cast
یاسمن کاتب

زیبراش (Zbrush) چیست؟ 3 مزیت مهم + معرفی ابزارها + نکات جالبی که نمی‌دانید!

یاسمن کاتب
30 مرداد 1400
2309
11
متن مقاله

زیبراش چیست و چه کاربردی دارد؟


زیبراش(ZBrush) حرفه‌ای‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزار برای مجسمه‌سازی سه‌بعدی است و اغلب برای طراحی کاراکتر‌های سه‌بعدی، انیمیشن‌سازی و مجسمه‌سازی و طراحی جواهرات استفاده می‌شود. نرم‌افزار زیبراش با ادغام کردن تکنولوژی‌های نقاشی، متریال‌دهی و مدل‌سازی دو و سه بعدی به ابزاری قدرتمند برای هنرمندان و انیمیشن‌سازان تبدیل شده است.قبل از ظهور ZBrush ، هنرمندان مجبور بودند اشیاء دلخواه‌شان را با استفاده از نرم‌افزارهای دیگر و روش‌های پیچیده بسازند که کار را بسیار دشوار و وقت‌گیر می‌کرد.نرم‌افزار زیبراش ZBrush از همان الگوی مجسمه‌سازی سنتی با خاک رس پیروی می‌کند که برای هنرمندان بسیار آشنا و دلپذیر است. همچنین به کاربران امکان می‌دهد خاک رس دیجیتالی را بکشند، فشار دهند، خرد کنند و هر تغییری که دوست دارند را روی آن انجام دهند؛ درست همانطور که با خاک رس واقعی کار می‌کردند.

در اولین نسخه‌های زیبراش، 30 ابزار در اختیار هنرمندان بود که امکان انجام بسیاری از کارها را فراهم می‌کرد. نسخه‌های بعدی این نرم‌افزار بسیار پیشرفته‌تر شد تا جایی که امروزه یک هنرمند با استفاده از ابزار‌ها، می‌تواند نسخه دیجیتالی هر چیزی که می‌خواهد را بسازد. تکنولوژی به کار رفته در زیبراش pixol نام دارد که می‌تواند تمام اطلاعات مانند رنگ، عمق، جنس، نور، ضخامت و ... را در تمامی اجزاء تشخیص داده و ذخیره کند. مدل‌سازی در نرم‌افزار زیبراش بسیار شبیه به مجسمه‌سازی در واقعیت است و همین ویژگی آن را از سایر برنامه‌های مشابه متمایز می‌کند.
از زیبراش در ساخت مدل‌ها و کاراکتر‌هایی که رزولوشن بالایی دارند، برای استفاده در بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن‌ها و کارتون‌ها و همچنین فیلم‌ها و جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود. قابلیت رزولوشن داینامیکی زیبراش، باعث می‌شود هنرمندان بتوانند هرگونه تغییری که می‌خواهند را روی مدل‌های مختلف اعمال کنند.

نرم افزار زیبراش چیست

تاریخچه نرم‌افزار زیبراش(ZBrush):


دو برنامه‌نویس به نام‌های Ofer Alon و  Jack Rimokh کمپانی Pixologic را تاسیس کرده و نرم افزار زیبراش را برای نخستین بار در سال 1999 ارائه کردند. پس از آن در سال 2003 نسخه دمو این نرمافزار و در سال 2007 نسخه 3.1 آن به بازار عرضه شد. سپس کمپانی  Pixologic زیبراش را بروزرسانی کرده و اولین نسخه قابل اجرا در سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک آن را در سال 2009 منتشر کرد که به ZBrush 4 شناخته می‌شد. بعد از آن در نسخه‌های بعدی ابزار‌های این برنامه پیشرفته‌تر شد و همچنین امکان مشارکت و سازگاری نرم‌افزار زیبراش با برنامه‌های شرکت اتودسک فراهم شد.

آموزش رایگان پیشنهادی: مدلسازی ویروس کرونا در نرم افزار Zbrush

کاربرد نرم‌افزار Zbrush چیست؟

همانطور که گفته شد از ZBrush برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی با وضوح بالا برای فیلم‌ها، بازی‌های ویدئویی و جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود، به همین علت احتمالا از زیبراش در ساخت و پردازش اغلب کاراکتر‌های سه‌بعدی که تا به حال دیده‌اید استفاده شده است.  همچنین ZBrush ابزاری رایج برای استودیوهای حرفه‌ای فیلم و بازی‌های ویدئویی در سراسر جهان است. هنرمندان مسلط به زیبراش همچنین در مراکز آموزش عالی، بازاریابی و هر جا که تقاضا برای انیمیشن و جلوه‌های سه‌بعدی وجود دارد، استخدام می شوند.

اکثر کمپانی‌های بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌ها از ZBrush در خط تولید انیمیشن‌ها استفاده می‌کنند. امروزه با استفاده از ZBrush، استودیوهای ساخت بازی می‌توانند جزئیات بیشتری را در شخصیت‌های فرعی قرار دهند و بدون نیاز به صرف زمان زیاد، دنیایی پیچیده ایجاد کنند. در ساخت بازی‌هایی مانند "God of War" و "Assassins Creed" از نرم‌افزار زیبراش استفاده شده است. جالب است بدانید یکی از بهترین مراکز تدریس هنر مفهومی در جهان که FZD School of Design می‌باشد، برای مطالعه هنر مفهومی فقط 2 برنامه را معرفی کرده است: Photoshop و Zbrush ! این مطلب را می‌توانید در بخش ثبت نام آنها در بخش " equipment fees " مشاهده کنید. زیبراش در بین استودیوهای فیلم نیز بسیار محبوب است و حتی به دلیل ایجاد تحول در جلوه‌های ویژه، جایزه آکادمی دریافت کرده است!

کاربری ساده این نرم‌افزار به هنرمندان اجازه می‌دهد آنچه کارگردان می‌خواهد را در چند روز یا حتی چند ساعت بسازند. آنها می‌توانند زمان توسعه آن را نیز کاهش بدهند و نتایج را بهبود ببخشد. از آنجا که زیبراش ترکیبی از دو هنر نقاشی دو‌بعدی و مجسمه‌سازی سه‌بعدی است، یک ابزار عالی برای همه هنرمندان مفهومی(concept) به شمار می‌رود.ابزارهای این برنامه برای ساخت مدل‌ها، از ابزارهای دنیای واقعی تقلید می کنند و همچنین ابزارهای مدل‌سازی پویا در این نرم‌افزار، به شما امکان می‌دهد نتایج تغییراتی که اعمال کردید را همان لحظه مشاهده کنید.

هنرمندان با زیبراش می‌توانند به سطح دیوانه کننده‌ای از جزئیات واقعی در مدل‌های خود دست یابند، جزئیاتی مانند منافذ پوست، برجستگی رگ‌ها و ... را می‌توان به‌راحتی به سطح جسم سه‌بعدی اضافه کرد. هنرمندان در ساخت فیلم‌هایی مانند Star Trek ، The Lord of The Rings ، Rango و Pirates of the Caribbean از زیبراش استفاده کردند تا بتوانند حس زنده بودن و جلوه‌های مجازی را بصورت یکپارچه باهم ترکیب کنند.

 

کاربرد نرم افزار زیبراش

ابزار‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار زیبراش چیست؟


1. ابزار برس ساده (Simple Brush Tool)

این ابزار برای ساخت مش در نرم‌افزار ZBrush استفاده می‌شود. Mesh در واقع هر شکل اولیه‌ای است که می‌توانیم با این نرم‌افزار ایجاد کنیم مانند: کره، مکعب، استوانه، مخروط، حلقه و...

 

2. ابزار پلی مش سه بعدی(Poly Mesh 3D Tool)

ابزار پلی‌مش برای آماده‌سازی مش برای مرحله مجسمه‌سازی پروژه استفاده می‌شود. این ابزار به شما امکان می‌دهد مش ساخته شده را به هر نوع مجسمه و مدلی که می‌خواهید تبدیل کنید. 

 

3. ابزار حرکت (Move Tool)

ابزار حرکت همانطور که از نام‌اش پیداشت برای جابجایی اشیاء به هر نقطه دیگری در بوم استفاده می‌شود.

 

4. ابزار چرخش(Rotate tool)

از این ابزار در نرم‌افزار زیبراش برای چرخاندن مدل به هر جهت و زاویه‌ای استفاده می‌شود.

 

5. ابزار بزرگنمایی(Zoom tool)

از ابزار زوم برای بزرگنمایی مدل و بزرگنمایی یک شی در صفحه استفاده می‌شود. 

ابزارها و ویژگی های نرم افزار زیبراش

6. ابزار کپی (Copy and Paste Tool)

از این ابزار برای کپی یک شی از ناحیه بوم و از ابزار Paste برای چسباندن شی کپی شده در ناحیه بوم استفاده می شود.

 

7. ابزار ذخیره (Save Tool)

ابزار ذخیره یکی از مهمترین ابزارهاست زیرا وقتی مدلی را در نرم‌افزار ZBrush می‌سازید، باید آن را برای استفاده آینده ذخیره کنید. دو روش برای ذخیره کار شما در این نرم‌افزار وجود دارد که یکی این است که کار خود را از طریق گزینه SAVE ذخیره کنید. دومی استفاده از گزینه File است. وقتی از این گزینه استفاده می‌کنید، کار شما به عنوان یک پروژه ذخیره می‌شود و هر زمان که بخواهید می توانید دوباره آن را تغییر دهید.

 

8. ابزار بارگیری (Load tool)

ابزار بعدی بارگیری است. شما می‌توانید از این ابزار برای قرار‌دادن ابزار ذخیره در پروژه فعلی خود استفاده کنید. 

 

9. ابزار ورودی (Import tool)

یک ابزار مهم دیگر ابزار Import می‌باشد. این ابزار برای گرفتن هر مدل یا هر قسمتی از مدل یا هر چیزی در پروژه شما استفاده می‌شود. شما می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را با این ابزار به پروژه خود اضافه کنید. 

 

10. ابزار خروجی (Export tool)

از این ابزار برای صادر کردن مدل طراحی شده در نرم‌افزار زیبراش به هر نرم‌افزار دیگری که با  آن سازگار است استفاده می‌شود. برای انجام این کار کافی است پس از انتخاب اشیاء مورد نظر، روی دکمه Export در بخش Tool این نرم افزار کلیک کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش مدلسازی کاراکتر سوپر ماریو در Zbrush را مشاهده کنید.


مزایای نرم‌افزار زیبراش چیست؟


1.  قدرت در مجسمه سازی دیجیتال

واضح‌ترین مزیت نرم‌افزار زیبراش توانایی بالای آن در مجسمه‌سازی دیجیتال با وضوح بالا و بدون کاهش سرعت کامپیوتر است. به جرئت می‌توان گفت هیچ نرم‌افزار دیگری عملکرد و مجموعه ابزاری شبیه به زیبراش ندارد. همچنین این نرم‌افزار دارای صدها برس(ابزار) است و قابلیت افزودن برس‌های سفارشی را نیز دارد.

در نسخه  2018 نرم‌افزار Zbrush ، الگوریتم Sculptris با خود برنامه زیبراش ادغام شده است. قبل از آن Sculptris برنامه‌ای مستقل بود که کمپانی Pixologic آن را ارائه می‌کرد و قابلیت‌های بسیار خوبی برای هنرمندان داشت.برنامه Sculptris می‌تواند مش را بر اساس اندازه قلم مو تقسیم ‌کند، این بدان معناست که شما می‌توانید از داشتن توپولوژی کافی برای مجسمه‌سازی و ارائه جزئیات خوب مطمئن باشید. ادغام این دو برنامه باعث شده کاربران بتوانند از قابلیت‌های هر دو آنها استفاده کرده و نگرانی درباره کیفیت پروژه نداشته باشند.


2.  مدل‌سازی سطح سخت

علاوه بر توانایی زیبراش در مدل سازی با سطوح و متریال ارگانیک، این نرم‌افزار توانایی ساخت مدل‌‌ها با سطوح سخت را نیز دارد. به ویژه ابزار ZModeller Brush که یک قلم مو شگفت انگیز است، به شما امکان کنترل کامل توپولوژی مدل با عملکردی سریع و با کیفیت می‌دهد. همچنین باعث صرفه جویی در وقت شما نیز می‌شود.

 

3.  چند رنگ بودن

یکی از ویژگی های عالی Zbrush این است که به شما اجازه می‌دهد مدل خود را رنگ‌آمیزی کنید. به علاوه شما می‌توانید از ابزارها و برس‌های مختلف برای ایجاد جلوه‌های دلخواه استفاده کنید شما در زیبراش می‌توانید تمام مراحل نقاشی، رتوپولوژی و UV اولیه را انجام دهید و به نرم‌افزار دیگری نیاز ندارید؛ تنها در صورت نیاز به متحرک‌سازی می‌توانید آن را در برنامه دیگری مانند بلندر رندرگیری کنید.

معایب نرم‌افزار زیبراش:

بدیهی است که هر نرم‌افزاری معایب خاص خود رادارد که برای زیبراش می‌توان موارد زیر را نام برد:

•    آشنایی با رابط کاربری آن کمی زمان بر است.
•    نمای پرسپکتیو کمی ناخوشایند است.
•    قابلیت رندرگیری ندارد.

مقاله پیشنهادی: فریلنسینگ چیست؟

بازار کار نرم‌افزار زیبراش:

همانطور که می‌دانید صنعت انیمیشن و کاراکتر‌سازی هر روزه در حال پیشرفت است، به همین دلیل تقاضا برای افراد مسلط بر زیبراش نیز رو به افزایش است. همچنین نرم‌افزار زیبراش کاربرد گسترده‌ای در ساخت فیلم‌، انیمیشن‌، بازی‌های ویدیویی و تبلیغات دارد. افراد مسلط بر زیبراش می‌توانند در استدیو‌های ساخت انیمیشن و فیلم مشغول به کار شوند. علاوه بر این بسیاری از کمپانی‌ها علاقمند به ساخت کاراکتر برای برند خودهستند تا بتوانند ب آن در ذهن مخاطبان تداعی شوند، متخصصان زیبراش می‌توانند با یادگیری فریلنسری و گرفتن پروژه وهمچنین ساخت کاراکتر برای کارفرمایان کسب درآمد کنند.

قابل ذکر است متقاضیان مجسمه‌سازی دیجیتال در کشور‌های خارجی نیز بسیار زیاد است به همین دلیل بازار کار این حوزه رونق بسیاری دارد. از این رو یادگیری نرم‌افزار زیبراش همچنین برای افرادی که قصد مهاجرت دارند به شدت توصیه می‌شود.  قابل ذکر است میزان درآمد یک متخصص زیبراش خارج از ایران، به طور میانگین 3,301 دلار در ماه است.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش فریلنسینگ و کسب درآمد بین المللی

آموزشگاه تدریس حضوری و آنلاین آپادمی جامع‌ترین پکیج آموزش زیبراش را برای علاقمندان تهیه کرده است. شما علاقمندان می‌توانید با تهیه این دوره آموزشی کاملا بر نرم‌افزار زیبراش مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید. همچنین می‌توانید در استدیو‌های انیمیشن‌سازی یا شرکت‌های تبلیغاتی مشغول بکار شوید یا با گرفتن پروژه‌ و ساخت کاراکتر برای انواع برند‌ها از این راه کسب درآمد کنید.
 

کارت زیبراش
کارت صفحه اصلی مارولوس
کارت راینو
کارت ایلاستریتور

مقالات مشابه

معماری
نرم افزارهای مورد استفاده: Maya, Photoshop, Substance Painter, ZBrush,...
گرافیک
ویروس کرونا کورونا corona virus
سه بعدی سازی
آموزش مدلسازی کاراکتر سوپر ماریو در زیبراش
معماری
در این آموزش رایگان نحوه ساخت و مدلسازی درخت و گیاه را در نرم افزار ZB...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ریحانه هاشم پور Guest User
06 مهر 1402 - ساعت 13:17
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

محمد شریفی نیا Guest User
19 دی 1401 - ساعت 16:05
پاسخ

برای انیمیشن سازی بهتر است از کدام برنامه استفاده کنیم

سمیه بختیاری Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 12:19
پاسخ

در ابتدای مقاله توضیح دادید که برای طراحی جواهرات هم از زیبراش استفاده میشه به نظر شما برای طراحی جواهرات از نرم افزار زیبراش بهتره استفاده کنیم یا ماتریکس؟
تفاوت زیبراش و ماتریکس چیه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بهتره از ماتریکس استفاده کنید چون نرم افزار ماتریکس یک نرم افزار تخصصی برای طراحی و مدلسازی طلا و جواهرات هست.

آرش رهنما Guest User
03 مرداد 1401 - ساعت 11:51
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

سمیرا حیدری Guest User
23 تیر 1401 - ساعت 10:29
پاسخ

نرم افزار زیبراش فقط قابلیت مدلسازی داره و مثل تری دی مکس و سایر نرم افزارهای مدلسازی امکان رندرگیری در این نرم افزار وجود نداره؟

Ali O.S Guest User
کاربر مهمان

سلام. البته که امکان رندرگیری رو داره.

شبنم چراغی Guest User
30 آذر 1400 - ساعت 11:37
پاسخ

نرم‌افزار زیبراش در حوزه معماری هم کاربردی دارد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

بله در معماری هم این نرم‌افزار کاربرد دارد.
به دلیل قابلیت بی نظیر این نرم‌افزار در طراحی مدل‌های سه بعدی با دقیق و جزییات بالا، این امکان وجود دارد که مدل سه بعدی خود را از نرم افزارهای دیگر وارد زیبراش کنید و با استفاده از ابزارها و براش‌های زیبراش جزییات و دیتیل‌های مورد نظرتون را به مدل سه بعدی اضافه کنید.