cast
یاسمن کاتب

لومیون چیست؟ 10 ویژگی مهم {lumion} + ابزار‌ها و کاربرد + سخت افزار موردنیاز و بازار کار

یاسمن کاتب
16 مرداد 1400
9860
16
متن مقاله

نرم‌افزار لومیون چیست و چه کاربردی دارد؟

رندرگیری معماری بخشی جدایی‌ناپذیر ازمدلسازی معماری است که اهمیت آن از مفهوم اولیه پروژه گرفته تا اخرین مرحله ارائه آن، احساس می‌شود. فرقی نمی‌کند می‌خواهید یک تصویر زیبا، فیلم یا یک پانارومای 360 را ارائه دهید، استفاده از یک نرم‌افزار قوی و موتور رندر کارآمد همیشه مهم‌ترین دغدغه یک معمار است. اگر با نرم افزارهای شبیه سازی سه بعدی آشنایی داسته باشید میدانید که پس از مدل سازی طرح خود باید با استفاده از یک موتور رندر از مدل سه بعدی خود خروجی بگیرید این روزها موتور رندرهای بسیاری زیادی با ویژگیهای متفاوتی برای رندرگیری وجود دارند که می‌توانید از آن استفاده کنید. برخی از موتور رندرها به صورت پلاگین بر روی نرم افزارها قابل نصب هستند و برخی دیگر از آن ها به صورت یک برنامه جداگانه  استفاده می‌شوند. نرم افزار لومیون در دسته دوم قرار دارد که شما باید پس از شبیه سازی مدل خود را وارد نرم افزار لومیون کنید و از مدل خود در برنامه لومیون رندر با کیفیت بگیرید. با ما همراه باشید تا متوجه شوید لومیون چیست و با این نرم‌افزار زبردست رندرگیری معماری آشنا شوید! پس از مطاله مقاله Lumion چیست؟ اگر علاقه مند به آموزش این نرم افزار بودید میتوانید از طریق سات آپادمی پکیج آموزش لومیون را تهیه کنید و پس از آموزش لومیون با استفاده از این نرم افزار از مدل سه بعدی خود رندر معماری با کیفیت بگیرید.

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

لومیون چیست ؟

لومیون یک نرم افزار قدرتمند و پرسرعت برای شبیه‌سازی معماری و رندرگیری است. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد مدل‌های سه‌بعدی مورد نظرتان را بسازید و آنها را به انیمشن، عکس‌ و ویدیو‌ تبدیل کنید. لومیون زمان فرایند رندرینگ را به حداقل رسانده و با سرعت بسیار بالا صحنه‌ها را به انیمیشن‌های فوق‌العاده تبدیل می‌کند.محیط کاربری آسان و همچنین رندرگیری با کیفیت لومیون از مهم‌ترین عوامل محبوبیت این نرم‌افزار می‌باشد. ابزار‌های کاربردی و قدرت پردازش لومیون راه مناسبی برای فراهم کردن ارائه‌ای حرفه‌ای از پروژه، برای کارفرماست.

اغلب معماران ابتدا طرح خود را در دیگر نرم‌افزار‌های مدلسازی کشیده و بعد به لومیون منتقل می‌کنند. آنها از این نرم‌افزار برای ساخت متریال، آبجکت‌گذاری، پرسوناژ، افکت‌ دادن به متریال‌ها، نورده ی و دادن جزئیای مانند درخت، سبزه ، چمن و ایجاد برف و باران و... استفاده می‌کنند. در نهایت نرم‌افزارلومیون به آنها امکان رندرگیری از پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن را می‌دهد.

کاربرد نرم‌افزار لومیون چیست؟

کاربرد این نرم‌افزار نشان دادن زاویه دید شما از پروژه بصورت عکس، پانوراما یا ویدیو به مخاطب در قالب نتیجه‌ای با کیفیت و در سریعترین زمان ممکن است. لومیون به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر بتواند بدون زحمت و استرس با آن کار کند. سرعت فوق‌االعاده بالای نرم افزار لومیون به شما این امکان را می‌دهد در مواقعی که زمان کافی برای مدلسازی یا ساخت انیمیشن در نرم‌افزار‌هایی مانند 3dsmax  و MAYA را ندارید، بتوانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان از پروژه‌تان رندر بگیرید.

نرم افزار لومیون

تاریخچه لومیون:

در سال 1998 در شهر لیدن هلند دو برنامه نویس کامپیوتر هلندی با کنجکاوی در زمینه گرافیک سه بعدی، اولین گام‌ها را در جهت ایجاد یک شرکت نرم افزاری برداشتند. کمپانی Act-3D در شرف تولد بود. در چند سال اول، کار را  از اتاقی زیر شیروانی شروع کردند. چندی بعد به یک دفتر نقل مکان کرده و چند برنامه نویس با استعداد دیگر نیز استخدام کردند؛  بعد از آن، شرکت با نام Act-3D به عنوان یک کمپانی پیشگام در ساخت نرم افزار‌های سه‌بعدی در بازار شروع به فعالیت کرد. پیشرفت اصلی آنها در این مدت ساخت موتور سه بعدی پیشرفته Quest 3D بود که از آن در پروژه‌های متعددی از شبیه سازی قایق گرفته تا ابزارهای آموزشی و تلویزیون و فیلم استفاده شد.

Quest 3D قدم بسیار مهمی بود و باعث شد شرکت به این نتیجه برسد که معماران به یک برنامه خاص نیاز دارند: یک نرم‌افزار دیداری‌سازی با دسترسی سریع و آسان که برای کار با آن نیاز به داشتن سابقه فنی بالا یا پیش‌زمینه کار با گرافیک سه بعدی نداشته باشد!
بنابراین در سال 2007 ، تیم کوچک Act-3D گام جسورانه ای برداشت و تمرکز خود را به طور مستقیم روی معماران گذاشت. این شرکت در دسامبر 2010 نرم افزاری شیک و جذاب ساخت که معماران می توانستند بر آن تکیه کنند؛ و اینگونه بود که اولین نسخه Lumion وارد بازار شد. امروزه نرم افزار لومیون به نیاز اصلی هر معمار برای ارائه پروژه تبدیل شده است و صدها هزار کاربر در بیش از 180 کشور جهان دارد. این نرم‌افزار را می توان در بیشتر شرکت‌های معماری برتر جهان یافت.

مقاله پیشنهادی: مقایسه لومیون (Lumion)  با وی‌ ری (V-ray) 

ویژگی‌های نرم افزار لومیون چیست؟

نرم‌افزار لومیون ویژگی‌های استاندارد و بسیار خوبی دارد که نیاز معماران را برطرف می‌کند. اما ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت این نرم‌افزار شده است عبارتند از:

  1. سرعت بالا برای ارائه پروژه: همانطور که گفته شد لومیون نسب به دیگر برنامه‌هایی که قابلیت رندرگیری دارند از سرعت بالاتری برخوردار است که  باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود.
  2. پیشرفت روز افزون: نرمافزار لومیون در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده و کیفیت آن بالاتر رفته است. همچنین همواره در تلاش است نسخه های جدید خود را  بهتر از قبل ارائه کند.
  3. داشتن کتابخانه‌ای بسیار گسترده از آبجکت‌های مورد نیاز معمار: این نرم افزار مجموعه‌ای بسیار کاربردی از آبجکت ها در قسمت کتابخانه خود دارد که نیاز شما به آبجکت‌های بیرونی را به حداقل می‌رساند.
  4. انیمیشن سازی real time: دیگر مزیت لومیون انیمیشن‌سازی بصورت real time است، بصورتی که در آن رندرگیری هر فریم نهایتا 4 ثایه زمان می‌برد! (متغیر بر اساس نوع سخت افزار و کارت گرافیک)
  5. امکانات و افکت‌های زیاد: برنامه لومیون امکانات زیادی را در اختیار کاربر می‌گذارد که از جمله آنها می توان به تبدیل سریع رندر‌های آفتابی، ابری، بارانی و برفی به یکدیگرو همچنین توانایی ساختن انیمیشن‌های هوای بارانی، مه آلود و.. با افکت‌های گوناگون اشاره کرد. تمامی این امکانات به سادگی و تنها با یک کلیک در لومیون قابل اجراست در حالی که اجرای اینگونه پروژه‌ها در دیگر نرم افزار‌ها مانند تری‌دی‌مکس میتواند چالش بر‌انگیز باشد.
  6. ساخت مدل‌ها و تصاویر بزرگ: امکان ساخت تصاویر بزرگ از ویژگی های منحصر‌بفرد نرم‌افزار لومیون است زیرا بسیاری از نرم‌افزار‌ها برای ساخت تصاویر محدودیت ابعاد دارند اما در لومیون شما قادرید محیط‌های گسترده را بسازید، متریال بدهید و آبجگت‌گذاری کنید.
  7. رابط کاربری بسیار ساده: کار کردن با محیط این برنامه بسیار آسان است؛ بصورتی که اگر شما کمی آموزش دیده باشید، طی 1 الی 2 روز میتوانید کاملا آن را یاد بگیرید. نرم‌افزار لومیون به گونه ای طراحی شده است که رابط کاربری، یادگیری، تغییر وضعیت نور، آبجکت گذاری متنوع، متحرک سازی و گرفتن خروجی در آن به راحت ترین حالت ممکن باشد.
  8. قابلیت همکاری با دیگر نرم‌افزار‌ها: امکان انتقال مدل‌های ساخته شده از نرم‌افزار‌هایی مانند : Maya،Rhino، AutoCAD ،3ds max، Revit،sketch up  و ... به لومیون و دکور کردن آنها از دیگر قابلیت‌های آن است.
  9. پشتیبانی از فرمت‌های گوناگون: این برنامه از فرمت‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند. از جمله آنها فرمت‌های تصویری مثل: PSD,JPG,BMP,HDR و ... و همچنین فرمت‌های سه‌بعدی مانند: 3DS,DBJ,DXF,SKP,FBX  و... می‌باشد که کار با این برنامه را آسان‌تر می‌کند.
  10. ساخت فیلم‌های با کیفیت: همچنین امکان ساخت ویدیو با کیفیت HD  و با فرمت خروجی MP4 از ویژگی‌های جذاب این نرم‌افزاراست.

در واقع فقط کافی است مدل طراحی شده را از دیگر نرم‌افزار‌های سه بعدی‌سازی به لومیون منتقل کنید؛ باقی کارها در این نرم‌افزار برای شما بسیار راحت پیش خواهد رفت!

لومیون چیست

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز لومیون

برای اجرای نرم‌افزار لومیون چه سخت افزاری نیاز است؟

از آنجایی که لومیون از (GPU) پردازشگر گرافیکی برای تصاویر استفاده می‌کند، شما به یک کارت گرافیک قوی (ترجیحا کارت گرافیک سری 20 و 30 nvidia با تکنولوژی RTX) نیاز دارید؛ اما برای کار با آن به CPU  و RAM  خیلی قدرتمندی نیاز نخواهید داشت.

برخی ابزارها و ویژگی‌های کاربردی در لومیون:

  • Live Sync

وقتی نیاز به تغییر مدل و ایجاد تغییرات مختلف دارید یا در حال بررسی متریال‌ها هستید، با استفاده از ویژگی Live Sync می‌توانید بدون نیاز به توقف و راه‌اندازی مجدد تغییراتی را در مدل خود ایجاد کرده و خروجی آن را بصورت آنی مشاهده کنید.

  • شهرسازی و طراحی فضای شهری(Urban planning & town design)

برای برنامه‌ریزی و طراحی فضای شهری، می‌توانید از ویژگی‌هایی مانند OSM برای ساخت سریع بافت شهری و روستایی استفاده کنید. فرقی ندارد که از چه طریقی می‌خواهید بافت شهری ایجاد کنید، نرم‌افزار Lumion چندین گزینه در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید طرح‌هایتان را با اشیاء و نورپردازی واقع گرایانه تکمیل کنید.

  • روشنایی (Lighting)

استفاده از فناوری‌های پیشرفته نورپردازی و سایه مانند Sky Light 2 و Real Skies در لومیون، هنگام نمایش و بحث در مورد روشنایی پروژه، ابزار مهمی می‌باشد.
شما در عرض چند ثانیه، می‌توانید روشنایی محیط و همچنین نور‌های مصنوعی را تغییر دهید تا به شما در درک کامل نورپردازی طرح‌ها از رنگهای ملایم صبحگاهی گرفته تا تاریکی در شب کمک کند.

  • نماهای خیابان (Street views)

اگر در مراحل اولیه طراحی هستید و می‌خواهید ببینید که طراحی شما از نظر تماشاچی چگونه خواهد بود،لومیون به شما تصویری نسبتاً دقیق از نمای خیابان با جزئیات نورپردازی، زمینه و محیط واقعی آن نشان می‌دهد.

  • مواد و بافت (Materials and textures)

شبیه‌سازی مصالح به شیوه‌ای زیبا و با کیفیت برای بسیاری از انواع پروژه‌ها ضروری است. با استفاده از Lumion به راحتی می‌توانید تأثیر انتخاب‌هایتان را ببینید و آنها را ارزیابی کنید. به علاوه، لومیون دارای طیف وسیعی از متریال‌های با کیفیت است که در library بزرگ آن قابل دسترس می‌باشد.شما با استفاده از آن می‌توانید نمایش دقیق‌تری از طرح خود را ارائه دهید.

  • طبیعت دیجیتالی (Digital nature)

یکی دیگر از مزایای لومیون توانایی آن در ساخت و رندر سریع صحنه‌های طبیعت دیجیتالی به روشی بسیار زیبا و واقعی است. در ادامه چند نمونه از آنها را مشاهده می‌کنید:

ویژگی های لومیون

مقاله پیشنهادی: ساخت افکت شفق قطبی در لومیون

  • تحقیقات طراحی(Design research)

Lumion فقط مناسب ارائه نیست بلکه این نرم‌افزار می‌تواند یک ابزار فوق العاده مفید برای تحقیق طراحی پروژه باشد، مانند زمانی که می‌خواهید قسمتهای خاصی از ساختمان خود را بررسی کنید، نحوه تعامل روشنایی با فضا را ببینید یا نماهایی را ببینید که ساکنان آینده از بالکنها خواهند دید!

  • سبک مناسب برای هر مرحله از فرایند معماری و طراحی

(Styles for every phase of the architectural and design process)

در لومیون گزینه‌های زیادی برای ایجاد استایل‌های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، هنگامی که شما در مراحل اولیه طراحی هستید و نمی‌خواهید در مورد متریال یا رنگ‌ها با کارفرما صحبت کنید، می‌توانید مثلا از یک استایل اسکیس استفاده کنید تا مکالمه را در همان موضوع، متمرکز نگه دارید. در مراحل بعد، می‌توانید با استفاده از پیش تنظیمات Styles در لومیون، به سادگی به سراغ استایل‌های دقیق‌تر بروید.

  •  پاناروما 360 و VR

علاوه بر آن شما می‌توانید از Lumion برای تکنولوژی VR با دستگاه‌هایی مانند Oculus Go و دیگر دستگاه‌های VR استفاده کنید. همچنین بهترین ویژگی آن ساختن پانارومای 360 تنها با چند کلیک و یک دقیقه زمان رندرگیری است.

پاناروما 360 لومیون

آموزش رایگان پیشنهادی:  پخش درختان در لومیون

کدام نسخه از Lumion بهتر است؟

Lumion نرم‌افزاری استاندارد با قابلیت‌های گوناگون است. همه نسخه‌های آن نیاز کاربر را به خوبی برطرف می‌کنند اما نسخه Lumion PRO ایده‌آل‌ترین نسخه برای استودیوهای حرفه‌ای است زیرا در آن به همه ویژگی ها و امکانات دسترسی دارید. با Lumion PRO می‌توانید به بیش از 2000 مدل، جلوه های صوتی سه بعدی و کاراکتر‌های متحرک دسترسی داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: فریلنسینگ چیست؟

بازار کار نرم‌افزار لومیون:

لومیون نرم‌افزاری با کاربردهای گسترده می‌باشد که برای داشتن ارائه‌ای خوب ضروری است، به همین علت تمامی دفاتر معماری و طراحی در جهان به نیروی مسلط بر آن نیاز دارند؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد بصورت جسته گریخته توانایی کار با آن را دارند. نرم‌‍فزار لومیون ویژگی‌‎های فوق‌العاده ای دارد که اگر فردی بطور کامل به آنها مسلط شود می‌تواند از طریق کار در شرکت‌ها و همچنین گرفتن پروژه‌ها بصورت فریلنسری، به درآمد‌ بسیار خوبی دست یابد.

بازار کار لومیون

پکیج پیشنهادی: فریلنسینگ و کسب درآمد بین المللی

کلام آخر:

همانطور که متوجه شدید لومیون نرم‌افزاری کاربردی و محبوب است که استفاده از آن در بسیاری از پروژه‌ها ضروری می‌باشد. یادگیری نرم‌افزار لومیون برای ساختن بهترین ارائه به شما کمک می‌کند. پکیج آموزش لومیون توسط تیم آموزشی آپادمی با چندین سال تجربه گرد‌آوری شده است که به جرئت میتوان گفت جامع‌ترین و بهترین دوره آموزشی آنلاین است. با تهیه این دوره منحصربفرد بر نرم‌افزار لومیون مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب می‌کنید.

کارت لومیون
آموزش مجازی تری دی مکس 2020
کارت رویت
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی نحوه ساخت جلوه های ویژه شفق قطبی را در نرم...
معماری
در این آموزش رایگان نحوه انتقال یک فایل به صورت زنده یا synchronize را...
معماری
هر برنامه و نرم‌افزاری برای استفاده حداکثری از قابلیت های نرم‌افزارها...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مریم محمدی Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 16:21
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

عاطفه نجفی Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 15:36
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مریم امیدوار Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 12:05
پاسخ

ببخشید میشه یک توضیح کلی بدید دقیقا نرم افزار لومیون چه امکاناتی دارد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
این نرم افزار با سایر نرم افزارهای سه بعدی موجود در بازار هماهنگی دارد به همین دلیل شما میتونید با وارد کردن مدل های سه بعدی خود در نرم افزار لومیون کنید و با استفاده از قابلیت های مهم این نرم افزار مانند ابزارهای نورپردازی، افزودن نور و سایه به طرح ها، اضافه کردن بافت ها و متریال های متنوع به طرح ها و افزودن یک جلوه بصری به پس زمینه طرح ها رند و انیمیشن های با کیفیت بگیرید. همچنین امکان افزودن افکت‌ های مختلف به مدل های سه بعدی قبل از رندر گیری و انیمیشن سازی نیز وجود دارد.

تینا محبی Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 16:17
پاسخ

در این نرم افزار امکان مدلسازی وجود نداره؟ یعنی صرفا فقط یک نرم افزار برای رندر گیری هست؟

امیرحسین Guest User
کاربر مهمان

سلام دقیقا نرم افزاری که بهش میگن واقعیت مجازی ... و خیلی سریع تر میشه مدل تو اماده ارایه کنی برای کارفرما رندگیری داره تا امکان ساخت کلیپ رو داره

امیر کیانی Guest User
15 آذر 1401 - ساعت 12:07
پاسخ

وقت بخیر آموزش نرم افزار لومیون پیش نیازی هم داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
باید به یک نرم افزار برای مدلسازی سه بعدی مانند تری دی مکس یا رویت مسلط باشید تا بتوانید مدل سه بعدی خود را وارد لومیون کنید و رندر بگیرید.

مینا حجتی Guest User
02 شهریور 1401 - ساعت 14:11
پاسخ

در پکیج آموزش لومیون چه نسخه ای از لومیون آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در پکیج آموزش لومیون، لومیون 12 آموزش داده شده.

نغمه پارسا Guest User
17 خرداد 1401 - ساعت 16:23
پاسخ

وقت بخیر
من به تازگی نرم افزار تری دی مکس رو یاد گرفتم و الان میخوام یک موتور رندر و یا یک نرم افزار برای رندر گیری یاد بگیرم ولی نمیدونم اول لومیون رو یاد بگیرم و یا ویری میشه لطفا راهنماییم کنید که برای شروع کدوم بهتره، لومیون یا وی ری؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
لومیون یک نرم افزار است که شما میتونید پس از مدلسازی مدل خودتون رو وارد لومیون کنید و رندر بگیرید ولی ویری یک پلاگین است و به صورت یک افزونه روی نرم افزار تری دی مکس نصب میشه و شما میتونید از مدل سه بعدی در نرم افزار تری دی مکس رندر بگیرید از لحاظ رندگیری هم هر دو موتور رندرهایی خوبی هستند که انتخاب اون ها بستگی به خود شما دارد بهتره است قبل از انتخاب موتور رندر با ویژگی های هر دو به خوبی آشنا شوید و بعد انتخاب کنید ما در مقاله تفاوت ویری و لومیون به صورت کامل این دو موتور رندر را بررسی کردیم میتونید مطالعه کنید.
موفق باشید.

احسان منصوری Guest User
28 آذر 1400 - ساعت 11:59
پاسخ

برای کار با نرم افزار لومیون به چه سخت‌افزاری احتیاج داریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
برای کار با نرم‌افزار لومیون به یک سیستم با کارت گرافیک قدرتمند مانند GPU با درایورهای به روز با G3D شماره 14000 یا بالاتر مانندNvidia GeForce RTX 2070 ،AMD Radeon RX 5700 XT یا بهتر و همچنین به رم 16 نیاز دارید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سخت افزارها، میتونید مقاله "سخت افزار مورد نیاز لومیون" را در سایت ما مطالعه کنید.