cast
مرجان هرندی

رویت استراکچر چیست؟ + 5 کاربرد مهم رویت استراکچر در مهندسی عمران

مرجان هرندی
28 تیر 1401
3265
13
متن مقاله

رویت استراکچر (Autodesk Revit Structure)

همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم نرم افزار رویت (Autodesk Revit) یک نرم افزار مدلسازی اطلاعات ساختمانی است که در رشته های مهندسی مانند رشته معماری، عمران، تأسیسات و ... کاربرد دارد و برای مدل‌سازی سه‌بعدی و ترسیم جزئیات ساختمانی از آن استفاده می‌شود. شاید بسیاری از شما نام رویت استراکچر را شنیده باشید و بدانید رویت استراکچر چیست و چه کاربردی دارد. رویت استراکچر یکی از مهمترین و بهترین بخش‌های نرم افزار رویت می‌باشد که تمام نیازهای طراحان عمران در زمینه طراحی و مدلسازی ساختمانی Bim را برطرف کرده و مسیر طراحی و مدلسازی پروژه ها را برای مهندسین سازه و عمران آسان تر می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با رویت استراکچر و کاربرد آن در مهندسی عمران بیشتر آشنا شوید. علاقه مندان به آموزش نرم افزار رویت میتوانند با تهیه پکیج آموزش رویت به این نرم افزار مسلط شوند و در انجام پروژه های عمرانی و معماری و... از آن استفاده کنند.

رویت استراکچر چیست؟

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

رویت استراکچر چیست؟

نرم افزار رویت یکی از بهترین نرم افزاهای مهندسی عمران میباشد که به دلیل قابلیت ها و ویژگی‌های بی نظیر و منحصر به فرد توسط مهندسین ساز جهت سهولت در روند طراحی و مدلسازی پروژه ها استفاده می‌شود. یکی از زیر مجموعه های مهم این نرم افزار رویت استراکچر است که برای طراحی و مدل سازی سه بعدی اطلاعات ساختمان (BIM) استفاده میشود. در این بخش شما قادر به انجام مدلسازی تمامی عناصر سازه ای ساختمان، تهیه نقشه های نقشه های کارگاهی شاپ بتنی و فولادی و همچنین متره برآورد پروژه ها خواهید بود این نرم افزار مانند نرم افزار قدرتمند تکلا استراکچر (tekla structures) عمل کرده و پس از طراحی و مدلسازی امکان انتقال فایل پروژه به نرم افزارهایی مانند روبوت استراکچر آنالیز, ایتبس و سیف جهت محاسبات و تحلیل سازه را می‌دهد.

رویت استراکچر

مقاله پیشنهادی: تکلا استراکچرز چیست؟

رویت استراکچر شامل چه چیزهایی می شود؟

Revit Structur شامل تعدادی از اجزای سازنده پارامتریک است که باعث افزایش سرعت در فرایند طراحی اولیه می‌شود و این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند به مدل های ایجاد شده دسترسی چند کاربره داشته باشند تا در جریان طراحی اولیه کار قبل از اکسپورت کردن کل مدل یا تجزیه و تحلیل جزئی به نرم افزار structural analysis مانند Autodesk Robot™ Structural Analysis یا سایر های طراحی و تحلیلی، ساده تر باشد. رویت استراکچر در نسخه های قبلی رویت به صورت نرم افزار جداگانه ای بود که امروزه پس از تکمیل شدن نرم افزار Revit  به یکی از تب های رویت درآمده  و توانست هماهنگی بسیار زیاد و مطلوبی را در نرم افزار داشته باشد .

ویژگی های مناسب نرم افزار رویت در بخش  برای  Revit Structureبرای مهندسین عمران عبارت اند از:

•   امکان طراحی تمام قسمت های سازه
•   مدلسازی پارامتریک سازه
•   سهولت در ساخت ستون و ستون گذاری
•   آرماتور بندی
•   مستندات طراحی و ساخت وساز
•   ایجاد جزئیات بسیار مناسب و دقیق
•   محاسبه متره برآورد
•   تجزیه و تحلیل انرژی
•   ساخت جدول لیتوسفر و….
•   ایجاد همکاری و هماهنگی با مهندسین معماری و مهندسان MEP برای توسعه پروژه

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش تکلا استراکچرز

5 کاربرد مهم رویت استراکچر در مهندسی عمران

در این بخش به چند ویژگی و مزایای نرم افزار رویت استراکچر میپردازیم:

رعایت تمام اصول و استانداردها

همانطور که میدانید یکی از مهم ترین بخش‌های رشته‌ی مهندسی عمران بخش طراحی سازه می باشد که برای داشتن یک ساز خوب و با کیفیت باید تمام نکات و اصول واستاندارد های مربوط به طراحی و مدل سازی در آن پروژه رعایت و لحاظ شود. طراحی سازه با نرم افزار رویت به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از قابلیت‌هایی که در اختیار شما قرار داده بتوانید تمام اصول، استانداردها و نکات مربوط به طراحی را رعایت کند. و یک ساز بی عیب و نقص و با کیفیتی را طراحی و مدلسازی کنید.

رعایت تمام اصول و استانداردها

افزایش دقت و کاهش خطا

سرعت بخشیدن به روند طراحی و مدلسازی پروژه یکی از مهم ترین ویژگی های نرم افزار رویت استراکچر می باشد و این امکان را به مهندس سازه یا عمران میدهد تا در کوتاه ترین زمان فونداسیون و ستون ها و سایر موارد سازه ای یک ساختمان را طراحی و مدل سازی کرده و در عین حال اگر بخشی از کار نیاز به ویرایش مجدد داشته باشد سایر عناصر مرتبط با ان و همچنین خود ان عنصر در سایر دید ها به صورت خودکار ویرایش شده و دیگر نیاز به انجام اصلاحات تکراری نیست و این خودباعث افزایش سرعت و دقت انجام پروژه میشود.

مقاله پیشنهادی: متره برآورد چیست؟

برآورد هزینه(متره براورد)

یکی دیگر از ویژگی های مهم رویت استراکچر برآورد  میزان سرمایه لازم برای تکمیل پروژه و تخمین میزان مصالح مورد نیاز در پروژه می‎باشد در واقع توانایی متره برآورد هزینه و مواد مصرفی یک ویژگی مناسب برای نرم افزار رویت استراکچر به حساب می آید که طراحان می توانند این برآورد را با نهایت دقت به کارفرمایان ارائه دهند
توانایی ارائه یک طرح اولیه کامل از پروژه
ارائه یک طرح اولیه کامل از پروژه از مهم ترین کاربرهای نرم افزار رویت در رشته عمران می‌باشد که  مهندسین سازه و یا عمران به وسیله رویت می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن طرحی اولیه از یک ساختمان را آماده کرده و برای تایید اولیه برای کارفرما بفرستند تا در صورت نیاز به اصلاح در همان مراحل اولیه اصلاحات لازم انجام شود.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش متره برآورد

همکاری بین مهندسان سازه و اعضای تیم پروژه

اشتراک گذاری پروژه ببین مهندسین جهت همکاری و هماهنگی در پروژه از دیگر ویژگی های این نرم افزار میباشد که این امر موجب می شود به طور همزمان بین طرح های معماری، تاسیسات و عمران ارتباط برقرار شود و در نهایت طرحی کامل به وجود آید.

استفاده از محیط های فمیلی

استفاده از محیط فمیلی که به وسیله این محیط میتوان طراحی و مدلسازی را به صورت پارامتریک و سه بعد انجام داد از قابلیت های دیگر این نرم افزار است. اما نکته بسیار مهم در رویت سازه این است محیط فمیلی و به خصوص ساخت فمیلی ها میباشد که باعث تمایز ان با قسمت ستون رویت معماری بوده نباید از این رو تسلط بر رویت استراکچر را با تسلط بر رویت معماری یکسان نیست چرا که ابزارهای استفاده شده در رویت استراکچر بسیار متفاوت از رویت معماری می باشد.

مقاله پیشنهادی: فمیلی رویت چیست؟

تفاوت رویت معماری و رویت سازه در چیست ؟

همانطور که در قسمت های قبلی گفتیم رویت استراکچر یکی از بخش های نرم افزار ررویت است. بنابراین برای طراحی و مدلسازی سازه ها در رویت میتوانید در تب رویت سازه، از  ابزارهایی که مربوط  به حیطه سازه است استفاده کنیدو در تب معماری از ابزارهای مربوط به Revit Architecture   که در هر دو تب به مراتب ابزارهای مشترک هم یافت می شود.

تفاوت رویت معماری و رویت ساز

بازار کار نرم افزار رویت استراکچر

با توجه به رشد صعودی استفاده از BIM در ایران شاهد استخدام نیرو های متخصص در این حوزه هستیم و اکثر شرکت های مهندسی نیاز مند افرادی هستند که به نرم افزارهایی مانند رویت استراکچر جهت طراحی و مدلسازی سه بعدی برپایه BIM مسلط باشند همچنین به دلیل کمبود نیرو در این زمینه باعث شده افرادی که مسلط به نرم افزا های مانند رویت استراکچر هستند سریع تر و راحت تر بتوانند وارد بازار کار شوند.بنابراین در آینده نزدیک با این پیشرفت BIM در ایران دیگر دفاتر و شرکت ها به دنبال نگه داشتن و یا جذب نیرو های متخصص در این زمینه خواهند بود.

بازار کار نرم افزار رویت استراکچر

تفاوت رویت و ایتبس

نرم افزارهای رویت (Revit) و ایتبس (ETABS) هر دو ابزارهای مدلسازی ساختمانی هستند، اما به صورت عمده در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. رویت به عنوان یک نرم افزار BIM (مدل ساختمانی اطلاعاتی) شناخته می‌شود و برای مدلسازی ساختمان‌ها در سه بعد و تولید نقشه‌ها، جداول و تحلیل‌های ساختمانی استفاده می‌شود. ایتبس به عنوان یک نرم افزار تحلیل و طراحی سازه استفاده می‌شود و برای تحلیل استاتیکی و دینامیکی سازه‌ها، طراحی سیستم‌های خاص مانند سیستم‌های خمشی و بررسی سازه در مقابل بارهای مختلف استفاده می‌شود. رویت معمولاً برای طراحی و مدلسازی ساختمان‌های بزرگ و کامل استفاده می‌شود، و دارای قابلیت‌های مدلسازی و طراحی معماری و ساختمانی است، و به غیر از طراحی داخلی و خارجی ساختمان، ایجاد نقشه‌های معماری و مدلسازی سیستم‌های سازه‌ای و مکانیکی از دیگر کاربرد این نرم افزار می باشد. ایتبس به صورت اصلی برای تحلیل و طراحی سازه‌ها بتنی و فولادی استفاده می‌شود و معمولاً به عنوان ابزاری کمکی برای طراحی معماری استفاده نمی‌شود. در ایبن بخش به چند تفاوت عمده نرم افزار رویت استراکچر (Revit Structure) و ایتبس (ETABS) اشاره خواهیم کرد:
•    محیط کاری: رویت استراکچر بر پایه محیط کاری مدلسازی سه بعدی ساختمان بر پایه BIM ساخته شده است. این به معنای این است که شما می‌توانید ساختمان را به صورت هندسی کامل مدل کنید و اطلاعات جامعی در مورد سازه‌ها، متریال‌ها و جزئیات ساختمانی را در اختیار داشته باشید. ایتبس همچنین قابلیت مدلسازی سه بعدی را دارد، اما تمرکز اصلی آن بر تحلیل و طراحی سازه‌ها است.
•    قابلیت‌های تحلیلی: ایتبس به عنوان یک نرم افزار تحلیل سازه، قابلیت‌های گسترده‌تری در زمینه تحلیل استاتیکی و دینامیکی سازه‌ها دارد. این شامل تحلیل اعضا، تحلیل خمشی، تحلیل لرزه‌ای و تحلیل تاثیر باد است. رویت استراکچر همچنین قابلیت‌های تحلیلی محدودی دارد، اما تمرکز اصلی آن بر طراحی سازه‌ها است و بیشتر برای تحلیل ساده سازه‌ها استفاده می‌شود.
•    تولید خروجی: رویت استراکچر قابلیت تولید نقشه‌ها و مستندات ساختمانی جامع را دارد که برای اجرای سازه و اطلاعات مربوط به آنها استفاده می‌شود. ایتبس همچنین قابلیت تولید نتایج تحلیلی و گزارش‌های مربوطه را دارد، اما تمرکز اصلی آن بر تحلیل سازه‌ها و نه تولید نقشه‌ها است.

مقاله پیشنهادی: پرکاربردترین نرم افزارهای عمران

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. برای تهیه پکیج های آموزشی نرم افزارهای عمرانی میتوانید به سایت آپادمی مراجعه کنید.

کارت رویت
کارت تکلا استراکچرز
کارت طراحی اتصالات
کارت اتوکد

مقالات مشابه

عمران
یکی از مهم ترین مراحل طراحی سازه، بررسی احتمال هم زمانی اثر بارها است....
معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، با نحوه ایجاد مقطع یا Section سه بعدی از...
عمران
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ترسیم و مدلسازی راه پله در سازه ها...
عمران
برای کار با نرم‌افزار تکلا استراکچرز هرچه پردازندهCPU  شما سریع‌تر باش...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سجاد بهرامی Guest User
08 خرداد 1402 - ساعت 22:56
پاسخ

سلام. با تشکر از اطلاعات جامع و جالبی که در اختیار ما قرار دادید.
به نظر شما نرم افزار ایتبس کاربردی تر( بهتر) است یا رویت استراکچرز؟
سوال دیگر اینکه آیا امکان طراحی سازه چوبی در رویت استراکچرز وجود دارد؟

مهدی کمالی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 13:30
پاسخ

از طریق رویت استراکچر هم میشه به صورت دلاری کسب درآمد کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید از طریق سایت های فریلنسری کسب درآمد دلاری داشته باشید.

امیر علی نریمانی Guest User
13 آذر 1401 - ساعت 11:07
پاسخ

رویت استراکچر یک نرم افزار جدا از نرم افزار رویت هست یا بخشی از نرم افزار رویت؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر

رویت (Revit Structure) یکی از شاخه های نرم افزار رویت است که مخصوص تهیه نقشه های کارگاهی و اجرایی می باشد.

غزل گلبهار Guest User
11 آبان 1401 - ساعت 17:55
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

مسعود کیانی Guest User
08 شهریور 1401 - ساعت 11:44
پاسخ

برای تهیه نقشه های شاپ دراوینگ از رویت استراکچر بهتر استفاده کنیم یا تکلا؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

در ایران برای سازه های فلزی، استفاده از نرم افزار تکلا استراکچرز مرسوم تر هست ولی در کل رویت استراکچرز آینده بسیار روشنی دارد (هم در ایران و هم برای مهاجرت)

عباس مصیبی Guest User
25 مرداد 1401 - ساعت 09:52
پاسخ

به غیر از نرم افزار رویت از چه نرم افزارهای دیگه ای برای مدلسازی اطلاعات ساختمان بیم میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از تکلا استراکچرز و آرشیکد هم میتونید استفاده کنید.

محسن رستمی Guest User
06 مرداد 1401 - ساعت 10:45
پاسخ

وقت بخیر من رشته‌ی تحصیلیم عمران هست میخواستم بدون چه نرم افزارهایی رو باید یاد بگیرم و پرکاربردترین نرم افزارهای این حوزه چیه ممنون میشم راهنماییم کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزارهای زیادی برای رشته عمران وجود دارد دارد که در مقاله بهترین نرم افزارهای عمرانی به صورت کامل این نرم افزارها رو معرفی کرده ایم میتونید مطالعه کنید.