cast
یاسمن کاتب

سخت افزار مورد نیاز اسکچاپ {SketchUp} + نکاتی برای عملکرد بهتر

یاسمن کاتب
23 شهریور 1400
8420
3
متن مقاله

سخت افزار مورد نیاز اسکچاپ SketchUp

اسکچاپ نرم‌افزاری بسیار کاربردی است که در مشاغل زیادی کاربرد دارد.همه نرم‌افزارها به سیستم خاصی برای اجرا شدن نیاز دارند، برای اجرای اسکچاپ نیز به تعدادی قطعات سخت‌افزاری نیاز داریم. اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از SketchUp ببرید، باید بدانید که این نرم‌افزار چگونه از سخت افزار رایانه شما استفاده می‌کند و بهترین سخت‌افزار برای اسکچاپ چیست؟ در این مقاله قصد داریم نحوه عملکرد SketchUp ، چگونگی تغییر سخت‌افزار بر اساس نحوه استفاده از آن و سخت افزار مورد نیاز اسکچاپ را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید. اگر علاقه مند به آموزش نرم افزار اسکچاپ هستید میتوانید پکیج آموزش اسکچاپ را از سایت آپادمی تهیه کنید.

 پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش دانلود، وارد کردن و سبک سازی آبجکت های اسکچاپ را مشاهده کنید:

 


اسکچاپ SketchUp چیست؟

SketchUp یک برنامه طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی است که معمولاً در رشته‌های معماری، مهندسی و ساخت و ساز استفاده می‌شود. Sketchup علاوه بر این که مملو از ویژگی‌های بسیار قدرتمند و کاربردی است، به دلیل رابط کاربری بصری و سهولت استفاده نیز مشهور است. اسکچاپ یک پلتفرم ساده و در عین حال بسیار قدرتمند را برای متخصصان فراهم می‌کند و سازگاری خوبی با بقیه برنامه‌ها دارد و شما با استفاده از آنها هم تصاویر واقعی، گشت‌های مجازی در طراحی و تجربه واقعیت مجازی را از طرح‌های خود ایجاد کنید.

استفاده از SketchUp نسبتاً آسان است، اما همچنان باید سخت‌افزار مناسبی را در دسترس داشته باشید تا بتوانید بیشترین استفاده را از برنامه ببرید. ابزارهای کاربردی این نرم‌افزار پروژه‌های را بهینه کرده و به شما کمک می‌کند حداکثر استفاده را از این نرم‌افزار قدرتمند طراحی سه بعدی ببرید.

مققاله پیشنهادی: اسکچاپ چیست؟

چه سیستمی برای اسکچاپ مناسب است؟

پردازنده CPU :

داشتن پردازنده‌های پرسرعت باعث می‌شود فرآیند مدلسازی سه‌بعدی در SketchUp تسریع شود. مدل‌سازی سه‌بعدی در اسکچاپ یک فرایند مبتنی بر فرکانس است، یعنی تعداد زیاد هسته‌ها عملکرد را افزایش نمی‌دهند. در واقع برای نرم‌افزار اسکچاپ پردازنده‌ای با هسته‌ها و رشته‌های کمتر اما سرعت ساعت بالاتر گزینه بهتری می‌باشد. اگر مدل‌سازی سه‌بعدی مهم‌ترین نیاز شما در استفاده از اسکچاپ است، پردازنده‌های AMD Ryzen و Intel Core برای شما بهترین نوع هستند زیرا آن‌ها فرکانس‌هایی را ارائه می‌دهند که عملکرد سیستم و برنامه شما را تا جای ممکن بالا می‌برند.

اگر قصد دارید از یک برنامه اضافه مانند V-Ray  برای تولید رندرهای نورپردازی شده و واقع گرایانه استفاده کنید، انتخاب یک پردازنده با هسته‌ها و رشته‌های بیشتر برای به حداکثر رساندن عملکرد ضروری است. نرم‌افزار SketchUp می‌تواند رندرگیری بر اساس CPU را برخلاف مدل‌سازی سه‌بعدی بصورت همزمان با دیگر عملیات‌ها اجرا کند.

پردازنده‌های AMD Ryzen Threadripper و Intel Core X با حفظ فرکانس‌های هسته، تعادل فوق العاده ای در هسته‌ها و رشته‌ها ایجاد می‌کنند؛ این پردازنده‌های همه جانبه باعث می‌شوند عملکرد مدل‌سازی سه‌بعدی در اسکچاپ در قوی‌ترین حالت انجام شود، همچنین داشتن تعداد هسته‌های زیاد در CPU باعث سرعت بخشیدن به فرآیند رندرگیری و در نتیجه صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

مقابه پیشنهادی: وی ری چیست؟

 پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش خروجی گرفتن از نما و برش فایل اسکچاپ برای اتوکد را مشاهده کنید: 

پردازنده‌های توصیه شده برای اسکچاپ:

AMD:

  • AMD Ryzen 5 3600X
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • AMD Ryzen 9 5900X


Intel:

  • Intel Core i9-10900K
  • Intel Core i7-10700k

 

سی پی یو مناسب اسکپاپ

کارت گرافیک GPU

SketchUp از نظر گرافیکی برنامه نسبتا سنگینی است و برای ارائه بهترین کارایی، به کارت گرافیکی با کیفیت بالا نیاز دارد. برای کاربران ویندوز، کارت گرافیک کلاس سه‌بعدی با حافظه 512 مگابایت یا بالاتر و برای کاربران Mac نیز کارت گرافیک کلاس سه بعدی با 128 مگابایت حافظه یا بالاتر توصیه می‌شود. برای هر دو سیستم عامل، درایور کارت گرافیک باید از OpenGL نسخه 1.5 یا بالاتر پشتیبانی کند.

اگر می‌خواهید از GPU برای ارائه مدل‌های SketchUp خود در برنامه‌هایی مانند V-Ray یا Octane Render استفاده کنید باید پردازنده‌ای را انتخاب کنید که تعداد زیادی GPU را پشتیبانی کند تا بتوانید از عملکرد را به حداکثر برسانید.

به طور کلی رندرگیری با GPU عملکرد فوق العاده‌ای دارد، بنابراین نصب کارت گرافیک دوم می‌تواند عملکرد رندر GPU شما را تقریباً دو برابر کند. رندرگیری با GPU نیز مانند رندرگیری با CPU قابلیت استفاده از چندین هسته را دارد و با در دسترس بودن کارت گرافیک های مدرن چندین هسته‌ای، اکنون امکان ارائه رندرهای واقع‌گرایانه real-time نیز وجود دارد.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش وی ری

کارت گرافیک مورد نیاز اسکچاپ

پشتیبانی از کارت گرافیک OpenGL 3.1

استفاده از کارت گرافیک در SketchUp فقط کمی عملکرد را افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه می‌شود اگر فقط قصد مدل‌سازی سه‌بعدی در SketchUp را دارید از یک کارت گرافیک NVIDIA GeForce متوسط استفاده کنید. اما اگر از برنامه‌های دیگر نیز بصورت همزمان  استفاده می‌کنید انتخاب یک کارت گرافیک مناسب آن برنامه‌ها نیز ضروری است.

اگر قصد دارید با GPU رندرگیری کنید باید کارت گرافیک NVIDIA GeForce را برای سرعت بخشیدن به این عملکرد انتخاب کنید. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد تهیه چندین کار گرافیک رده پایین نیز می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را برای شما ارائه کند.

RAM

استفاده از یک رم Trimble  8حداقل گیگابایت برای SketchUp توصیه می‌شود. البته بازکردن چند برنامه اضافی همزمان با SketchUp باعث می‌شود تمام حافظه موجود به سرعت مصرف شده که این کار به طور چشمگیری به عملکرد سیستم شما آسیب می‌رساند؛ بنابراین 16 یا 32 گیگابایت حافظه برای کار با SketchUp مناسب‌تر است. پیکربندی سیستم با حداقل 16 گیگابایت حافظه، به شما این اطمینان را می‌دهد که می‌توانید مدل‌های بزرگ اسکچاپ و سایر برنامه‌ها را همزمان با یکدیگر اجرا کنید.

سخت افزار مورد نیاز اسکچاپ

Storage: 

برای کار با اسکچاپ پیکربندی دو درایو به کاربران توصیه می شود. پیکربندی درایو حالت جامد (SSD) برای درایو بوت اصلی و برنامه‌های کاربردی شما باعث می‌شود سیستم پاسخگویی بیشتری داشته باشد و زمان بارگذاری نیز به حداقل برسد. SSD به طور قابل توجهی سریع‌تر از هارد دیسک معمولی (HDD) است، در نتیجه، توصیه می‌شود برای همه سیستم‌های کاری جدید از آن استفاده شود. در حال حاضر دو نوع SSD در بازار موجود است: NVMe و SATA که هر دو برای کاربران SketchUp مناسب هستند.

همچنین توصیه می شود یک هارد دیسک سنتی ثانویه را برای ذخیره طولانی مدت فایل‌هایتان تهیه کنید. اگرچه به طور قابل توجهی کندتر از SSD هستند، اما در مقابل ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بیشتری را با قیمت بسیار کمتر به شما ارائه می‌دهند که برای ذخیره فایل‌هایی که نیاز کمتری به آنها دارید بسیار مناسب است.

مقاله پیشنهادی: اینسکیپ چیست؟

سیستم عامل

SketchUp می تواند در هر دو سیستم عامل ویندوز و مکینتاش اجرا شود. برای کاربران ویندوز ، SketchUp را می توان در Windows XP ، Vista و 7 اجرا کرد. همچنین نسخه SketchUp Pro به NET Framework نسخه 2.0 نیاز دارد. نرم‌افزار اسکچاپ برای کاربرانMac ، فقط در نسخه‌های OS X 10.4.1+ ، 10.5+ و 10.6+ قابل اجرا می‌باشد. به علاوه توجه کنید که این نرم‌افزار را نمی‌توان در محیط‌های Boot Camp یا Parallels اجرا کرد.

 پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش چرخاندن تکسچر در نرم افزار اسکچاپ را مشاهده کنید: 

سایر شرایط :

برای کار با SketchUp و داشتن عملکرد بهتر، به ماوس سه دکمه با چرخ اسکرول نیاز دارید. همچنین برای دسترسی به برخی از ویژگی‌ها به اتصال به اینترنت نیز نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که اسکچاپ بین سیستم عامل‌ها قابل تعویض نیست، یعنی نسخه ویندوز در رایانه Mac کار نمی‌کند و بالعکس.

آموزشگاه تدریس نرم‌افزارهای معماری آپادمی جامع‌ترین پکیج آموزشی اسکچاپ را برای شما علاقمندان تهیه کرده است تا از آموزش‌ها و دوره‌های دیگر بی‌نیاز شوید. شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج آموزش اسکچاپ کاملا بر این نرم‌افزار پرکاربرد و محبوب مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید.

کارت اسکچاپ
کارت رویت
کارت راینو
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
نرم افزار اسکچاپ یک نرم افزار قدرتمند در زمینه مدلسازی سه بعدی معماری...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه چرخش عمودی متریال و تکسچر در نرم ا...
معماری
برای نرم و هموار کردن خطوط و لبه‌های آبجکت‌های دو بعدی در نرم افزار اس...
معماری
در این آموزش رایگان از نرم افزار اسکچاپ با نحوه دانلود کردن مدل و آبجک...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ایمان فولادکار Guest User
27 بهمن 1402 - ساعت 21:28
پاسخ

من میتونم با پردازنده i3 12100f
کارت گرافیک rx 580 8GB
رم ۱۶
از sketch up استفاده کنم
لطفا راهنماییم کنید

جواد فیروزی Guest User
28 مهر 1400 - ساعت 12:40
پاسخ

سلام: خسته نباشید..مقاله خوبیست اما برای افرادی که اطلاعات کمی از کامپیوتر دارند کافی نیست..مثلا آیا این برنامه برای کارت گرافیک Intel(R) HD Graphics 3000 مناسبه؟ در حد یاد گیری و کار راه انداز..

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.