا ارشد معماری برای شما مناسب است یا خیر. همچنین، باید به مزایا و معایب هر گزینه توجه کنید و با بررسی دقیق، تصمیم درستی را بگیرید.

 کارشناسی ارشد و بازار کار

مقاله پیشنهادی: بهترین و پرکاربردترین نرم‌ افزارهای معماری

اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد معماری ادامه تحصیل دهید بهتر است علاوه بر آموزش های دانشگاهی به آموزش دوره های مرتبط با معماری و نرم افزارهای تخصصی این حوزه بپردازید و دانش و مهارت های خود را نیز ارتقا دهید همچنین بهتر است در کنار تحصیل نیز وارد بازار کار شوید و کسب درآمد در این حوزه را نیز آغاز کنید لازم به ذکر است که شما میتوانید با افزایش مهارت های عملی و کاربردی خود نیز به صورت مستقل در این حوزه شروع به کار کنید. برای آموزش های تخصصی حوزه معماری میتوانید از سایت آپادمی در بخش دوره های آموزشی پکیج آموزش نرم افزارهای معماری را تهیه کرده و به این نرم افزارها مسلط شوید به یاد داشته باشید این روزها دانش نرم افزاری برای داشتن شغل مناسب بسیار حیاتی است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، شرکت ها و سازمان های بزرگ به دنبال کارکنانی با توانایی های نرم افزاری هستند زیرا داشتن دانش و مهارت در استفاده از این نرم افزارها می تواند به شما در طراحی و ساخت ساختمان ها و فضاهای معماری کمک کند و کمک شایانی در بهبود کیفیت و کارایی طرح های معماری داشته باشد. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت اتوکد
کارت رندرینگ مسترینگ

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
رشته معماری یکی از حرفه هایی می باشد که هنگام انتخاب گزینه‌هایی مختلف...
معماری
امروزه کسب درآمد از رشته تحصیلی همواره یکی از دغدغه های اصلی همه دانشج...
معماری
امروزه یکی از شغل های پر طرفدار در دنیا طراحی و اجرای دکوراسیون و چیدم...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

شاهین نورمحمدی Guest User
03 اردیبهشت 1403 - ساعت 15:23
پاسخ

به نظرم اگر یک نفر وارد بازار کار شده بهتره که بره دنبال دوره ها و مباحثی که به درد کارش میخوره وگرنه الان مدرک تحصیلی ملاک پیداکردن شغلی بهتر نخواهد بود

فائزه خسروی Guest User
29 فروردین 1403 - ساعت 14:45
پاسخ

تحصیل در مقطع ارشد معماری با لیسانس غیر مرتبط هم امکان پذیره؟

پوران محمدی Guest User
08 مهر 1402 - ساعت 21:43
پاسخ

ببخشید من ۱۱ سال از درس و دانشگاه و رشته خودم دور بودم تو این مدت خیلی در رشته خودم ( کارشناسی معماری ) دور بودم امسال کنکور دادم و ارشد معماری قبول شدم اما از جایی که خیلی نرم افزار بلد نیستم و فقط اتوکد ۲ بعدی بلدم خیلی نگرانم که نتونم از پس ارشد بر بیام میشه لطفا یه همفکری با من بکنید که کار بهتر چی هست ؟ البته از طرفی هم درس خوندن دوست دارم اما این نگرانی اذیتم میکنه

پگاه میرزایی Guest User
04 مهر 1402 - ساعت 15:46
پاسخ

سپاس از توضیحاتتون خسته نباشید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

رضا مطلبی Guest User
09 شهریور 1402 - ساعت 14:58
پاسخ

وقت بخیر
میشه لطفا در مورد بهترین گرایشهای ارشد معماری برای مهاجرت هم توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای مهاجرت به حوزه معماری، انتخاب گرایش مناسب در دوره ارشد می‌تواند به شما در تقویت مهارت‌ها و افزایش فرصت‌های شغلی کمک کند. البته، بهترین گرایش برای مهاجرت به معماری بستگی به علاقه‌ها، توانایی‌ها و همچنین شرایط فعلی شما دارد. به طور کلی برخی از گرایش‌های معماری مانند معماری شهری، معماری منظر، طراحی داخلی، معماری مرمت بازسازی بناهای تاریخی و... به عنوان پرطرفدارترین و مفیدترین گرایش‌ها برای مهاجرت محسوب می‌شوند.

محدثه شمس Guest User
15 مرداد 1402 - ساعت 12:10
پاسخ

ممنون از توضیحات مفیدتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.