cast
مرجان هرندی

آموزش نحوه استفاده از آبجکت در تری دی مکس (3D Max) همراه با متریال

مرجان هرندی
26 دی 1400
6954
19
متن مقاله

آموزش نحوه استفاده از آبجکت در تری دی مکس

شاید برای بسیاری از کاربرانی که تازه کار با نرم‌افزار 3Ds Max شروع کرده‌اند سوال باشد که استفاده از آبجکت‌های آماده در مدلسازی‌ها چه تاثیری دارد و یا نحوه استفاده و وارد کردن این آبجکت‌ها چگونه است؟ همانطور که می‌دانید همه طراحان و تری دی آرتیست‌‌ها هنگام مدلسازی طرح‌های خود از آبجکت‌های آماده برای بهتر شدن رندر‌ها و تکمیل مدلسازی خود و همچنین بالا بردن سرعت خود حین انجام پروژه‌ها از این مدل‌ها استفاده می‌کنند زیرا مدلسازی این آبجکت‌ها بسیار زمانبر می‌باشد و نیاز به تجربه و دقت بالا در انجام این مدلسازی‌ها است. افرادی که در زمینه تری دی مکس حرفه‌ای تر هستند با مدلسازی آبجکت‌های مختلف و با کیفت و قرار دادن آن‌ها در سایت‌های فروش آبجکت این امکان را به شما می‌دهند تا با انتخاب و خرید آبجکت مورد نظر خود، آن‌ها را از سایت دانلود کنید و در پرروژه‌های خود استفاده کنید در این مقاله ما قصد داریم نحوه استفاده و وارد کردن این آبجکت‌ها در نرم‌افزار تری دی مکس را آموزش دهیم با ما همراه باشید.اگر غلاقه مند به آموزش این نرم‌افزار هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پکیج آموزش تری دی مکس را از سایت آپادمی تهیه کنید و از این نرم‌افزار بی نظیر برای مدلسازی طرح‌‌ها و ایده‌های خود استفاده کنید.

 نحوه استفاده از آبجکت در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نحوه وارد کردن آبجکت یا مدل سه بعدی در تری دی مکس

برای استفاده از آبجکت‌های آماده در مدلسازی‌های خود در نرم‌افزار تری دی مکس، باید نحوه استفاده و وارد کردن مدل‌های سه بعدی به محیط تری دی مکس را یاد بگیرید برای واردکردن آبجکت ها به محیط تری دی مکس دو روش وجود دارد که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد.

روش اول برای واردن کردن آبجکت در تری دی مکس

اولین روش برای وارد کردن آبجکت و مدل‌های سه بعدی در تر دی مکس از طریق درگ کردن آبجکت در نرم‌افزار تری دی مکس است. برای این کار کافیست فایل آبجکت مورد نظر را که در فولدر آبجکت قرار دارد را انتخاب و توسط موس در داخل محیط تری دی مکس درگ کرده که این روش روشی بسیار مرسوم است که بیشتر افراد از آن استفاده می‌کنند با استفاده از این روش می‌توانید خیلی سریع و راحت فایل آبجکت خود را وارد نرم‌افزار تری دی مکس کنید هنگامی که فایل را در محیط تری دی مکس درگ می‌کنید یک منو برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد که باید گزینه Merge File را از این منو انتخاب کنید با انتخاب گزینه Merge File آبجکت وارد نرم‌افزار تری دی مکس می‌شود و شما می‌توانید از آن در مدلسازی‌ها و رندرهای خود استفاده کنید.

درگ کردن فایل آبجکت در محیط تری دی مکس

روش دو نحوه استفاده از آبجکت در تری دی مکس

دومین روش نحوه استفاده از آبجکت در تری دی مکس از طریق منوی File است در این روش ابتدا باید وارد منوی File شوید و از گزینه import روی گزینه Merge کلیک کنید تا پنجره Merge File برای شما باز شود سپس از پنجره ظاهر شده به پوشه آبجکت مورد نظر خود رفته و فایل آبجکت خود را انتخاب کرده و روی دکمه open کلیک کنید تا آبجکت وارد تری دی مکس شما شود. با انتخاب File و Merge در پنجره باز شده گزینه all را انتخاب کنید تا تمام آبجکت‌ها وارد تری دی مکس شود. 

Merge کردن آبجکت در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: بهترین سایت‌های دانلود آبجکت تری دی مکس

آوردن آبجکت آماده با متریال در تری دی مکس

یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران با آن مواجه می‌شوند این است که مسیر‌های وارد کردن آبجکت را می‎دانند و به درستی آبجکت را وارد نرم‌افزار می‌کنند اما مشکلی که در کار آن‌ها به وجود می‌آید وارد نشدن متریال‌ها همراه با آبجکت‌های آماده است. یعنی تمام آبجکت‌های آماده‌ی آن‌ها بدون متریال و تکسچر وارد شده که ناچار هستند دوباره متریال دهی را انجام دهند. در این قسمت ما به شما آموزش خواهیم داد که چگونه آبجکت‌های آماده را با متریال وارد تری دی مکس کنید.  

نکته:
به یاد داشته باشید که همیشه باید تکسچر و متریال‌ آبجکت‌های مورد استفاده در پروژه خود را در یک پوشه در کنار فایل اصلی خود کپی کنید تا هنگام وارد کردن آبجکت در تری دی مکس آبجکت همراه با متریال‌ها و تکسچرهای خود وارد نرم‌افزار شود. اگر این کار را انجام ندهید آبجکت مورد نظر به صورت خام رندر گرفته می‌شود و هیچ تکسچر و متریالی نخواهد داشت در صورتی که قبل از وارد کردن آبجکت به تری دی مکس خود فراموش کردید متریال آبجکت‌ها را در پوشه اصلی فایل پروژه خود کپی کنید، می‌توانید از روش زیر برای نمایش متریال آبجکت‌ها استفاده کنید.

تنظیمات وارد کردن تکسچر و متریال آبجکت ها

برای وارد کردن تکسچر و متریال آبجکت‌ها ابتدا از قسمت نوار منوی بالا بر روی گزینه Customize کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه Configure User Paths را انتخاب کنید.

وارد کردن تکسچر و متریال آبجکت ها

بعد از کلیک روی این گزینه یک پنجره برای شما باز خواهد شد که باید وارد سر برگ External Files  شوید و مسیر  تکسچرها را تعریف کنید. برای این کار باید روی Add کلیک کنید تا به پنجره Choose New External File Path دسترسی پیدا کنید و مسیر پوشه‌ی آبجکت مورد نظر خود را وارد کنید و گزینه Use Paths را بزنید و بعد از انتخاب مسیر بر روی OK کلیک کنید پس از انجام این کار می‌توانید از آبجکتی که وارد تری دی مکس کرده اید استفاده کنید و رند بگیرید.

معرفی پوشه آبجکت ها

مقاله پیشنهادی: بهترین سایت‌های دانلود تکسچر

همتنطور که می‌دانید نرم‌افزار تری دی مکس یکی از بهترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای در حوزه شبیه سازی مدل‌های سه بعدی است که در رشته معماری بسیار کاربرد دارد.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت مارولوس دیزاینر

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در...
معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
برای ساخت و مدلسازی یک ستون کلاسیک ساده در نرم افزار 3Ds Max این آموزش...
معماری
در این آموزش رایگان، برای مدلسازی قرنیز در نرم افزار تری دی مکس از ابز...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

شیدا پیروز Guest User
18 آبان 1402 - ساعت 15:26
پاسخ

عالی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

امید ارم روشن Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 15:25
پاسخ

میشه لطفا یک سایت برای دانلود رایگان آبجکت آشپزخانه تری دی مکس معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
شما میتونید از طریق سایت های دانلود آبجکت در دسته بندی آشپزخانه آبجکت های مورد نظر خود تون رو دانلود کنید.

امیر امینیان Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 12:34
پاسخ

سلام اوایل من با درگ کردن و مرج کردن آبجکت رو وارد تری دی مکس میکردم ولی الان گزینه مرج اصلا نمیاد و فقط آبجکت کپی میشه توی صفحه و بعد از یک آبجکت دیگه نمیشه آبجکت وارد کرد . میدونید مشکل از کجا میتونه باشه ؟> ممنون

غزاله عنایتی Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 11:33
پاسخ

من یک فایل آبجکتی رو وارد فایل تری دی مکسم کردم ولی همش خطای Scene Converter میده باید چیکار کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
این خطا مربوط به مشکل در تبدیل صحنه‌ها از یک موتور رندر به موتور رندر دیگر است زمانی که شما در حال وارد کردن یک آبجکت یا یک صحنه به نرم افزار تری دی مکس هستید که با موتور رندر دیگری کار شده است با این ارور مواجه خواهید شد و کل صحنه باید تبدیل شود و یا از فرمت‌های آبجکت متناسب با موتور رندری که می‌خواهید، باید استفاده کنید.

کیان صدیقی Guest User
27 دی 1401 - ساعت 12:25
پاسخ

بسیار عالی خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم موفق باشید.

مهناز Guest User
27 آبان 1401 - ساعت 08:40
پاسخ

سلام من ابجک رو وارد میکنم ولی تکسچر هاشو نمیدونم چطور بزنم آیا ویدیو ای دارید نگاه کنم ؟؟

عرفان Guest User
کاربر مهمان

شما باید روی گزینه add بزنید بعد مسیر آبجکت رو برید ( پوشه ای که آبجکت داخلشه ) تو اون قسمت روی یکی از گزینه ها یک کلیک میکنید بعد use path رو میزنید و بعد ok رو میزنید و آبجکت هاتون وارد میشه
امیدوارم مفید بوده باشه

کمیمیا لطفی Guest User
08 آبان 1401 - ساعت 14:27
پاسخ

عالی بود ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

نازنین پارسایی Guest User
21 خرداد 1401 - ساعت 11:30
پاسخ

میشه چن تا سایت برای دنلود آبجکت معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
سایت های زیادی برای دانلود آبجکت وجود دارد که میتونید از وب سایت هایی مانند Evermotion ،3Dsky ،CGTrader و ... استفاده کنید.

سعید بابایی Guest User
03 خرداد 1401 - ساعت 11:07
پاسخ

سلام وقت بخیر
آیا روشی و یا پلاگینی برای انتقال آبجکت به تری دی مکس از یک فایل به فایل دیگر هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله شما میتونید برای انتقال آبجکت‌های بین دو فایل باز در تری دی مکس، از اسکریپت copitor در تری دی مکس استفاده کنید.

نازنین کرامتی Guest User
11 بهمن 1400 - ساعت 10:44
پاسخ

من هرچی آبجکت وارد فایل تریدی مکس میکنم سیاه میشه علت سیاه شدن آبجکت‌ها در مکس چیه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
علت سیاه شدن آبجکت ها نبودن فایل متریال ها در پوشه محل ذخیره فایل تر ی دی مکس است.