cast
یاسمن کاتب

سخت افزار مورد نیاز اتوکد {AutoCAD} + کاربرد نسخه‌های مختلف

یاسمن کاتب
20 شهریور 1400
26983
12
متن مقاله

سیستم مورد نیاز نرم‌افزار اتوکد

نرم‌افزار اتوکد یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌باشدکه توسط شرکت Autodesk  طراحی و منتشر شده است و در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. اتوکد نیز مانند باقی برنامه‌ها به قطعات سخت‌افزاری خاصی برای اجرا شدن و ارائه بهترین عملکرد نیاز دارد. اگرچه این نرم‌افزار ممکن است بر روی بسیاری از کامپیوترها نصب و اجرا شود اما اگر شما بخواهید بهترین عملکرد را از اتوکد دریافت کنید و  استفاده بهینه‌ای از آن داشته باشید، ممکن است نیاز داشته باشید کمی سخت ‌افزارتان را ارتقا دهید. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که چه سیستمی اتوکد را به بهرین نحو اجرا می‌کند و سخت‌افزار مورد نیاز اتوکد چیست؟ پس با ما همراه باشید. اگر علاقه مند به آموزش این نرم افزار هستید با تهیه پکیج آموزش اتوکد میتوانید به این نرم افزار مسلط شوید و کسب درآمد کنید.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

اتوکد چیست؟

اتوکد نرم‌افزاری برای ایجاد طرح‌های دو بعدی و سه بعدی است  در این نرم‌افزار میتوان هرگونه طراحی دو بعدی و مدل سه بعدی یا ساختاری را که می‌توان با دست کشید را ایجاد کرد. اتوکد همچنین به کاربر امکان می‌دهد تا اشیاء را گروه‌بندی یا لایه‌بندی کند و ویژگی‌هایی اشیا مانند اندازه، شکل و مکان را در آنها ویرایش کند.
اتوکد در حوزه‌های متعدد و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. از این برنامه می‌توان برای ساخت پروژه‌های ساده مانند نمودار یا ارائه‌ها و طرح‌های پیچیده مانند طراحی معماری یک ساختمان استفاده کرد. از دیگر کاربردهای نرم‌افزار اتوکد می‌توان به ساخت طراحی‌های داخلی، طرح‌های هوانوردی، لوگوها، هنرهای زیبا، نقشه‌ها، کارت تبریک، طرح‌های مهندسی و طرح‌های معماری اشاره کرد.


سخت افزار مورد نیاز اتوکد

سخت‌افزار مورد نیاز اتوکد چیست؟

سیستم عامل

اتوکد برای هر دو سیستم‌عامل‌های ویندوز و اپل در دسترس است. برای استفاده در ویندوز، اگر بخواهید از نسخه‌های بالای اتوکد استفاده کنید، بهتر است از Microsoft Windows 10 64 بیتی یا 7 sp1 و یا Microsoft 8.1 استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم ویدیو آموزش درج مساحت اتوماتیک در اتوکد را مشاهده کنید:

 

 

پردازنده (CPU)

وقتی صحبت از CPU می‌شود، می‌دانیم که دو ویژگی اصلی وجود دارد که توانایی CPU را مشخص می‌‌کند:

1. Frequency: فرکانس یک CPU مستقیماً بر تعداد عملیات‌هایی که یک هسته CPU در یک ثانیه می‌تواند انجام دهد تاثیر می‌گذارد (سرعت آن).

2.  Number of cores : تعداد هسته‌ها در واقع همان تعداد هسته‌های فیزیکی موجود درون یک CPU است (چند عملیات را می‌تواند همزمان اجرا کند).

این که فرکانس بالاتر برای اجرای یک نرم‌افزار بهتر است یا تعداد هسته بیشتر، بستگی به این دارد که طراحی یک برنامه برای استفاده از هسته‌های CPU چگونه است. اساس طراحی نرم‌افزار اتوکد بر استفاده از یک رشته است، بنابراین تنها قادر به استفاده از یک هسته واحد CPU می‌باشد.
به همین دلیل، توصیه می‌شود یک CPU را انتخاب کنید که بالاترین فرکانس را دارد. در میان پردازنده‌های در دسترس فعلی، استفاده از  Core i9 11900K یا i7 11700K اینتل که هر دو می‌توانند با یک هسته فعال به 5.0 گیگاهرتز یا بالاتر افزایش برسند توصیه می‌شود. البته اگر با استفاده از Mental Ray رندینگ زیادی انجام دهید، بهتر است یک CPU با تعداد هسته‌های بیشتر را انتخاب کنید.

پردازنده مناسب اتوکد

کارت گرافیک (GPU)

در اتوکد، کارت ویدیو قطعه مهمی است زیرا مدل‌های دو‌بعدی و سه‌بعدی را روی صفحه نمایش می‌دهد. البته فقط مدل‌های سه‌بعدی هستند که به یک کارت گرافیک بهتر از معمولی نیاز دارند، بنابراین اگر شما فقط با مدل‌های دو بعدی کار می‌کنید، بهتر است پول‌تان را به خرید یک CPU سریعتر، یک SSD یا RAM بیشتر اختصاص دهید.
در هر صورت، استفاده از کارت NVIDIA Quadro برای داشتن عملکرد بهتر توصیه می‌شود. کارت‌های اصلی GeForce نیز از نظر فنی عملکرد خوبی دارند اما شرکت اتودسک برای استفاده از اتوکد به طور رسمی آنها را  تأیید نکرده است. به همین دلیل، استفاده از کارت Quadro بیشتر توصیه می‌شود.

در اکثر موارد هرچه کارت گرافیک سریعتری داشته باشید، هنگام کار با مدل‌های سه‌بعدی نیز کارکرد بهتری (از نظر فریم بر ثانیه) خواهید داشت. با این حال، به جز در پروژه‌های پیچیده و سنگین، استفاده از هر کارتی که سریعتر از یک کارت حرفه‌ای میان رده NVIDIA باشد مزیت قابل ملاحظه‌ای ندارد. یکی از گزینه‌های مناسب برای اتوکد RTX A4000 است، البته همین کارت نیز برای بسیاری از کاربران ممکن است بیشر از کافی باشد، به خصوص کسانی که بیشتر با نقشه‌های دو بعدی سروکار دارند. همچنین اتوکد استفاده خیلی کمی از VRAM دارد، بنابراین دلیلی برای هزینه کردن برای کارت با VRAM زیاد وجود ندارد.

کارت گرافیک مورد نیاز اتوکد

حافظه (RAM)

همانطور که می‌دانید میزان دقیق RAM مورد نیاز شما بستگی به اندازه و پیچیدگی مدلی دارد که با آن کار می‌کنید، اما به طور کلی داشتن حداقل 16 گیگابایت رم برای همه سیستم‌ها توصیه می‌شود. بسیاری برای استفاده از اتوکد فقط 8 گیگابایت رم را توصیه می‌کنند اما با توجه به اینکه اکثر کاربران نرم‌افزارهای دیگری نیز به جز اتوکد روی سیستم خود اجرا می‌کنند داشن 16 گیگابایت رم بهتر است. همچنین اگر روی مدل‌های بسیار بزرگ کار می‌کنید یا نیاز دارید تعداد زیادی فایل را به طور همزمان باز کنید، می‌توانید حافظه RAM را به 32 گیگابایت یا بیشتر ارتقا دهید.

رم مورد نیاز اتوکد

ذخیره سازی (هارد دیسک)

به طور معمول توصیه می‌شود از SSD برای درایو اصلی که میزبان سیستم عامل شماست، خود نرم‌افزار اتوکد و پروژه‌های فعالی که روی آن کار می‌کنید استفاده کنید. سرعت بالای SSD ها به سیستم شما امکان می‌دهد بتواند بسیار سریعتر از هر هارد دیسک سنتی، کار راه‌اندازی برنامه‌ها و بارگذاری فایل‌ها را انجام دهد. با این حال چون SSD ها معمولا گران‌تر از درایوهای سنتی هستند استفاده از آنها برای ذخیره‌سازی طولانی مدت توصیه می‌شود. علاوه بر SSD اولیه، توصیه می‌کنی یک هارد دیسک سنتی ثانویه نیز داشته باشید و اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، داشتن SSD های متعدد (یکی برای سیستم عامل و اتوکد و دیگری مخصوص پروژه‌های فعال) به همراه یک درایو سنتی بزرگتر برای ذخیره‌سازی بهتر است.

سیستم مورد نیاز اتوکد

نرم‌افزار اتوکد چه نسخه‌هایی دارد؟

شرکت اتودسک به منظور عملکرد و بهره‌وری بیشتر نسخه‌های متفاوتی از اتوکد را منتشر کرده است که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

1. Autodesk AutoCAD Student: این نسخه از نرم‌افزار اتوکد مخصوص اساتید و دانش‌جویان مختلف می‌باشد که بصورت رایگان در سایت رسمی اتودسک در دسترس است. قابلیت‌های عرضه شده در این نسخه تفاوتی با نسخه اصلی ندارد فقط فایل‌های DWG که با این نسخه ساخته می‌شوند داری نشانه‌ای متفاوت هستند.

2. AutoCAD LT: این نسخه از اتوکد نسبت به نسخه اصلی سبک‌تر است اما تمام قابلیت‌های نسخه اصلی را نداردو مهم‌ترین تفاوت این نسخه نداشتن قابلیت شبیه‌سازی و رندرگیری از مدل‌های سه‌بعدی و همچنین چاپ سه‌بعدی است.

3. AutoCAD 360: این نسخه از اتوکد نیز تمامی قابلیت‌های نسخه اصلی را ندارد اما مزیت آن این است که می‌تواند روی موبایل نیز اجرا شود. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد بتوانند فایل‌هایشان را در گوشی، تبلت یا از طریق اینترنت مشاهده و اشتراک گذاری کنند. البته شما برای انجام بسیاری از ویرایش‌ها بازهم به نسخه اصلی نیاز خواهید داشت.

سیستم مورد نیاز اتوکد برای تمامی نسخه‌ها تقریبا یکسان است و شما برای نصب و اجرای این برنامه نیازی به کارت گرافیک‌های خیلی حرفه‌ای و CPU های بسیار سریع نخواهید داشت.

مقاله پیشنهادی:  روش‌های کسب درآمد از نرم‌‌افزار اتوکد

آموزشگاه تدریس نرم‌افزارهای معماری آپادمی جامع‌ترین پکیج آموزشی اتوکد را برای شما علاقمندان تهیه کرده است تا از آموزش‌ها و دوره‌های دیگر بی‌نیاز شوید. شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج آموزش اتوکد کاملا بر این نرم‌افزار پرکاربرد و محبوب مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید.

کارت اتوکد
کارت رویت
کارت کی‌شات
کارت اسکچاپ

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از فرمان OOPS در اتوکد برای بازگرد...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با استفاده از دستور Purge، روش کاهش حجم ف...
معماری
شما با استفاده از دستور TextAlign در اتوکد می توانید پس از نوشتن متن ه...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه مقایسه دو فایل در نرم افزار اتوکد را...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ندا مروج Guest User
29 فروردین 1403 - ساعت 15:47
پاسخ

برای نصب جدید ترین نسخه اتوکد باید چه سخت افزاری داشته باشیم؟

پدرام علیزاده Apademy User
06 اسفند 1402 - ساعت 18:31
پاسخ

Corie 5
ویندوز ۱۰
رم ۸
کدوم مدل رو نصب کنم

بنیامین Guest User
30 آبان 1402 - ساعت 23:29
پاسخ

سلام برای لپتاب رم ۱۲ ویندوز 10 با ۲.۴ گیگاهرتز فرکانس اتوکد چه سالی باید دانلود کنم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای اجرای اتوکد با مشخصات ذکر شده می‌تونید نسخه‌های جدیدتر اتوکد مانند نسخه‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و حتی نسخه‌های جدیدتر اتوکد (۲۰۱۹ و ۲۰۲۰) نیز استفاده کنید.

محمد Guest User
23 مهر 1402 - ساعت 18:19
پاسخ

سلام
روی سیستم
کارای ۲ نسل۲
و رم ۴ گیگ دی دی ار ۲
و
بدون گرافیک
نسخه ۲۰۱۴ اتوکد میاد؟؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نسخه ۲۰۱۴ اتوکد با سیستمی که شما توضیح دادید قابل اجرا هست. با این حال، برای اجرای بهینه‌تر و کارآمدتر نسخه ۲۰۱۴ اتوکد، توصیه می‌شه سیستم خود را ارتقا بدهید. مشخصات پایین‌تر از حدنیاز سیستم احتمالاً با کارهای پیچیده و پروژه‌های بزرگ ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. برای اجرای بهتر اتوکد ۲۰۱۴، مشخصات سیستم پیشنهادی شامل موارد زیر است:
- پردازنده: Intel Core i5 یا بالاتر
- حافظه RAM: حداقل ۸ گیگابایت
- کارت گرافیک: دارای پشتیبانی از OpenGL 3.0 و پشتیبانی از حداقل ۱ گیگابایت حافظه گرافیکی
- فضای ذخیره‌سازی: حداقل ۶ گیگابایت برای نصب و فضای خالی جهت ذخیره سازی فایل‌های پروژه

ساجده Guest User
15 شهریور 1402 - ساعت 01:39
پاسخ

روی وندوز هفت قابل اجراس؟؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله اتوکد بر روی ویندوز 7 هم قابل اجرا هست.

گندم غلامی Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 13:42
پاسخ

بهترین ورژن اتوکد چه نسخه ای هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای انتخاب بهترین ورژن برای نصب و استفاده از نرم افزار اتوکد ابتدا مشخصات سخت افزاری سیستم خود را بررسی کرده و با توجه به آن اقدام به انتخاب ورژن اتوکد کنید. ولی به طور کلی برای تفاوت و ویژگی های هر ورژن میتونید مقاله بهترین ورژن نرم افزار اتوکد رو از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

عادل حقی Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 17:19
پاسخ

سیستم مورد نیاز اتوکد2022 باید چه سخت افزاری داشته باشه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای استفاده از اتوکد با سرعت و عملکرد بهتر، نیاز به سیستم قدرتمندی دارید. برای مثال، برای نصب و اجرای اتوکد 2022، پردازنده 64 بیتی با سرعت 2.5 گیگاهرتز و 8 گیگابایت حافظه رم به همراه 7 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خالی پیشنهاد می‌شود.