cast
یاسمن کاتب

10+ تکنیک‌ مهم و کاربردی در نرم‌افزار تری‌دی‌مکس {3Ds max}

یاسمن کاتب
28 شهریور 1400
1193
6
متن مقاله

تکنیک‌های کاربردی تری‌دی‌مکس

تری‌دی‌مکس محصول شرکت Autodesk یک برنامه فوق العاده قدرتمند با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بی شمار است که تسلط بر آن نیاز به زمان و تمرین زیادی دارد. با این حال، شما می‌توانید اصول اولیه آن را با کمی زمان و تمرین فرا بگیرید، و از امکانات فوق العاده آن بهره ببرید. البته بخشی از زیبایی فرآیند طراحی این است که همیشه جایی برای بهبود نحوه کار و بررسی دقیق‌تر آنچه ایجاد کرده اید وجود دارد.در این مقاله تکنیک‌های اساسی نرم‌افزار تری‌دی‌مکس و نکاتی برای طراحی و کار با تری‌دی‌مکس را به شما آموزش می‌دهیم، پس با ما همراه باشید. علاقه مندان به آموزش نرم افزار تری دی مکس میتوانند با تهیه پکیج آموزش تری دی مکس از سایت آپادمی به این نرم افزار مسلط شوند.

تکنیک های کاربردی در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: نرم‌افزار تری‌دی‌مکس چیست؟

1.  کار با اشکال هندسی

هنگام مدل‌سازی در 3ds max یا کار با اشکال هندسی، همیشه از مقیاس 1: 1 استفاده کنید و عناصر(element) را با نامی منطقی نامگذاری کنید زیرا تشخیص آنها در صحنه‌های پیچیده راحت‌تر است. از لایه‌ها و گروه‌ها (Group) برای گروه‌بندی چند عنصر با هم استفاده کنید و هنگام تکرار یک چیز، به جای کپی مستقیم، نمونه‌ای از آن ایجاد کنید. به این ترتیب، وقتی هندسه(geometry) یا ماده‌ای(material) را روی یکی از موارد تغییر می‌دهید  بقیه موارد نیز بر همین اساس تغییر می‌کنند.

تکنیک در تری دی مکس

2. مجزا کردن (Isolate)

در صحنه‌های پیچیده، جدا کردن آبجکت‌ها با کلیک راست> جداسازی (right click > Isolate) با پنهان کردن بقیه اجزای صحنه، به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بر روی ویرایش یا ساخت یک مورد جداگانه تمرکز کنید.

3. جمعیت(Populate)

از ویژگی جمعیت در3ds max  برای قرار دادن گروه‌های بزرگ از انسان‌ها خود از کتابخانه داخلی(built-in library) در صحنه استفاده کنید. با استفاده از این تکنیک تری‌دی‌مکس راحت‌تر می‌توانید آنها را متحرک‌سازی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله سخت‌افزار مورد نیاز تری‌دی‌مکس را مطالعه کنید.

4. نحوه مدل‌سازی کارآمد

قبل از انجام مدل‌سازی دقیق، دوربین خود را داخل 3ds max حرکت دهید تا بتوانید نقاط دلخواه و عکس‌های فریم را انتخاب کنید. به این ترتیب، شما فقط باید آنچه را که دوربین می‌بیند مدل کنید و با این کار می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید. این تکنیک همچنین به شما کمک می‌کند تا از این که بخواهید همه مدل‌های خود را در یک تصویر با یک زاویه وسیع و غیر واقعی نشان دهید و کل صحنه را به تصویر بکشید، اجتناب کنید و در مقابل سعی کنید از لنزهای با زاویه باریک استفاده کنید و اگر نیاز به نشان دادن قسمت بیشتری از صحنه دارید، دوربین را به عقب بکشید و از صفحه برش(clipping plane) استفاده کنید.

5. استقبال از عکاسی در دنیای واقعی 

نرم‌افزارهای رندرینگ امکان تغییر تنظیمات دوربین و محیط را برای دور زدن محدودیت های عکاسی در دنیای واقعی، به منظور ایجاد یک تصویر خاص فراهم می‌کنند، اما انجام این کار به طور مداوم منجر به ایجاد یک ظاهر CGI مشخص و همیشگی می‌شود. اگر با فلسفه تلاش برای تکرار عکاسی از آبجکت‌های واقعی را پیش بگیرید، تصاویر شما کیفیت عکاسی را خواهند داشت.

تکنیک برای واقعی تر شدن در تری دیمکس

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟


6. رندرگیری حرفه‌ای

اگر از موتور رندر خاصی (مانند V-Ray) استفاده می‌کنید، مطمئن شویدکه تمام مواد (material) در صحنه برای آن موتور رندر خاص بهینه شده اند. با این روش می‌توانید از انجام تکنیک‌های سخت هنگام رندرگیری در مصالح(materials) و نورپردازی اجتناب کنید.

7. ایجاد آبجک‌های واقع گرایانه

به نحوه رفتار اشیا و سطوح مختلف در شرایط مختلف نور توجه کنید، شمابه ندرت می‌توانید سیاهی یا سفیدی کاملاً خالص را در دنیای طبیعی پیدا ‌کنید، بنابراین از مقدار RGB مشکی خالص (value of 0)، که تمام نور را به خود جذب می‌کند، و مقدار RGB سفید خالص (value of 255)، که همه نور را منعکس می کند، خودداری کنید. همچنین شما در دنیای واقعی به ندرت یک شی فیزیکی با لبه‌های خیلی تیز پیدا خواهید کرد. لبه‌های صاف 90 درجه به جسم اجازه می‌دهد در زیر منبع نور واقع‌بینانه‌تر رفتار کند.

تکنیک های مهم در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

8. بصورت رئال(واقع گرایانه) نورپردازی کنید

نورپردازی خود را بر اساس محیط‌های واقعی انجام دهید تا بافت و رنگ مواد(material) شما واقعی‌تر به نظر برسد. در محیطی مشابه آنچه که در حالت اتوماتیک رندرگیری می‌کنید عکس بگیرید و به سرعت شاتر، دیافراگم و سرعت ISO در دوربین توجه کنید؛ این مقادیر را روی دوربین فیزیکی داخلی تری‌دی‌مکس نیز اعمال کنید و شدت منبع نور خود را (مثلا، HDRI یا خورشید) تغییر دهید تا سطح روشنایی شبیه آنچه در عکس واقعی است باشد. با این تکنیک شما اساساً یک نورپردازی با استفاده از ارزش های دنیای واقعی ایجاد کرده اید و می‌توانید تنظیمات دوربین فیزیکی را برای کنترل میزان روشنایی همانطور که برای گرفتن عکس واقعی انجام می‌دهید تنظیم کنید.

ممکن است برای برجسته کردن عناصر خاصی نیاز به افزودن چراغ‌های دیگری در اطراف صحنه داشته باشید، توجه کنید که شدت آنها را بصورت طبیعی تنظیم کرده و از بازتاب نور بیش از حد جلوگیری ‌کنید. به علاوه به یاد داشته باشید که هرچه منابع نوری و مواد بازتابنده بیشتری در صحنه خود داشته باشید ، زمان رندرگیری تصویر طولانی‌تر خواهد بود.

9. خروجی خود را بهینه کنید

همیشه رندرهای خود را با فرمت فایل‌های TIFF 32 و هرگز با JPEG ذخیره نکنید. JPEG یک فرمت فشرده است و میزان اطلاعاتی که پس از تولید می‌توانید با آن کار کنید را محدود می‌کند. TIFF 32 یک فایل فشرده نشده است و به شما امکان می‌دهد پس از تولید، کنترل بسیار بیشتری بر نور و تنظیم نوردهی داشته باشید.

تری دی مکس چه کنیک هایی دارد

10. نرم‌افزار تری‌دی‌مکس را به‌روز‌رسانی و ذخیره کنید

3ds max یک برنامه پیچیده است، پس سعی کنید همواره آخرین نسخه آن را بررسی کنید تا از به ویژگی‌ها در بروزرسانی و رفع اشکالات احتمالی با خبر شوید.
همیشه قبل از هرگونه تغییر یا شروع رندر پروژه‌تان را ذخیره کنید. همچنین باید به طور تدریجی فایل‌هایتان را بعنوان پشتیبان ذخیره کنید تا در صورت خراب شدن فایل فعلی، بتوانید به آنها برگردید. تری‌دی‌مکس قابلیت ذخیره افزایشی نیز دارد (file > save as >click the + button)، که با هر بار ذخیره یک پسوند شماره دار به نام فایل شما اضافه می کند.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش وی ری و کرونا

کلام آخر

همانطور که می‌دانید تری‌دی‌مکس برنامه‌ای گسترده با تکنیک‌های فراوان است و شما می‌توانید با تحقیق و مطالعه ویژگی‌های بیشتری از آن را یاد بگیرید و مدل‌های خلاقانه‌ای ایجاد کنید.
شما علاقمندان می‌توانید با تهیه دوره آموزش تری‌دی‌مکس مجموعه آپادمی کاملا بر نحوه رندرگیری مسلط شده و تمامی تکنیک‌ها و میانبر‌های آن را فرا بگیرید و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید.

کارت رویت
کارت لومیون
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش، شرح خواهیم داد که چگونه یک استودیو با نورپردازی حرفه ای...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
نرم افزار 3ds max یکی از حرفه‌ای‌ترین و معروف‌ترین نرم‌افزار‌های سه‌بع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نرگس پارسایی Guest User
01 آذر 1401 - ساعت 11:32
پاسخ

وقت بخیر ببخشید آموزش مقدماتی تری دی مکس هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش تری دی مکس به صورت مقدماتی تاپیشرفته (صفر تاصد) آموزش داده شده.

مهتا نیکزاد Guest User
24 خرداد 1401 - ساعت 11:10
پاسخ

برای آموزش یک نرم افزار سه بعدی شما چه نرم افزاری رو پیشنهادی میکنید؟ تری دی مکس و یا اسکچاپ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو نرم افزاهای خوبی هستن ما در مقاله تفاوت اسکچاپ و تری دی مکس این دو نرم افزار رو باهم مقایسه کردیم میتونید مطالعه کنید.

سینا حاجتی Guest User
16 آذر 1400 - ساعت 16:40
پاسخ

من یه مشکلی دارم وقتی آبجکت هامو در تری دی مکس تکثیر میکنم سیستمم هنگ می کنه علت هنگ کردن و کند شدن تری دی مکس چیه میشه لطفا راهنماییم کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

کند شدن تری دی مکس شما می‌تونه به علت سنگین شده ویوپورت باشه و این به قدرت کارت گرافیک سیستم وابسته است و زمانی که قدرت کارت گرافیک شما کافی نباشه با سنگین شدن ویوپورت سیستم دچار مشکل میشه و سرعت و عملکرد سیستم شما کاهش پیدا می‌کنه.