cast
مرجان هرندی

10 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی (لیست مرجع 2024)

مرجان هرندی
18 مرداد 1401
12423
26
متن مقاله

بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی

افراد برای ارائه ایده‌های ذهنی و طرح های خود نیازمند روشی هستند تا بتوانند طرح و ایده خود را برای مخاطب به شکلی قابل تجسم در بیاورید تا بتوانند خلاقیت و توانایی خود را به خوبی به مخاطبان و کارفرما ارائه دهند. اما همانطور که میدانید فقط صحبت کردن در مورد طرح و ایده های ذهنی کافی نیست و باید یک نمونه اولیه از طرح را مخاطب خود نشان دهید تا درک بهتری از طرح شما داشته باشند. امروزه استفاده از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی این مشکل را برای تمامی افراد در حوزه های مختلف رفع کرده است. استفاده از این نرم افزارهایمدل های سه بعدی که در انیمیشن، بازی، معماری، طراحی محصولات صنعتی و تبلیغات استفاده می شوند، نقش مهمی در دنیای گرافیک دیجیتال ایفا می کرده. و این امکان را با شما می‌دهد تا ایده های خود را بدون اتلاف با انتخاب یک نرم افزار سه بعدی مدلسازی و ارائه دهید. یکی از حوزه هایی که از نرم افزارهای مدلسازی بسیار کاربرد دارند معماری میباشد  در واقع استفاده از برنامه‌های مدلسازی به بخش جدایی‌ناپذیر  در حوزه معماری تبدیل شده‌اند. زیرا  معماران به کمک این نرم‌افزارها می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود جهت انتقال به کارفرمایان، تیم اجرایی و ... به بهترین شکل ارائه دهند. یکی از دغدغه های همیشگی مدل سازان ، طراحان و البته مهندسان پیدا کردن کاربردی ترین و بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی و مدل سازی است. در ادامه به توضیح بهترین نرم افزار های طراحی سه بعدی می پردازیم. تا شما بتوانید با شناخت هر نرم افزار و آشنایی با قابلیت های آن‌ها مناسب ترین نرم افزار را برای کار خود انتخاب کنید.

بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

نرم افزار تری دی مکس (3Ds Max)

در حوزه مدلسازی سه بعدی نرم افزارهای بسیار زیادی با قابلیت های گوناگونی وجود دارد اما نرم تری دی مکس همچنان یکی از بهترین‌ها در زمینه مدلسازی سه بعدی معماری به حساب می‌آید. این نرم افزار یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی میباشد که برای ساخت انیمیشن، طراحی بازی‌های کامپیوتری، تولید جلوه‌های سینمایی، طراحی معماری و … استفاده می‌شود. نرم افزار 3Ds Max نرم افزار حرفه ای برای مدلسازی های سه بعدی با جزییات بالا میباشد که اکثر طراحان معمار برای پروژه‌های معماری از آن استفاده می‌کنند. شما میتوانید پس از مدلسازی از دیگر قابلیت ها این نرم افزار بهرمند شوید و با استفاده از موتور رندرهای مختلف مانند وی ری کرونا لومیون و... از مدل‌های سه بعدی ساخته شده در تری دی مکس رندرهای رئال تهیه کنید. اگر علاقه مند به آموزش نرم افزار تری دی مکس هستید میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش تری دی مکس را تهیه کنید.

نرم افزار تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نرم افزار اسکچاپ  (Sketch Up)

یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدلسازی سه بعدی در حوزه معماری نرم افزار اسکچاپ است. این نرم افزار بسیار کاربردی کم حجم بوده و دارای روابط کاربری بسیار ساده بوده به همین دلیل باعث جلب نظر بسیاری از کاربران شده است. در حوزه معماری از این نرم افزار طراحان و معماران برای خلق کانسپت‌ اولیه پروژه‌ ها استفاده می کنند. برای SketchUp پلاگین‌های متعددی تعریف شده است که قابلیت‌های زیادی به آن می افزاید و این امکان را به شما می‌دهد تا مدل‌سازی دقیق تری داشته باشد. با توجه به اینکه اغلب نرم افزارهای مدلسازی دارای ساختمان بسیار پیچیده هستند سازندگان این نرم افزار اسکچاپ را به گونه ای طراحی کرده اند که قابل استفاده برای همه مصرف کنندگان باشد همین امر باعث افزایش سرعت یادگیری و انجام پروژه‌ها در اسکچاپ شده است اما این سادگی کار و محیط روان نرم‌افزار نشان دهنده ضعیف بودن یا پاسخگو نبودن نیاز مصرف کننده نیست.بلکه کاملا برعکس است و این نرم‌افزار بسیار قدرت‌مند بوده  و حتی پلاگین هایی دارد که با استفاده از آن رندرهای رئال و بسیار واقعی می توان گرفت.

مقاله پیشنهادی: اسکچاپ چیست؟

نرم افزار اسکچاپ

نرم افزار رویت (Rvite)

نرم افزار رویت یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی ساختمان است که محصول شرکت Autodesk می باشد و شما را از استفاده از از چندین نرم افزار مختلف بی نیاز می کند. با استفاده از این نرم افزار شما میتوانید علاوه بر انجام ترسیمات دو بعدی و مدلسازی سه بعدی کلا ترسیمات مانند ترسیم نما و برش، ترسیم و تهیه نقشه های ساختمانی و اجرایی و متره برآورد را نیز از این نرم افزار استفاده کنید. یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم است که در درجه اول برای رشته‌ معماری، عمران و رشته‌های حوزه ساخت و ساز کاربردی بسیار ویژه دارد. با استفاده از این نرم افزار میتوانید پس از مدلسازی با استفاده از پلاگین وی ری و اینسکیپ و نرم افزارهایی مانند لومیون از مدل سه بعدی خود رندر رئال بگیرید.برای آموزش این نرم افزار کافیست وارد سایت آپادمی شوید و پکیج آموزش رویت را تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

نرم افزار رویت

نرم افزار اتوکد (AutoCAD)

نرم افزار AutoCAD محصول محبوب شرکت اتودسک یکی از اولین و بهترین نرم افزارهای طراحی و ترسیم نقشه‌های فنی و مهندسی برای سایر رشته های مهندسی معماری عمران و... می‌باشد که قابلیت طراحی به صورت دو بعدی و سه را داراست  و خروجی های گرفته شده از آن در دیگر نرم افزار‌های سه بعدی قابل استفاده است. با وجود قابلیت های بی نظیر این نرم افزار از اتوکد در حوزه سه بعدی کمتراز سایر نرم افزار های مدلسازی استفاده می‌شود زیرا امروزه با پیشرفت و توسعه نرم‌افزارهای مختلف مدلسازی سه بعدی استفاده از کد سه بعدی چندان پرطرفدار نیستو سایر کاربران از سایر نرم افزارهایمدل سازی سه بعدی استفاده می‌کنند.  برای انجام ترسیمات دو بعدی و سه بعدی میتوانید با تهیه پکیج آموزش اتوکد از سایت آپادمی این نرم افزار را به صورت صفر تاصد یاد بگیرید.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

نرم افزار اتوکد

نرم افزار راینو (Rhino)

نرم افزار راینو (Rhinoceros 3D) نرم افزاری بسیار قدرتمند برای طراحی سه‌بعدی است که برای رشته‌های معماری، عمران، مکانیک، طراحی جواهر آلات و طراحی‌های صنعتی، بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن استفاده می‌شود. در این نرم افزار شما میتوانید فرم‌های سیال و ارگانیک و حجم‌های پیچیده با دستورهای بسیارساده ایجاد کنید به همین علت سرعت مدلینگ بسیار بالایی دارد. مدلینگ در این نرم افزار بر پایه خطوط نربز (Nurbs) است. خطوط نربز خطوط خاصی هستند که تعریف ریاضی و هندسی دارند و به همین دلیل مدلینگ در راینو بسیار دقیق تر و با جزییات بسیار بیشتری انجام می‌شود. قابلیت راینو برای ساخت فرم‌های منحنی آن را به ابزاری برتر در این زمینه تبدیل کرده است که کمتر نرم‌افزاری توان رقابت با آن را دارد. این نرم افزار دارای یک پلاگین بسیار قدرتمند به نام گرس هاپر می‌باشد که برای طراحی و مدلسازی طرح‌های پارامتریک استفاده می‌شود. برای تهیه پکیج آموزش راینو میتوانید به سایت آپادمی مراجعه کنید.

نرم افزار راینو

مقاله پیشنهادی: راینو چیست؟

نرم افزار  آرشیکد  (ArchiCAD)

نرم افزار آرشیکد محصول شرکت Graphisoft می‌باشد که امکاناتی مشابه به نرم افزار رویت دارد و برای ترسیم و تهیه نقشه های دو بعدی و مدلسازی سه بعدی استفاده می‌شود و یک پکیج کامل برای طراحی‌های دوبعدی و سه بعدی و ترسیم، و شبیه‌سازی‌های معماری است که امکانات فوق‌العاده ای برای شبیه‌سازی سه بعدی مدل‌های ساختمانی دارد. آرشیکد یکی از نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم نیز می‌باشد. همچنین ندر این نرم افزار شما میتوانید پس از مدلسازی مانند رویت از امکان رندرگیری درون نرم‌افزار استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: آرشیکد چیست؟

نرم افزار زیبراش (Zbrush)

نرم افزار ZBrush  نرم افزاری حرفه‌ای و قدرتمند برای مجسمه‌سازی سه‌بعدی است که اغلب برای طراحی کاراکتر‌های سه‌بعدی، انیمیشن‌سازی و مجسمه‌سازی و طراحی جواهرات استفاده می‌شود. نرم‌افزار زیبراش با ادغام کردن تکنولوژی‌های نقاشی، متریال‌دهی و مدل‌سازی دو و سه بعدی به ابزاری قدرتمند برای هنرمندان و انیمیشن‌سازان تبدیل شده است. در این نرم افزار شما میتوانید با استفاده از انواع براش‌های مختلف و ابزار‌های خاص وجود در آن انواع چهره و مو و جزییات را مدلسازی کنید. زیبراش نرم افزاری مناسب برای مدل‌های سه بعدی با جزییات است که میتونید پس از اتمام مدلسازی از مدل خود در زیبراش رندر بگیرید.

مقاله پیشنهادی: زیبراش چیست؟

نرم افزار زیبراش

نرم افزار بلندر (Blendr)

نرم افزار بلندر Blendr یک نرم‌افزار گرافیکی رایانه‌ای است که امکان مدل سازی تصاویر و انیمشن سازی را  با استفاده از هندسه و اشکال هندسی در اختیار شما قرار می‌دهد. این ویژگی باعث شده است که این نرم‌افزار در همه رشته‌ها طراحی و ساخت طلا و جواهرات، ساخت انیمیشن، بازی های ویدیویی، طراحی های معماری و … کاربرد داشته باشد.این نرم افزار دارای پلاگین‌های متنوعی می باشد که استفاده از آن را برای کاربران بسیار سریع و ساده نموده است. این نرم افزار به صورت رایگان و با منبع باز در دسترس کاربران قرار گرفته است و بر روی همه سیستم‌ عامل ها از جمله مکینتاش، ویندوز و لینوکس به صورت کاملا رایگان قابل نصب و استفاده است و از نظر حجمی جزو نرم افزارهای کم حجم و سبک شناخته می شود.

مقاله پیشنهادی: بلندر چیست؟

نرم افزار بلند

نرم افزار مایا (Maya)

مایا  یکی دیگر از نرم افزارهای تولید شده توسط اتودسک است. که از قدرتمند‌ترین و بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن سه بعدی در دنیا محسوب میشود. از ویژگی‌های خاص این نرم افزار ایجاد تغییر در ساختار برنامه‌نویسی آن است.که کاربر می‌توانند با تغییر آن به تمامی امکانات آن دسترسی داشته باشد. Maya علاوه بر صنعت فیلم و سینما، در صنعت خودرو‌سازی هم کاربرد ویژه‌ای دارد. در هر صنعتی که طراحی های پیچیده و البته دقیقی نیازی داشته باشیم می‌توان از مایا استفاده کرد. همه پلاگین‌های موجود در دنیا و حتی پلاگین‌های مخصوص نرم افزار های دیگر بر مایا قابل نصب و استفاده می باشد. برای سایر نرم افزار‌های سه بعدی و انیمیشن خروجی مخصوص دارد و قابلیت وارد کردن فایل از آنها را هم دارد.

مقاله پیشنهادی: مایا چیست؟

نرم افزار مایا

نرم افزار سینما فوردی (Cinema 4D)

نرم افزارسینما فوردی یک نرم افزار مخصوص برای رندرینگ، مدل سازی سه بعدی و انیمیشن است که توسط شرکت Maxon آلمان تهیه و تولید شده و با امکانات خاص خود به سرعت در بین نرم افزاران مدلسازی سه بعدی معروف و محبوب شده است. محیط کلی کار با این نرم افزار قابلیت شخصی‌سازی برای هر فرد را دارد، تا طبق منو‌های مورد نظر خود به کار با آن بپردازد. نکته جالب در پروژه های کار شده با سینما فوردی این است که می توان چندین ویرایش از یک صحنه را در یک فایل واحد ذخیره کرد. کار کردن با سینما فوردی بسیار ساده و سریع است.

نرم افزار سینما فوردی

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش رندرینگ

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت راینو
کارت متره و برآورد

مقالات مشابه

معماری
نرم افزارهای مورد استفاده: Maya, Photoshop, Substance Painter, ZBrush,...
سه بعدی سازی
آموزش مدلسازی کاراکتر سوپر ماریو در زیبراش
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فرناز عرب Guest User
07 دی 1402 - ساعت 14:03
پاسخ

وقت بخیر
نرم افزارهای طراحی سه بعدی که معرفی کردیدقابل نصب برای ویندوز هست فقط؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، بسیاری از نرم افزارهای طراحی سه بعدی که معرفی کردیم، برای سیستم عامل macOS نیز قابل استفاده هستند.

ساسان مالکی Guest User
23 مرداد 1402 - ساعت 16:45
پاسخ

چرا در بازار کار نرم افزار تری دی مکس نسبت به نرم افزارهای دیگه محبوبیت بیشتری داره ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار تری دی مکس به دلایل مختلفی از جمله امکانات بی نظیر این نرم افزار مدل سازی، منابع آموزشی بسیار زیاد ، مدل های و متریال های آماده، سازگاری مناسب با سایر نرم افزار ها، پلاگین های کاربردی بسیار زیاد، رابط کاربری خوب و مطلوب و … باعث شده محبوبیت بیشتری نسبت به سایر نرم افزارها داشته باشه.

امین سلطانی Guest User
13 تیر 1402 - ساعت 16:41
پاسخ

بسیار عالی ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشد.

ساناز بیات Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 16:10
پاسخ

لطفا راجب بازار کار این نرم افزارها هم توضیح بدید چجوری میتونیم با آموزش این نرم افزار ها کسب درآمد کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با آموزش هر یک از این نرم افزارها میتونید وارد بازار کار بشید و کسب درآمد کنید همچنین میتونید از طریق سایت های مختلف به صورت فریلسنری کسب درآمد دلاری داشته باشید.

حسین سلطانی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 13:55
پاسخ

وقت بخیر ممنون از توضیحات کامل و جامعی که دادید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

فریبا ملائی Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 10:10
پاسخ

سلام برای طراحی و مدلسازی صفر تا صد مبلمان و سرویس خواب چه نرم افزاری مناسبه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از سایر نرم افزارهای سه بعدی میتونید استفاده کنید ولی 5 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی مبلمان رو در مقالات قبلی معرفی کردیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

اردلان طاهری Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 12:08
پاسخ

سلام وقت بخیر از نظر گرافیکی و با کیفیت تر بودن خروجی که بدست میاریم کدوم برنامه بهتره برای ساخت انیمیشن ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از نرم افزار مایا، بلندر و تری دی مکس استفاده کنید.

شهرزاد سعادت Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 13:49
پاسخ

ببخشید میشه لطفا راهنماییم کنید برای طراحی کابینت آشپزخانه کدوم برنامه مناسب هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای طراحی کابینت در بخش مقالات آموزشی ما 9 نرم افزار رو معرفی کردیم که میتونید مطالعه کنید.

امیر هوشنگی Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 12:09
پاسخ

وقت بخیر برای مدلسازی و ساخت آبجکت برای فروش در سایت ها بهتره از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر وقت بخیر
از سایر نرم افزار های سه بعدی میتونید استفاده کنید.

آرزو روستمی Guest User
08 آذر 1401 - ساعت 11:44
پاسخ

نمیدونم کدوم نرم افزار رو یاد بگیرم رویت یا تری دی مکس بین نرم افزارهایی که معرفی کردید بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی کدوم هست ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
اگر هدف شما از مدلسازی تهیه دقیق نقشه های اجرایی و فنی مهندسی هست نرم افزار رویت رو میتونید انتخاب کنید اما اگر صرفا قصد شبیه سازی معماری رو دارید و میخواهید نرم افزاری رو یاد بگیرید که بتونید طراحی سه بعدی انجام بدید نرم افزار تری دی مکس میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه

علی اکبر مقیمی Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 11:47
پاسخ

سلام وقتتون بخیر
ببخشید از بین نرم افزارهایی که معرفی کردید کدوم نرم افزار طراحی سه بعدی ساده تر هست و برای یادگیری به زمان کمتری نیاز داره ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار اسکچاپ محیط ساده تری داره نسبت به سایر نرم افزار های سه بعدی ولی شما ابتدا باید با توجه به هدفتون نرم افزار سه بعدی مورد نیاز خودتون رو انتخاب کنید.

ارغوان پور صمیمی Guest User
05 آبان 1401 - ساعت 11:28
پاسخ

من برای مدلسازی سه بعدی از نرم افزار تری دی مکس استفاده میکنم واقعا نرم افزار خوبیه من در حوزه مدلسازی سه بعدی تری دی مکس رو پیشنهاد میکنم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله نرم افزار تری دی مکس یکی از بهترین و محبوب ترین نرم افزار های سه بعدی هست.

موفق باشید.

میلاد کمالی Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 11:55
پاسخ

از بین این نرم افزارهایی که معرفی کردید از کدوم نرم افزار میتونیم برای طراحی های صنعتی هم استفاده کنیم؟ بهترین نرم افزار برای طراحی سه بعدی صنعتی چه نرم افزار ی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای طراحی صنعتی میتونید از سالیدورک، اتوکد، تری دی مکس، راینو وسایر نرم افزارهایی که معرفی کردیم استفاده کنید ولی به طور کلی یکی از بهترین نرم افزارها برای طراحی صنعتی سالیدورک است.