cast
یاسمن کاتب

رویت (Revit) چیست؟ + برسی معایب و مزایای نرم افزار رویت

یاسمن کاتب
25 مرداد 1400
2988
32
متن مقاله

رویت(Revit) چیست و چه کاربردی دارد؟


رویت (Autodesk Revit) یک نرم‌افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای معماران، مهندسان سازه، شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران است. این نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد تا یک ساختمان و اجزای آن را از مرحله ایده تا ساخت به صورت سه‌بعدی طراحی و تجزیه و تحلیل کنند. نرم‌افزار رویت همچنین در طراحی مهندسی و لوله کشی (MEP) و سایر عملیات ساختمانی نیز کاربرد دارد.
نرم‌افزار رویت دارای ابزارهای مدیریت ارتباطات است که به تیم‌ها امکان می‌دهد فایل‌ها را اشتراک‌گزاری کرده و بتوانند همزمان روی پروژه‌ها کار کنند. به علاوه می‌توانند نکته‌های  طرح‌ها را در یک فضای کاری مشترک به اشتراک بگزارند تا همکاری در بخش‌های مختلف پروژه آسان‌تر شود. علاوه بر این، در رویت مهندسان می‌توانند انواع مختلفی از طرح‌های مبتنی بر مدل مانند ارتفاع، پلان طبقات و نمای سه‌بعدی را نیز بسازند. نرم افزار رویت می‌تواند با برنامه Autodesk Insight 360 ادغام شود، که این کار به مدیران اجازه می‌دهد بینشی در مورد چگونگی عملیات و نحوه استفاده از منابع داشته باشند و بتوانند برای مدیریت انرژی و ردیابی مراحل مختلف چرخه عمر ساختمان برنامه‌ریزی کنند. 
نرم‌افزار Revit در نسخه‌های 32 و 64 بیتی و به زبان‌های مختلفی از جمله آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، لهستانی  مجارستانی و روسی در دسترس است. همچنین هزینه اشتراک نسخه بین‌المللی آن ماهانه 320 دلار می‌باشد. برای آموزش نرم افزار رویت میتوانید پکیج آموزش رویت را از سایت آپادمی تهیه کنید.

نرم افزار رویت

مقاله پیشنهادی: مقایسه اتوکد و رویت

تاریخچه نرم‌افزار رویت

رویت در ابتدا و در سال 1997، توسط چارلز ریور بعنوان نرم‌افزاری برای طراحی مکانیکی و مدل‌سازی پارامتری در صنعت ساختمان طراحی شد . بعد از آن در سال 2000 به Revit Technology Corporation تغییر نام داد. 
جالب است بدانید در نسخه‌های اولیه رویت، امکان خرید نرم‌افزار وحود نداشت و کاربران فقط امکان اجاره آن را داشتند! سپس در سال 2002 شرکت اتودسک که آن زمان بخاطر محبوبیت نرم‌افزار اتوکد شناخته می‌شد، رویت را به قیمت 133 میلیون دلار خرید و باعث توسعه و بهبود بیشتر این نرم افزار شد.

BIM چیست و چه کسانی از آن استفاده می‌کنند؟

BIM مخفف عبارت Building information modeling به معنای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می‌باشد و فرایندی است که متکی بر ابزارها، فناوری‌ها و قراردادهای مختلف است. این فرآیند شامل تولید و مدیریت نمایش سه‌بعدی، از ویژگی‌های فیزیکی و عملکرد مکان‌های مختلف در ساختمان می‌شود.
مدلهای اطلاعات ساختمان (BIMها) فایلهای کامپیوتری هستند که می‌توانند مبادله و اشتراک‌گذاری شوند تا مهندسان و پیمانکاران بتوانند در مورد بخش‌های مهم و دارایی‌های یک سازه تصمیم‌گیری کنند. نرم‌افزار‌های BIM توسط افراد، مشاغل و سازمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که وظیفه برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری از ساختمان‌ها و زیرساخت‌های فیزیکی مختلف مانند آب، زباله، برق، گاز، خدمات‌ارتباطی، جاده‌ها، راه‌آهن، پل‌ها، بنادر و تونل‌ها را بر عهده دارند.

مقاله پیشنهادی: مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) چیست؟

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر که آموزش نحوه برش سه‌بعدی در رویت است را مشاهده کنید.

 

 

 

مزایا و معایب نرم‌افزار رویت چیست؟

برای طراحان و معماران هر پروژه به سطح خاصی از دقت نیاز دارد. این بدان معناست که مدل‌های ساختمانی باید بر مبنای ویژگی‌های دنیای واقعی باشند؛ و این کار فراتر از قرار دادن یک جزء در کنار دیگری است و مهم تعیین نحوه رفتار و تعامل آن اجزا با یکدیگر است. نرم‌افزار رویت تمام ابزارهای مناسب برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را دارد و به همین علت به عنوان یک نرم افزار کامل برای فرآیند BIM به شمار می‌رود.

در ادامه به بررسی برخی از مزایای نرم‌افزار رویت می‌پردازیم:

1.  اجزای پارامتری

این نرم‌افزار قابلیت افزودن پارامتر به اشیاء را دارد، یعنی هر جزء ایجاد شده در نرم‌افزار Revit دارای ویژگی‌های پارامتری است، این ویژگی به شما امکان می‌دهد عناصر سه‌بعدی داشته باشید که برای ارائه خدمات معماری ضروری است. البته همچنان می‌توانید صفحه‌های دو‌بعدی نیز ایجاد کرده و آنها را تغییر دهید. پارامترها می‌توانند شامل هرگونه اطلاعاتی باشند که بر پروژه تأثیر می‌گذارد؛ مانند: میزان مصرف انرژی، خواص فیزیکی و مشخصات ساختمان.
ویژگی مهم اجزای پارامتری آن است که منشا تمامی اطلاعات استفاده شده برای ساخت مدل‌ها، یک پایگاه داده واحد است؛ یعنی هر بار که شما تغییری در اطلاعات ایجاد کنید، آن پایگاه داده نیز خودب‌به خود بروزرسانی می‌شود. علاوه بر این فرقی نمی‌کند شما در کدام قسمت مدل تغییری ایجاد کرده‌اید، همه اطلاعات جدیدی که بارگذاری کرده‌اید، در سراسر مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مسئله برای صرفه‌جویی در زمان بسیار مهم است.

ویژگی های رویت

2.  بدون تکرار

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین مزایای رویت، داشتن پایگاه داده مختص خود است. این ویژگی باعث می‌شود تعداد صفحات تکراری که هنگام طراحی به وجود می‌آیند کاهش یابد. 
همانطور که می‌دانید وقتی با دیگر نرم‌افزار‌ها شروع به طراحی سازه‌ می‌کنید، اگر بخواهید تغییرات کوچکی در مدل ساختمان یا نقشه‌های طبقات ایجاد کنید، باید همان تغییرات را در سایر طرح‌های خود نیز اعمال کنید؛ این فرآیندی زمان بر و پیچیده استف همچنین ممکن است باعث ایجاد خطا و ناسازگاری در دیگر طرح‌ها شود.
علاوه بر این یک طراحی تکراری می‌تواند فایل‌های اضافی زیادی ایجاد کند و تاریخ اتمام پروژه شما را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ اما نرم افزار رویت، تمام اطلاعات را متمرکز می‌کند، که این کار از هرگونه تکراری جلوگیری می‌کند.

3.  افزایش کارایی

Revit فرآیند طراحی معماری، پیش نمایش و مدل‌سازی را بصورت قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشیده که باعث بالا رفتن دقت و کارایی کاربران می‌شود. با استفاده از نرم‌افزار رویت، معماران می‌توانند به سرعت طرح‌ها را طبقه‌بندی کنند، یا در مجموعه طرح‌های ساختمان تغییراتی ایجاد کرده و پیش‌نمایش پروژه را فوراً به کارفرما نشان دهند.
همچنین نماهای سه‌بعدی به آنها امکان می‌دهد طرح‌های مختلف را به سرعت ارزیابی کرده و مشکلات را در مراحل اولیه طراحی تصحیح کنند و این یعنی صرفه‌جویی همزمان در زمان و هزینه! 
دیگر مزیت این برنامه شناخت مزایای زیست محیطی است که به طراحان امکان طراحی ساختمانی سازگار با محیط زیست و همچنین مدل‌سازی انرژی آن را می‎دهد.

4.  جلوگیری از اتلاف مصالح 

رویت امکان محاسبه مقدار دقیق مصالح لازم برای ساخت یک مدل و سازه را فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توان از اتلاف منابع جلوگیری کرد.

5.  کتابخانه بزرگ

نرم افزارRevit دارای کتابخانه‌ای از اجزای پارامتری است که مدل‌سازی را برای کاربران راحت‌تر می‌کند، ضمنا اضافه شدن هر‌گونه جزء جدید و اجزا ویرایش شده را نیز در کتابخانه خود ذخیره می‌کند. این بدان معناست که شما می‌توانید هر چیزی که طراحی کرده‌اید را به سرعت پیدا کنید.

مزایای نرم افزار رویت

 

مقاله پیشنهادی: فمیلی رویت چیست؟

معایب نرم‌افزار رویت:

1.  ضعف در طراحی داخلی

اگرچه نرم افزار Revit برای معماران و مهندسان مفید است، اما طراحان داخلی ممکن است از آن ناامید شوند. در واقع می‌توان گفت اگر می‌خواهید روی طراحی داخلی ساختمان کار کنید، رویت ساده ترین نرم‌افزار برای این کار نیست. البته ویژگی ایجاد تغییرات خودکار این نرم‌افزار بسیار کاربردی است اما با این حال، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با نرم‌افزاری کار کنند که انعطاف پذیری بیشتری در طراحی دیجیتالی داشته باشند.

2.  ضعف در برجسته‌سازی مدل

تمرکز نرم‌افزار رویت بر روی درست بودن جزئیات مدل است که این ویژگی یکی از بزرگترین نکات برجسته آن می‌باشد، اما این مسئله باعث شده روی برخی ویژگی‌های دیگر تمرکز کافی نداشته باشد؛ به عنوان مثال، سایر نرم‌افزارهای طراحی و مدل‌سازی مدل‌های گوشتی‌تری ایجاد می‌کنند. دلیل آن نیز دسترسی آنها به ابزارها و مش‌های طراحی کلی تر است که در Revit تعبیه نشده اند. 
در نتیجه رویت در درجه اول نرم‌افزاری برای ارائه بینشی دقیق از پروژه و تکمیل نمونه اولیه است. بهرحال شما می‌توانید بعد از مدل‌سازی با رویت، در صورت نیاز به برجسته‌سازی، از دیگر نرم‌افزار‌های رندرینگ استفاده کنید.

رویت و اتوکد، از کدام‌یک استفاده کنیم؟

اتوکد و رویت دو محصول قدرتمند کمپانی اتودسک هستند که از هر دو برای طراحی و مدل‌سازی اجزای مختلف ساختمان استفاده می‌شود. اما برخی از افراد دز انتخاب بین آنها دچاد سردرگمی می‌شوند.
اگرچه در بسیاری از امور می‌توان از هر دو استفاده کرد و حتی مکمل یکدیگر هستند، اما در ادامه موارد استفاده معمول هر نرم‌افزار را با هم مرور می‌کنیم:

رویت:

رویت اغلب در موارد زیر کاربرد دارد:

•   طراحی معماری
•   مهندسی سازه
•   طراحی پیش‌ساخت
•   طراحی مفهومی
•   مدل‌سازی پارامتری سه‌بعدی
•   ساخت مستندات طراحی دقیق
•   مدل‌سازی اجزای ساختمان
•   تجزیه و تحلیل و شبیه‌سازی سیستم‌ها و ساختارها
•   تکرار و تجسم طرح‌ها
•   تولید اسناد طراحی برای ساخت و ساز
•   مدل‌سازی و ساخت مستندات فولادی سازه‌ای
•   مدل‌سازی و مهندسی جزئیات MEP
•   تجسم سه‌بعدی نوری
•   تجزیه و تحلیل عملکرد ساختمان
•   ساخت کلیه مستندات ساختمانی

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

اتوکد

نرم‌افزار اتوکد اغلب در موارد زیر کاربرد دارد:

•   پیش‌نویس دو‌بعدی نقشه‌ها و مستندات
•   مدل‌سازی و تجسم سه‌بعدی
•  ساخت و ویرایش هندسه دو‌بعدی
•   ساخت و ویرایش مدل‌های سه‌بعدی با جامدات، سطوح و اجسام مش
•   حاشیه‌نویسی نقشه‌ها با متن، ابعاد و جداول
•   استخراج داده‌های آبجکت‌ها به جداول
•   وارد کردن داده‌های فایل‌های PDF
•   اشتراک گذاری داده‌های فایل‌هایDGN ، Navisworks و Bing Maps 
•   نظارت بر استانداردهای CAD

در نهایت اتوکد و رویت هر دو نرم‌افزار‌های مهندسی قدرتمندی هستند که در بسیاری از موارد مکمل یکدیگر هستند.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش اتوکد

معرفی جامع‌ترین دوره آموزشی رویت

همانطور که متوجه شدید رویت نرم‌افزاری قدرتمند و پر کاربرد است که استفاده از آن در بسیاری از پروژه‌ها ضروری می‌باشد. همچنین یادگیری نرم‌افزار رویت برای بیشتر معماران و طراحان ضروری است و باعث تسهیل روند کار در پروژه‌ها می‌شود. 

پکیج آموزش رویت توسط تیم آموزشی آپادمی با چندین سال تجربه گرد‌آوری شده و به جرئت میتوان گفت جامع‌ترین و بهترین دوره آموزشی آنلاین است.شما با تهیه این دوره منحصربفرد می‌توانید کاملا بر نرم‌افزار رویت مسلط شده و توانایی تدریس آن را کسب می‌کنید.

کارت رویت
کارت اتوکد
کارت کی‌شات
کارت متره و برآورد

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با مدلسازی و طراحی نمای آجری پارامتریک در نرم افزا...
معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، با نحوه ایجاد مقطع یا Section سه بعدی از...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت دیاگرام و نمای انفجاری در نرم...
معماری
برای حذف نرم افزارهای اتودسک نباید فولدر آن ها را پاک کنید زیرا این کا...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

میلاد جمال آبادی Guest User
18 آبان 1402 - ساعت 15:09
پاسخ

عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

آرین مهاجر Guest User
09 آبان 1402 - ساعت 15:21
پاسخ

سپاس فراوان از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

ملیحه حسن شاهی Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 16:15
پاسخ

پکیجی برای آموزش رویت هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از بخش دوره های آموزشی میتونید پکیج آموزش رویت رو تهیه کنید.

نگار آخوندی Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 15:39
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

الهام رحمان پور Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 15:37
پاسخ

ممنون از توضیحاتتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مهسا رضایی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 16:48
پاسخ

نرم افزار revit structure چیست و چه تفاوتی با نرم افزار رویت داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار Revit Structure، یکی از نرم‌افزارهای محبوب و قدرتمند در زمینه طراحی و مدل‌سازی سازه‌ها است و از خانواده نرم‌افزارهای Revit شرکت Autodesk بوده و به طور خاص برای طراحی سازه‌های ساختمانی و عمرانی طراحی شده است.

شقایق رحیمی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 14:25
پاسخ

وقت بخیر
نرم افزار رویت مناسب برای چه رشته هایی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
مناسب رشته های معماری و عمران است.

دنیا بوستانی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 13:49
پاسخ

با آموزش نرم افزار revit چجوری میتونیم کسب درآمد کنیم؟ این نرم افزار بازار کار خوبی در ایران داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله این نرم افزار بازار کار بسیار خوبی در ایران و حتی خارج از کشور داره، در مقاله بازار کار نرم افزار رویت روش های کسب درآمد از این نرم افزار رو به صورت کامل توضیح دادیم میتونید از بخش مقالات آموزشی این مقاله رو مطالعه کنید.

امین رمضان پور Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 14:24
پاسخ

برای اموزش این نرم افزار چه نرم افزارهایی پیش نیاز نرم افزار رویت هستند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آموزش نرم افزار رویت هیچ پیش خاصی نیازی نداره.

یاسمن فرهادی Guest User
10 دی 1401 - ساعت 10:36
پاسخ

نرم افزار رویت هم مانند نرم افزار تری دی مکس در ایران بازار کار خوبی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله نرم افزار رویت در ایران بازار کار بسیار خوبی داره و در شرکت ها مهندسی از این نرم افزار برای طراحی و انجام پروژه ها استفاده میشه. در مقاله "بازار کار نرم افزار رویت در ایران و خارج از کشور" به صورت کامل در مورد بازار کار این نرم افزار توضیح دادیم میتونید مطالعه کنید.

حسین لطفی Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 10:21
پاسخ

کاربرد رویت در عمران چیه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار رویت به دلیل قابلیت ها و ویژگی‌های بی نظیر و منحصر به فرد، توسط مهندسین ساز جهت سهولت در روند طراحی و مدلسازی پروژه ها استفاده می‌شود.

پژمان خسروی Guest User
05 آبان 1401 - ساعت 15:11
پاسخ

به غیر از پلاگین ویری از چه موتور رندر های دیگه ای برای رندرگیری در نرم افزار رویت می تونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از اینسکیپ و لومیون هم میتونید استفاده کنید.

موفق باشید.

کیانا تیموری Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 12:25
پاسخ

برای مدلسازی سه بعدی شما کدوم نرم افزار رو پیشنهاد میکنید رویت یا تری دی مکس؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
اگر هدف شما از مدلسازی تهیه دقیق نقشه های اجرایی و فنی مهندسی هست نرم افزار رویت رو میتونید انتخاب کنید اما اگر صرفا قصد شبیه سازی معماری رو دارید و میخواهید نرم افزاری رو یاد بگیرید که بتونید طراحی سه بعدی انجام بدید نرم افزار تری دی مکس میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه

موفق باشید.

عادل جوانمردی Guest User
03 مرداد 1401 - ساعت 11:26
پاسخ

رویت استراکچر چیست؟ بخشی از نرم افزار رویت هست و یا یک نرم افزار جدا هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
رویت استراکچر یکی از مهمترین و بهترین بخش‌های نرم افزار رویت می‌باشد که تمام نیازهای طراحان عمران در زمینه طراحی و مدلسازی ساختمانی Bim را برطرف میکند.

پارسا عاطفی Guest User
18 خرداد 1401 - ساعت 09:57
پاسخ

وقت بخیر نرم افزار رویت برای رشته‌ی عمران هم کاربرد داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله این نرم افزار مناسب رشته های معماری و عمران است.

حسین علی اکبری Guest User
19 دی 1400 - ساعت 13:19
پاسخ

برای استفاده از Bim به غیر از نرم‌افزار رویت از چه نرم‌افزارهای دیگه ای می‌تونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
به غیر از نرم‌افزار رویت میتونید از نرم‌افزار تکلا استراکچرز هم استفاده کنید.