cast
مرجان هرندی

قانون 60-30-10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی (interior design)

مرجان هرندی
25 بهمن 1401
1241
12
متن مقاله

قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی

آیا می دانید قانون رنگ ها، اصل 60-30-10 در دکوراسیون چیست؟ آیا تا به حال اسم قانون ۱۰-۳۰-۶۰ یا رعایت ترکیب رنگ یا به عبارتی رنگ‌بندی در دکوراسیون داخلی را شنیده اید؟ آیا میدانید چگونه از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی استفاده می کنند؟ همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم رنگ یکی از مباحث مهم و تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی است که دارای قوانین و اصولی خاص می باشد. بنابراین رنگ در دکوراسیون داخلی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی محسوب می شود زیرا رنگ ها علاوه بر ثاتیری که بر فضای داخلی می گذارند منشاء انتقال احساس هستند و تاثیر شگفت انگیزی بر روح و روان انسان می گذارند. به همین دلیل انتخاب رنگ ها و ترکیب آن ها با یکدیگر نقش موثری در دکوراسیون منازل ایفا می کند. انتخاب و ترکیب رنگ دارای قوانین مختلفی می یاشد که در دکوراسیون به شما این امکان را می دهند که به یک نتیجه و طرح ایده آل برسید. قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی یکی از قوانینی می باشد که جهت ایجاد یک هارمونی رنگی چشم‌نواز و آرامبخش استفاده می شود. برای آشنایی با این قانون و نحوه استفاده از آن، تا انتها، با ما همراه باشید تا قانون ۶۰ ۳۰ ۱۰ و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم! برای آموزش مباحث مرتبط با طراحی داخلی و اجرا میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ

یکی از قوانین پرکاربرد و همیشگی در حوزه طراحی و دکوراسیون داخلی، قانون ۱۰-۳۰-۶۰ است که برای ترکیب رنگ و مکمل‌های رنگی مختلف در دکوراسیون و طراحی داخلی می باشد و به شما در دستیابی به یک ترکیب بندی مناسب برای دکوراسیون منزل کمک می کند تا بتوانید دکوراسیون منزل خود را متحول کنید. استفاده از این قانون در حقیقت برای ایجاد تعادل در رنگ‌های مورد استفاده در هر فضایی است بنابراین امکان ایجاد تعادلی از رنگ‌ها با نسبت‌های 60 به 30 به 10 درصد، به عنوان بهترین ترکیب رنگی، برای فضای مورد نظر شما ایجاد می‌کند.با رعایت این قانون می‌تواند حتی با داشتن یک دکوراسیون ساده در واقع بهترین و شکیل‌ترین دکوراسیون منزل را داشته باشید. 

قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

نحوه استفاده از قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ

در قانون استفاده از نسبت 60_30_10 درصدی رنگ ها برای ایجاد تعادل رنگی و دستیابی به یک ترکیب رنگ زیبا و مناسب در دکوراسیون داخلی ابتدا باید از یک پالت سه رنگ شروع کنید که شامل یک رنگ اصلی و یا رنگ پایه، یک رنگ فرعی و یا ثانویه، و یک رنگ کانونی است که معمولاً پررنگ‌ترین رنگ در اتاق محسوب میشود. استفاده از این رنگ‌ها با پیروی از قانون 60_30_10 باعث ایجاد تعادل، عمق و ترکیبی منسجم در فضای داخلی می شود. طبق این قانون باید ۶۰% از  فضا و محیط مورد نظر خود  را به رنگ اصلی اختصاص دهید. فرض کنید در یک فضای نشیمن یا پذیرایی ۶۰% از رنگ اصلی را دیوارها¬، سطوح بزرگ و تزئیناتی مانند فرش یا مبل به خود اختصاص می¬‌دهند و رنگ زمینه برای سایر رنگ ها در نظر گرفته می شوند. دومین رنگ یا رنگ ثانویه‌ مورد استفاده در کنار رنگ اصلی از رنگ اصلی شما باید پشتیبانی کند اما به نحوه ای که از یکدیگر قابل تشخیص باشند هدف اصلی رنگ ثانویه ایجاد کنتراست است که با نسبت %30 به وسایلی همچون پرده ها، صندلی ها و حتی یکی از دیوارها میتوان اختصاص داه شود. پس از انتخاب دو رنگ اصلی و ثانویه با نسبت 60 به 30 به سراغ رنگی میرویم که به میزان %10 در فضا دیده می شود. این رنگ غالبا در وسایلی مانند لوازم جانبی، دکوری ها، کوسن ها و وسایل کوچک تر به کار می رود. 

نحوه استفاده از قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

انتخاب سه رنگ اصلی دکوراسیون بر اساس قانون 60_30_10

حال که با نحوه استفاده و کاربرد قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی آشنا شدید شاید برای شما سوال باشد چگونه باید سه رنگ این ترکیب را انتخاب کنید تا تعادل رنگی در دکوراسیون داخلی ایجاد شود تا محیطی منسجم، متعادل و چشم نواز داشته باشید. انتخاب رنگ‌ها بر اساس قانون ۶۰-۳۰-۱۰ بسیار ساده است. همانطور که در مقاله چرخه رنگ توضیح دادیم و شما را با کاربرد این چرخه آشنا کردیم یکی از ساده‌ترین راه ها برای انتخاب رنگ مناسب دموراسیون داخلی چرخه رنگ می باشد. این چرخه دارای رنگ های اصلی (قرمز، آبی و زرد) رنگ های فرعی یا ثانویه که ترکیبی از رنگ های اصلی بوده (نارنجی، سبز و بنفش) و رنگ هایی می باشد که  ترکیبی از رنگ‌های اصلی و ثانویه اند. شما میتوانید سه رنگ مورد نظر خود را از چرخه رنگ انتخاب کنید که یکی از روش های رایج برای انتخاب رنگ توسط طراحان استفاده از رنگ اصلی، رنگ ثانویه و رنگ سوم به ترتیب برای سه قسمت ۶۰-۳۰-۱۰ است. طراحان دکوراسیون برای  انتخاب رنگ نیز از کالیته  پارچه‌ها نیز استفاده میکنند دواقع کالیته  به کتابچه‌ای گفته می شود که نمونه‌های کوچکی از طیف‌های رنگی یک محصول در آن به نمایش گذاشته شده که طراحان پارچه با توجه به این اصول، طیف‌های رنگی را طراحی کرده‌اند.

مقاله پیشنهادی: چرخه رنگ در طراحی داخلی

شکستن قانون 60_30_10

گاهی ممکن است در طراحی داخلی هنگام استفاده از این قانون دچار مشکل شوید و یا حتی متوجه شوید که بسیاری از طراحان از این قانون استفاده نمی کنند. دلیل این امر این است که قوانین در دکوراسیون ۱۰۰% اعمال نمی‌شود و این حرفه آنقدر گسترده و بی‌پایان است که با شکست هر قانون می‌توان قوانین جدیدی ایجاد کرد. اگر به قانون 1۰-۳۰-6۰ استفاده کنید در این صورت شما میتوانید با شکستن این قانون از از ترکیب ٪110نیز استفاده نمایید. پس از مسلط شدن به قانون 1۰-۳۰-6۰ می توانید از ترکیب ٪110 نیز استفاده کنید یعنی  شما می توانید ٪60 از اصلی رنگ و ٪30 از رنگ ثانویه استفاده کنید  اما به جای یک رنگ، دو رنگ را به میزان %10 در ترکیب رنگی خود به کار ببرید. از این روش زمانی میتوانید استفاده کنید که در طراحی داخلی به رنگ های بیشتری نیاز داشته باشید بنابراین میتوانید با استفاده از ترکیب 110% به جای سه رنگ از 4 رنگ استفاده کنید.

شکستن قانون 60_30_10

استفاده از رنگ های کروماتیک

زمانی که شما از این رنگ ها استفاده می کنید، به این معناست که یک طرح تک رنگ دارید. بنابراین سه رنگ در قانون قبلی، یک رنگ با تنالیته های روشن تر و تیره تر هستند نه سه رنگ متفاوت! در این جا شما تنالیته خنثی تر رنگ را به میزان 60 درصد، تنالیته تیره تر را به میزان 30 درصد و روشن تر را 10 در صد به کار می برید.

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی 

امیدوار از مقاله ترکیب رنگی با قانون 60_30_10 در دکوراسیون داخلی لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
فتوشاپ2
کارت فریلنسینگ 2

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
سبک دکوراسیون مینیمال روشی ساده برای طراحی فضای داخلی است این سبک در ع...
معماری
برای طراحی داخلی یک فضا ابتدا باید با اصول و عناصر پایه این علم و حرفه...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سیاوش جعفری Guest User
17 بهمن 1402 - ساعت 15:12
پاسخ

عالی توضیح دادید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

محمد علی اکبری Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 12:50
پاسخ

مقاله خوبی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مهناز شاهپوری Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 14:58
پاسخ

قانون 60-30-10 برای هر نوع فضای داخلی مناسب هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله قانون 60-30-10 برای هر نوع فضای جهت ایجاد تعادل در رنگ‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.

ملیکا نادری Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 11:35
پاسخ

بهترین ترکیب رنگ برای خانه های کوچک چیه ؟ بهتر از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
اگر خانه کوچکی دارید،بهتره از رنگ‌های تیره در چیدمان استفاده نکنید برای خانه های کوچک از رنگ‌های ملایم و روشن مانند سفید، خاکستری، سبز و آبی کمرنگ به‌ خصوص برای زمینه محیط استفاده می شود.

مهرشاد رحیمی Guest User
13 اسفند 1401 - ساعت 12:08
پاسخ

خیلی قانون جالب و جذابی بود واقعا توی ترکیب رنگا تاثیر میذاره و باعث میشه دکوراسیون دلنشینتری داشته باشیم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله یکی از قانون های کاربردی برای ایجاد تعادل و دستیابی به یک ترکیب رنگ زیبا و مناسب در دکوراسیون داخلی است.

موفق باشید.

حمیدرضا مجد Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 11:56
پاسخ

عالی بود 👏

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون جناب مجد عزیز، موفق باشید.