cast
یاسمن کاتب

اصول طراحی آشپزخانه با ابعاد استاندارد + 5 مدل‌های طراحی آشپزخانه

یاسمن کاتب
18 مهر 1400
8014
12
متن مقاله

اصول طراحی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین فضاها در خانه می‌باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین طراحی آن باید کاربردی و مطابق نیازهای روزمره افراد باشد.  
برای داشتن یک آشپزخانه زیبا و کاربردی باید اصول طراحی آشپزخانه را در نظر بگیریم زیرا در صورت رعایت نکردن آنها، نتیجه حاصله ممکن است با نیازهای ساکنان مطابقت نداشته باشد.
امروزه نقش آشپزخانه در خانه‌‌ها فراتر از یک اتاق جداگانه برای آشپزی است و بیشتر افراد به دنبال داشتن فضایی باز برای آشپزی، غذا خوردن و آغاز کردن روزشان هستند؛ در واقع مفهوم آشپزخانه در طراحی داخلی مدرن، داشتن یک مرکز اجتماعی راحت برای اعضای خانواده می‌باشد و به همین علت آشپزخانه را قلب خانه می‌نامند، این بدان معناست که طراحی چیدمان آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. نرم افزار تری دی مکس یکی از نرم افزارهای قدرتمند شرکت Autodesk است که برای مداسازی های سه بعدی استفاده می‌شود اگر شما هم علاقه مند به آموزش نرم افزار تری دی مکس هستید میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش تری دی مکس را تهیه کنید و برای مدلسازی طرح های خود از این نرم افزار کاربردی استفاده کنید.

اصول طراحی آشپزخانه

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

اصول طراحی در آشپزخانه

مهم‌ترین اصل در طراحی آشپزخانه مثلث کار می‌باشد. البته این اصل جزو مقررات ساختمانی نیست که رعایت کردن آنها الزامی و قانونی باشد، اما اگر آن را به عنوان راهنمای طراحی در نظر بگیرید، به شما در طراحی آشپزخانه کارآمدتر کمک می‌کنند. 

در ابتدا توجه داشته باشید که دانستن ترتیب انجام کارها در آشپزخانه باعث می‌شود بتوانیم طراحی کارآمدتری برای یک آشپز و ساکنان خانه ارائه دهیم. در ادامه ترتیب فعالیت‌هایی که برای تهیه غذا انجام می‌شود، که شامل تمام مراحل از جمله برداشتن مواد غذایی، آماده سازی، پختن، خوردن غذا و در نهایت تمیز کردن است را بررسی کرده و برای هر کدام از آنها جای مخصوص خود را در آشپزخانه تعریف می‌کنیم تا هنگام انجام کارها راحتی بیشتری را احساس کنیم. 

1.    محل نگهداری مواد غذایی: محل تخلیه و باز کردن مواد غذایی، ذخیره در یخچال، فریزر و کابینت

2.    شستشو: محل شستشو، پوست کندن، خرد کردن، الک کردن، شستشو ظروف

3.    آماده سازی: محل مخلوط کردن غذا و آماده‌سازی برای پخت

4.    پخت: محل استفاده از اجاق گاز برای جوشاندن و سرخ کردن،کباب کردن، استفاده از فر برای پختن و تفت دادن، مایکروویو برای یخ زدایی و حرارت دادن.

5.    سرو کردن: محل گرم کردن غذا و نگهداری کارد، چنگال، ظروف و چاشنی‌ها

6.    خوردن غذا : محل چیدن میز و غذا خوردن

نکات مهم در طراحی آشپزخانه

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش طراحی داخلی

در ادامه به بررسی اصول طراحی آشپزخانه می‌پردازیم:

مثلث کار(آشپزخانه):

مثلث کار در آشپزخانه محبوب‌ترین اصل طراحی چیدمان آشپزخانه است. هدف مثلث کار در آشپزخانه دستیابی به یک جریان کاری راحت است که بخش‌های اصلی آشپزخانه را بدون اینکه فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشند به هم متصل کند. این قسمت‌های اصلی عبارتند از: سینک ظرفشویی، یخچال و اجاق گاز.
از آنجایی که بیشتر کارهای آشپزخانه با این سه وسیله برقی در ارتباط است، در یک طراحی خوب فاصله بین آنها باید در راحت‌ترین شکل ممکن باشد. اگر فاصله آنها خیلی کم باشد، منطقه کار کوچک و تنگ می شود و اگر خیلی زیاد باشد، وسایل از یکدیگر دور می‌شوند و باعث خسته‌شدن آشپز می‌شود. . به عنوان یک قاعده کلی، وقتی طول‌های مثلث را با هم جمع می‌کنیم، مجموع آن نباید کمتر از 3.5 متر، و بیش از 6.5 متر باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله سبک‌های رایج طراحی داخلی را مطالعه کنید.


سه طرح اصلی برای مثلث کار وجود دارد: u شکل، L شکل و گالری. در طراحی آشپزخانه به شکل u، یک مسیر مثلثی از سینک ظرفشویی در یک دیوار و اجاق گاز در دیوار دیگر و یخچال در دیوار سوم وجود دارد. در طراحی آشپزخانه به شکل L ، یکی از وسایل اصلی مثلث کار در یک دیوار و دو وسیله دیگر در دیوار دیگر قرار دارند. در شرایطی که فضای کمی در دسترس باشد، هر سه عنصر در امتداد یک دیوار قرار می‌گیرند(مانند امکانات پخت و پز در کشتی) و اینگونه طراحی در آشپزخانه گالری نامیده می‌شود.

 

مثلث کار آشپزخانه

به خاطر داشته باشید افرادی که مستقیماً در آشپزی دخیل نیستند، اغلب نیاز زیادی به یخچال دارند. از سه جزء مثلث کار، یخچال باید در گوشه بیرونی مثلث قرار گیرد تا دسترسی به آن آسان باشد؛ سینک ظرفشویی نیز باید در دسترس باشد، اما وسایل پخت و پز را می‌توان تا حد ممکن در دورترین نقطه مثلث و در جایی که بین راه نباشد قرار داد.

1. اجاق گاز و فر

از بین سه وسیله‌ای که مثلث کار را تشکیل می‌دهند، اجاق گاز به فضای بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین هنگام طراحی موقعیت اجاق گاز، باید فضای زیادی را در هر دو طرف آن بگذاریم، فاصله توصیه شده 400 میلی متر است. همچنین یک اجاق گاز به فاصله‌ای حدود 21 تا 30 اینچی از بالا نیز نیازدارد تا آشپز بتواند به راحتی به مشعل‌های عقب نیز دسترسی داشته باشند و سیستم تهویه نیز بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

2. جزیره آشپزخانه

با افزودن یک جزیره در طراحی آشپرخانه، می‌توان محل کار را از محل ناهارخوری جدا کرد. جزیره در آشپزخانه باعث می‌شود افراد بتوانند بدون آنکه مزاحم فضای کاری شوند از فضای آشپزخانه استفاده کنند. یک جزیره همچنین فضای زیادی برای نگهداری وسایل را در اختیار ساکنین قرار می‌دهد، علاوه بر این در صور تمایل می‌توان سینک، ماشین ظرفشویی و سطل زباله‌ را نیز (مانند صویر زیر) در جزیره تعبیه کرد.

جزیره در طراحی آشپزخانه

4. سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی سومین جزء در مثلث آشپزخانه است و ما بیشترین وقت خود را در آن قسمت آشپزخانه می‌گذرانیم. ابعاد سینک بر اساس نیاز افراد ساکن در منزل است و می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
 حداقل طول پیشخوان باید 36 اینچ در یک طرف سینک ظرفشویی و 24 در طرف دیگر سینک باشد که به شما امکان می‌دهد از یک طرف آن برای قراردادن ظروف کثیف و از طرف دیگر برای خشک شدن ظروف استفاده کنید. 
 ابعاد سینک ظرفشویی که در تصویر می‌بینید 400 * 400 * 200 میلی متر و ضخامت 3 میلی‌متر است.

انواع مدل‌های طراحی آشپزخانه:

مدل‌های مختلفی برای طراحی آشپزخانه‌ها وجود دارد که اساس طراحی آنها به فضا، متراژ و طول دیوارها و ... بستگی دارد. برای انتخاب یک مدل مناسب برای طراحی آشپزخانه باید به مسائل مختلفی مانند محل قرارگیری کابینت‌ها، مسیر لوله‌کشی و تاسیسات، محل قرارگیری پنجره و ... توجه کرد.  
در ادامه به بررسی حالات مختلف چیدمان لوازم آشپزخانه و مدل‌های مختلف طراحی آشپزخانه بر اساس اصول آن می‌پردازیم.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی را مطالعه کنید.

1.    آشپزخانه دارای جزیره

در طراحی آشپزخانه همراه با جزیره، برخی از لوازم مانند سینک یا اجاق گاز و همچنین تعدادی کابینت در فضای جزیره قرار می‌گیرند. جزیره اغلب در مرکز آشپزخانه یا جایی که به هیچ دیواری متصل نباشد قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که طراحی آشپزخانه با جزیره با آشپزخانه‌هایی که قسمتی بعنوان کانتر دارند متفاوت است. این نوع طراحی که جزو طرح‌های مدرن می‌باشد، اغلب برای آشپزخانه‌هایی با متراژ زیاد است و به تازگی در کشور ما رواج پیدا کرده است.

اصول طراحی آشپزخانه دارای جزیره

2.    طراحی آشپزخانه با مدل L

در طراجی آشپزخانه L شکل همانطور که از نام آن پیداست، از 2 دیوار عمود بر هم برای جا دادن اغلب وسایل آشپزخانه و همچنین کابینت‌ها استفاده می‌شود. در طراحی آشپزخانه ال شکل دست ما برای استفاده از فضا باز تر است و از آنجایی که طراحی آن ساده‌تر است، تنوع بیشتری نیز در نحوه چیدمان نسبت به مدل‌های یک و دو طرفه داریم.

طراحی آشپزخانه ال شکل

3.    طراحی آشپزخانه با مدل U

طراحی آشپزخانه با مدل U  یکی از استانداردترین و اصولی‌ترین مدل‌های طراحی آشپزخانه می‌باشد. این نوع طراحی برای زمانی مناسب است که 3 دیوار کامل و فضای کافی برای قرار دادن وسایل مختلف اشپزخانه در اختیار داشته باشیم. در طراحی یک آشپزخانه با مدل یو، تنوع زیادی برای نحوه چیدمان وسایل و قرارگیری کابینت‌ها بر اساس اصول طراحی آشپزخانه وجود دارد و دست طراح برای پیاده‌سازی ایده‌ها باز است. 
طراحی آَشپزخانه U شکل برای افرادی که به فضای بیشتری برای کار و تعداد زیادی کابینت نیاز دارند بسیار مناسب است؛ اما افرادی که به دنبال داشتن فضای باز بیشتری در آشپزخانه هستند بهتر است از این طرح استفاده نکنند.

طراحی آشپزخانه یو شکل

4.    طراحی آشپزخانه یک طرفه

این نوع طراحی برای محیط‌هایی که فضای کوچکی دارند و در آنها فقط 1 دیوار برای قرار دادن وسایل وجود دارد مناسب است. در یک آشپزخانه یک طرفه، همه وسایل و کابینت‌ها روی یک دیوار و بصورت خطی قرار می‌گیرند که برای فضای آشپزخانه با متراژ کم مناسب است. در طراحی آشپزخانه یک طرفه امکان ایجاد مثلث کار که از مهم‌ترین اصول طراحی آشپزخانه است وجود ندارد و از آنجایی که در این نوع طراحی فقط یک دیوار در دسترس است، طول آن دیوار بسیار مهم است؛ زیرا اگر طول دیوار کم باشد، همه وسایل به هم نزدیک شده و فضای کاری کمتری در دسترس قرار می‌گیرد و اگر طول دیوار زیاد باید فاصله وسایل آشپزخانه از هم زیاد شده و باعث خستگی بیش از حد هنگام کار در آشپزخانه می‌شود.

دوره آموزشی پیشنهادی: آموزش جامع اتوکد


توجه داشه باشید که در این نوع طراحی وجود حداقل فضای 90 متری مقابل وسایل و کابینت ها الزامی است و از آنجایی که رفت و آمد و ترتیب استفاده از سینک و اجاق گاز و یخچال و سینک اغلب بیشتر از رفت و آمد مستقیم بین اجاق گاز و یخچال می‌باشد، توصیه می‌شود در طراحی آشپزخانه‌های یک طرفه سینک بین اجاق گاز و یخچال قرار بگیرد.

طراحی آشپزخانه یک طرفه

5.   طراحی آشپزخانه دو طرفه

در طراحی آشپزخانه با مدل دوطرفه، اغلب 2 دیوار مقابل هم برای قرار دادن وسایل و کابینت‌ها وجود دارد که با رعایت اصول طراحی آشپزخانه و ایجاد مثلث کار می‌توان فضایی یک فضای راحت و کاربردی ایجاد کرد.
در این نوع آشپزخانه باید به فضای خالی بین کابینت‌های متقابل توجه کنید. این فاصله برای آشپزخانه‌های کوچک می‌تواند حداقل 90 سانتی‌متر و برای آشپزخانه‌های بزرگتر حداقل 140 سانتی‌متر باشد. فاصله گفته شده را میتوان تا 2 متر نیز افزایش داد که باعث می‌شود فضای کاربری راحت‌تری در دسترس باشد، اما باید همواره به اصول طراحی آَشپزخانه و حداکثر طول اعضای مثلث کار در آشپزخانه توجه داشته باشید.

طراحی آشپزخانه دو طرفه

مقاله پیشنهادی: پکیج آموزش رندرینگ

ابعاد استاندارد برای عناصر مختلف در آشپزخانه

  • ارتفاع کابینت‌های بالا:  اغلب بین ۵۰ تا 100 سانتی متر 
  • ارتفاع کمد عمودی: اغلب بین 170 تا ۲۲۰ سانتی متر (بسته به قد شخص) 
  • ارتفاع کابینت‌های پایین: معمولا بین ۷۰ تا 80 سانتی متر 
  • ارتفاع کانتر: ارتفاع مناسب برای آماده‌سازی و غذا خوردن بین ۸۹ تا ۹۱ سانتی متر 

حداقل ابعاد برای فضای آشپزخانه

  • حداقل مساحت: حداقل مساحت استاندارد آشپزخانه ۵٫۵ متر مربع و حداقل مساحت فضای آزاد آشپزخانه ۲٫۷۵ متر مربع می‌باشد.
  • حداقل عرض استاندارد : برای آشپزخانه های مسکونی ۱٫۸ متر است.
  • حداقل ارتفاع سقف آشپزخانه: حداقل ارتفاع سقف در اماکن مسکونی ۲٫۴ متر است.

نتیجه‌گیری

رعایت کردن اصول طراحی آشپزخانه در میزان کارآمد بودن و راحتی آن بسیار موثر است اما سلیقه و نیازهای شخصی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین برای طراحی یک آشپزخانه زیبا و کاربردی باید جنبه‌های مختلف آن را در نظر بگیرید.  

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
در این آموزش ما به شما نحوه تبدیل کردن لوگوهای 2D به مدل های 3D برای ا...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

زهرا حیدری Guest User
03 تیر 1402 - ساعت 12:34
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

سمانه امیری Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 15:53
پاسخ

برای طراحی کابینت اشپزخانه شما چه نرم افزاری رو پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای طراحی کابینت از سایر نرم افزارهای سه بعدی مانند تری دی مکس، اسکچاپ و... میتونید استفاده کنید.
از بخش مقالات آموزشی میتونید مقاله نرم افزارهای طراحی کابینت رو مطالعه کنید و با نرم افزارهای تخصصی این حوزه بیشتر آشنا شوید.

نجلا آقایی Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 15:29
پاسخ

برای طراحی اشپزخانه و دکوراسیون باید اول اتوکد رو یاد بگیرم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای طراحی آشپزخانه و دکوراسیون داخلی باید به نرم افزار های سه بعدی هم مسلط باشید آموزش نرم افزارهای سه بعدی هیج پیش نیازی نداره.

آذر طالبی Guest User
06 آذر 1401 - ساعت 15:00
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

پگاه فرهنگ Guest User
02 شهریور 1401 - ساعت 13:58
پاسخ

در پکیچ آموزش تری دی مکس نحوه مدلسازی کابینت هم آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، در پکیج مدلسازی تری دی مکس علاوه برآموزش صفرتا صد همه دستورات پروژه های مختلفی هم آموزش داده شده که طراحی کابینت هم شامل این پروژه ها میشه.

موفق باشید.

صبا مسلمی Guest User
31 مرداد 1401 - ساعت 12:31
پاسخ

برای طراحی کابینت و آشپزخانه از چه نرم افزارهایی میتونیم برای مدلسازی استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از سایر نرم افزارهای مدلسازی مثل تری دی مکس، اسکچاپ و.... میتونید برای استفاده کنید.